Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Ted gaat elektrisch!

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

Teet schreef: 26 dec 2018, 17:20 VW busjes elektrisch maken is al vaak genoeg gedaan in binnen- en buitenland om te kunnen nagaan wat je nodig hebt qua motor, gewenste spanning versus amperage, en wat voor accupakket dat vraagt.

Ik heb mijn T5 nog maar net maar zie rond Schiphol veel T6 taxi’s rondrijden met een soort borsten die onder de achterbumper door kijkend te zien zijn. (Aardgas tanks?) Die zitten in de holte voor het reserve wiel maar dat is volgens mij puur uit luiheid; de makkelijkste plek die al beschikbaar is.

Volgens mij is er een zee aan ruimte onder de laadvloer voor accu’s. (Met de tank en het reservewiel ben je er al, gok ik, maar als je goeie sponsors hebt zou meer opslag fijn zijn)

Het gewicht in zoverre een probleem dat de bus voor de rdw niet zwaarder mag worden dan hij als ICE (verbrandingsmotor) woog (ivm remweg-invloed en dus veiligheid) en dat de kabels en aansluitingen goed (veilig) geïsoleerd moeten zijn en de juiste kleur (codering) moeten hebben. Even navragen dus, voordat jullie je bestelling plaatsen. (En wie weet is mijn info alweer achterhaald)

Wat de geschiktheid van de transporter als donor auto betreft: Het hoge gewicht in vergelijking tot zeg maar een 2CV (om maar wat te noemen) betekent hogere investeringen qua motor, controller en accupakket. Dus dat is een kwestie van willen en kunnen. Ik denk dat de bus mechanisch geschikt is omdat ie veel gewicht kan torsen. (En zelf droom ik er dan van om de rdw stiekem een klein beetje te flessen door wat van het gewicht pas na de keuring in de bus te zetten zoals dat ook met kampeerbussen gedaan wordt) En de actieradius.. die is natuurlijk heel ‘nadelig’ voor een vakantiebus (zelfbouw auto’s halen zelden meer dan 200km) maar is aan de gebruiker om mee om te leren gaan. (Ik denk dat het went)

Wat de sponsoring betreft: ..’dat niemand aan jullie vakantieplezier wil bijdragen’, zo moet je niet denken. Ik sta versteld hoeveel projecten in de juiste context geplaatst ineens heel commercieel/succesvol kunnen worden!
Hee Teet, dank je voor deze tips en info! :toppie

Je hebt helemaal gelijk, ook met je laatste punt, zie ook mijn eerdere reacties. Maaike en ik hopen voor TED de juiste partners te vinden die naar het complete plaatje (People, Planet, Profit) kijken en met ons dit avontuur aan willen gaan! :sjaal
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

schnarf schreef: 05 jan 2019, 11:32 Ik zeg , 'Go for it' :yes

Ik heb zelf ook wel eens rondgesnuffeld op het net maar kwam vaak tot de conclusie dat je behoorlijk veel , kennis , geld,
enthousiasme en doorzettingsvermogen moet hebben om dit echt tot een goed eindresultaat te brengen.

Het mooiste zou zijn als je een eindprodukt hebt dat bruikbaar is voor iedereen (met een soortgelijk voertuig)

Het economische aspect is één belangrijk punt maar ik vind inderdaad dat het geld mag kosten, maar dan moet het wel slagen :ie . Over de waarde van je T4 zou ik me niet te druk maken, door de nieuwe milieu regels straks zijn alle diesels niets meer waard vermoed ik, misschien is dan een elektrische T4 wel heel interessant. :nuts

Mijn hobbels (niet te negatief haha) zijn.
Eigen gewicht Camper,
Overbrenging lijkt me lastig
RDW inderdaad.
Maar het wordt een uitdaging om straks accu's te kopen, de zijn al schaars (dus heel duur)

Overigens vind ik wel dat de accu's opgeladen moeten worden via ons zonnetje, dat is pas idealistisch. :jumpklap .

Dat idee van een Tesla gebruiken voor de T4 is misschien wel het makkelijkst, maar dat zeg ik zonder kennis van zaken haha.

Ik wens je veel succes en hoop dat vanaf dit forum veel steun krijgt voor je project.

André
Ha André,

Mooi bericht! Aan enthousiasme en kennis in elk geval geen gebrek, het geld hoop ik met de juiste partners te kunnen vinden! :jumpklap

En het doel van dit project is om zoveel mogelijk kennis & ervaringen op te slaan op zo'n manier dat iedereen hier mee aan de gang kan. Het liefst zou ik tot een standaard handleiding komen waarmee mensen met de juiste (tweedehands) onderdelen zelf aan de slag kunnen gaan en hun camper duurzaam (op de zon inderdaad!) kunnen laten rondrijden :proost

Dit forum heeft nu al enorm veel steun en goeie berichten opgeleverd, en ook de juiste hobbels en valkuilen aangekaart, dus daarvoor nu al ontzettend bedankt iedereen! :yes

Op dit moment heb ik een projectwebsite klaarstaan op vwted.nl, samen met mijn projectpartners ga ik kijken wat een handige aanpak is om verdere communicatie te doen, via social media of eventueel een blog. Al moet dat natuurlijk niet afleiden van het werk dat we willen doen :lach

Mochten jullie tips hebben over onze website of de lijst met potentiële partners (hierboven al gepost), deel ze vooral! :winter

:T44EVER
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door schnarf »

Ha Pjotr,

Hier de link naar de site, die er nu al veelbelovend uit ziet https://vwted.nl/.

Ik ga jullie volgen !! :ikrij

één ding is zeker, onder de bodem van de t4 heb je veeeeel ruimte voor de accu's.

p.s. Ik weet dat het veel werk is maar gezien de interesse van velen ook buiten Nederland, misschien de site ook in het engels?
T4 multivancamper
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jan 2019, 16:09

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door T4 multivancamper »

De motoren zijn het probleem niet maar de accu's ...
Wie wil er nou om de 200km stoppen om op te laden met ze camper :lach

Hoop dat het je lukt maar dat zal vast wel.
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

Dank wederom voor de mooie reacties! :jumpklap

Inmiddels ben ik weer vele gesprekken en onderzoek verder, en heb ik een eerste idee van de onderdelen en kosten van de ombouw gekregen. De volgende stap is om met deze informatie gesprekken met de partijen die ik eerder noemde te voeren om te kijken naar de mogelijkheden, hier heb ik veel zin in! :yes

Waar ik ook achter ben gekomen is dat mijn eerste aanname, dat er meer mensen zijn die hun camper om zouden willen bouwen naar elektrisch zodra dit d.m.v. een standaard ombouwkit & handleiding kan, nog niet voldoende getest is :jump

Daarom op dit forum ook de vraag: zijn er onder jullie liefhebbers die heel graag hun bus om zouden willen bouwen naar elektrisch, en waarom? :winter
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door hangover »

Hallo Pjotr en Maaike,

Jullie gaan beginnen aan waar ik al langer van droom. Ik laat het echter voorlopig bij dromen omdat de investering die nodig is voor mij niet haalbaar is. Ideeën zijn er genoeg en ook te vinden op het www, alleen nog niet met een T4.
Als een soort tussenoplossing zou ik voor mezelf kiezen voor een hybride oplossing door een syncro uit te rusten met een elektromotor op de achteras, dan zou ik kunnen beginnen met een klein accupakket. Maar zover is het nog lang niet, ik heb nog niet eens een T4 :huilen

Suc6,

Erik
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door kroonhome »

Beste Pjotr,

Graag zou ik mijn T4 ook willen verduurzamen maar niet tegen elke prijs.

Inmiddels zijn de eerste elektrische campers te koop, een Ducato halfintegraal, weegt 3800 kg, actieradius 300 km en kost ca. € 165.000,-, valt te lezen in het blad van NKC. Dus je moet al een C1 rijbewijs hebben om er in te kunnen rijden.
Als je naar de cijfers kijkt moet je wel erg veel over hebben voor het milieu......en veel geduld, ik geloof dat deze meer dan 24 uur aan de stroom moet hangen om weer helemaal op te laden als dat al mogelijk is op een camping?
Voor de vakantie bestemming kan je nu alleen in scandinavie terecht (Noorwegen) voor een goed netwerk van laadpalen voor snelladen.

Hoe milieu vriendelijk is een elektrische (kampeer)auto eigenlijk? Even wat puntjes op een rij:
- Het bouwen van een elektrische auto kost 2 maal zoveel aan energie als een normale auto op benzine/diesel
- De grondstoffen voor accu's is schaars, bij veel vraag gaat de prijs flink omhoog. Het winnen van de zware metalen die er in zitten gebeurt nu via kinderarbeid bijvoorbeeld.
- Wat gebeurt er met de accu's die afgeschreven zijn na aantal jaren, recyclen als dat al kan of beland het op de vuilnisbelt?
- Ik geloof dat nu 90% van alle stroom in Nederland komt uit stroomcentrales welke gestookt worden op fossiele brandstof, dus per saldo weinig milieu winst.
- bij koude loopt de capaciteit van de accu's drastisch terug, ook verwarmen (onderweg) kost veel stroom of we moeten weer gasflessen meenemen en op de camping ook hiervoor aan de stroompaal.

Voor wat betreft onze T4 diesel ombouwen naar elektrisch zie ik de nodige problemen:
- Leeggewicht nu is 2150 kg, maximaal gewicht 2850. Wanneer deze is omgebouwd gaat het leeggewicht al over die 2850 kg heen, hiervoor moet de wielophanging, remmen, velgen/banden aangepast worden om bijvoorbeeld op 3500 kg maximaal uit te kunnen komen.
- Waar raak je het accu pakket kwijt in een bestaande California? Onder de vloer, plaats brandstoftank en in de motorruimte?
- Remenergie terugwinnen kan alleen als de remmen hiervoor geschikt gemaakt worden.
- Een passende elektrisch motor is misschien nog het minste probleem, wordt dan hierbij de versnellingsbak en koppeling behouden?
- Waar haal je alle elektrische componenten vandaan welke op elkaar zijn afgestemd voor de T4?
- Bij een project wat ik gezien heb, ombouw T3 met Tesla onderdelen was de koeling van de accu's een groot aandachtspunt
- Stel dat de ombouw lukt dan moet de elektische T4 wel toegelaten worden op de weg door de RDW en of dat gaat lukken zie ik als grootste struikelblok voor het slagen van het project.

Als je ziet wat een nieuwe elektrische camper al kost zal de ombouw voor de T4 plus toelating ook niet misselijk zijn, ik denk dat je er een redelijk nieuwe T6 California voor kunt aanschaffen. Daarnaast moet je er één á twee jaar voor uittrekken voor je elektrisch verder kunt rijden.

Ombouw naar waterstof is misschien een betere optie (brandstofcel, elektromotor en waterstoftanks) alleen is het dan de vraag waar je kunt tanken op/naar je vakantie bestemming......

Hopelijk heb ik het op veel punten mis en gaat het jouw wel lukken dus ik ga het zeker volgen...... :toppie

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door kroonhome »

Hoi Pjotr,

Even terug naar jouw redenen om tot ombouw naar een elektrische California over te gaan is volgens mij het volgende:
- Je voetafdruk verkleinen t.a.v. de aanslag op het milieu. Je geeft al aan dit te doen door op wat je eet te letten maar ook bijvoorbeeld om naar je werk te fietsen en zo minmogelijk te gaan vliegen voor vakantie. Ook langer doen met je spullen en onzinnige dingen niet aanschaffen, circulair dus.
Volgens mij is hier de grootste winst te halen.
- Diesel mag dan niet duurzaam zijn maar als je niet meer dan 10.000 km per jaar rijd (prive en vakantie) is jouw CO2 uitstoot veel minder dan van een Tesla die 100.000 km per jaar rijd, zeker wanneer voor 90% de stroom uit centrales komt welke gestookt worden op fossiele brandstof.
- Je wilt op deze manier je California nieuw leven inblazen om deze voor in de toekomst te behouden. Ik heb ook een T3 Club Joker van 35 jaar oud welke probleemloos nog zeker tien jaar door kan, wanneer deze op bio gas of waterstof kan rijden is het milieu technisch ook nog niet zo slecht....

Ik kom steeds meer tot de conclusie dat de milieu winst door ombouw naar elektrisch gering is, zeker met de huidige accu pakketten en de groene stroom die nog zeer beperkt voorhanden is...
Consuminderen levert nu de grootste winst op :groteogen

Op dit moment probeert de politiek ons een schuldgevoel aan te praten dat we nog steeds rond rijden met ons (oude) dieseltje als de vervuiler bij uitstek, bij bewust gebruik is dit volledig onterecht m.i. De luchtvaart, scheepvaart en de industrie zijn de echte boosdoeners, de oude woningen kunnen mogelijk aangesloten worden op waterstof via het aardgas netwerk in NL.

Persoonlijk geloof ik meer in waterstof als energiedrager uit groene stroom welke opgeslagen wordt op momenten wanneer er een overschot is aan groene stroom.
Ook dit is nog toekomst muziek, meer groene energie en nieuwe ontwikkelingen op dit gebied zijn nog brood nodig...

Maar hoe dan ook ik wil me graag laten verrassen als ik de plank mis slaat. :toppie

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door brecht »

zeker wanneer voor 90% de stroom uit centrales komt welke gestookt worden op fossiele brandstof
kan het niet laten hier nog eens op te reageren: Als je wilt dat je auto 100% groene stroom gebruikt dan kan dat. Qurent/greenchoice/vandebron zorgen voor elke kWh die je afneemt dat er ook daadwerkelijk duurzaam geproduceerd wordt. IN NL. Het bovenstaande argument is wel degelijk een argument: een argument tegen mensen die groen willen doen/goedkoop willen rijden door een elektrische auto te kopen maar deze niet duurzaam op te laden. Het is zeker geen argument tegen de elektrische auto op zich.

We hoeven echt niet op overheden of energiemaatschappijen te wachten om duurzaam opgewekte stroom te gaan gebruiken: koop goede duurzame stroom in en je hebt het en je geeft tegelijk een signaal af. Daarmee weet je zeker dat dat stukje van jou impact verkleint is. Moeten scheepvaart, industrie, industrie veel meer doen dan ze nu doen? zeker weten. Is dat een excuus om zelf niets te doen? zeker niet in mijn ogen.

Daarnaast ben ik het met je eens dat het ombouwen van een oude Diesel misschien niet de meeste impact gaat hebben op je eigen impact en dat het misschien ook niet nodig is om die auto als erfgoed op de been te houden. Wel is het een hele tof project: dat mag bestrijd en energie kosten.
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

hangover schreef: 16 feb 2019, 11:48 Hallo Pjotr en Maaike,

Jullie gaan beginnen aan waar ik al langer van droom. Ik laat het echter voorlopig bij dromen omdat de investering die nodig is voor mij niet haalbaar is. Ideeën zijn er genoeg en ook te vinden op het www, alleen nog niet met een T4.
Ha Erik,

Tof om te horen dat jij hier ook al over nagedacht hebt! Toegegeven, ook voor ons is het een grote investering en zeker niet direct uit eigen portemonnee te doen, vandaar ook mijn (openbare) zoektocht naar projectpartners, sponsoren en andere mogelijkheden.

In mijn zoektocht ben ik onlangs gestuit op de DKTI subsidie van de overheid (RVO), die mogelijk kansen biedt. Op dit moment ben ik in overleg met een subsidie-adviseur en over 2 weken ga ik naar een informatiebijeenkomst van de RVO (Brandstofvisie 2.0) om hierover verder te praten.

Mijn aanpak zou dan zijn de ontwikkeling van een kant-en-klaar ombouwpakket met uitgewerkte instructies voor garagehouders en (handige) T4-eigenaren. De eerste versie hiervan is hopelijk direct toepasbaar op onze eigen Ted :adhd

Deze aanpak zou ik dan in elk geval samen oppakken met een technische projectpartner (ombouwer), kennisinstelling (MBO) en sponsor (mijn werkgever), die route ga ik in elk geval de komende tijd verkennen en zou financieel een haalbare aanpak moeten zijn! :winter
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

kroonhome schreef: 18 feb 2019, 23:46 Ik kom steeds meer tot de conclusie dat de milieu winst door ombouw naar elektrisch gering is, zeker met de huidige accu pakketten en de groene stroom die nog zeer beperkt voorhanden is...
Consuminderen levert nu de grootste winst op :groteogen
Hee Arjan!

Bedankt voor je uitgebreide reactie, interessant om je overwegingen te lezen. Ik ben het volledig met je eens dat consuminderen (met name spullen, vliegen en vlees) de grootste impact hebben. Daarbij geloof ik ook heel sterk dat het goede niet in de weg moet staan van het betere, en dat je met elke stap die je kunt zetten om je impact te verkleinen in elk geval de goede richting in beweegt.

Zoals brecht terecht zegt is het wel degelijk mogelijk je energie (elektriciteit) duurzaam te "tanken" bij verschillende mobility service providers (MSP's). Daarbij wil ik de ombouw van onze T4 liefst realiseren met een tweedehands accupakket, dat zo een tweede leven krijgt. Het liefst zou ik alles in 1 keer goed doen, maar ik realiseer me dat het op veel vlakken een transitie naar een betere wereld is, zo zie ik ook deze stap van diesel naar elektrisch. Uiteindelijk zal in mijn ogen onze mobiliteit namelijk op elektriciteit en waterstof moeten overstappen, beide duurzaam opgewekt :jumpklap

Ik merk dat jullie berichten en inspiratie vanuit alle mensen die ik nu in dit project heb gesproken me al heel veel gebracht hebben, daardoor blijf ik het fantastisch vinden om hier mijn tijd en energie in te steken, het is eigenlijk daarvoor nu al een geslaagd project! Wat dat betreft sluit ik me ook helemaal bij de opmerkingen van brecht aan! :proost
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

kroonhome schreef: 18 feb 2019, 14:12 Hoe milieu vriendelijk is een elektrische (kampeer)auto eigenlijk? Even wat puntjes op een rij:
- Het bouwen van een elektrische auto kost 2 maal zoveel aan energie als een normale auto op benzine/diesel
- De grondstoffen voor accu's is schaars, bij veel vraag gaat de prijs flink omhoog. Het winnen van de zware metalen die er in zitten gebeurt nu via kinderarbeid bijvoorbeeld.
- Wat gebeurt er met de accu's die afgeschreven zijn na aantal jaren, recyclen als dat al kan of beland het op de vuilnisbelt?
- Ik geloof dat nu 90% van alle stroom in Nederland komt uit stroomcentrales welke gestookt worden op fossiele brandstof, dus per saldo weinig milieu winst.
- bij koude loopt de capaciteit van de accu's drastisch terug, ook verwarmen (onderweg) kost veel stroom of we moeten weer gasflessen meenemen en op de camping ook hiervoor aan de stroompaal.

Voor wat betreft onze T4 diesel ombouwen naar elektrisch zie ik de nodige problemen:
- Leeggewicht nu is 2150 kg, maximaal gewicht 2850. Wanneer deze is omgebouwd gaat het leeggewicht al over die 2850 kg heen, hiervoor moet de wielophanging, remmen, velgen/banden aangepast worden om bijvoorbeeld op 3500 kg maximaal uit te kunnen komen.
- Waar raak je het accu pakket kwijt in een bestaande California? Onder de vloer, plaats brandstoftank en in de motorruimte?
- Remenergie terugwinnen kan alleen als de remmen hiervoor geschikt gemaakt worden.
- Een passende elektrisch motor is misschien nog het minste probleem, wordt dan hierbij de versnellingsbak en koppeling behouden?
- Waar haal je alle elektrische componenten vandaan welke op elkaar zijn afgestemd voor de T4?
- Bij een project wat ik gezien heb, ombouw T3 met Tesla onderdelen was de koeling van de accu's een groot aandachtspunt
- Stel dat de ombouw lukt dan moet de elektische T4 wel toegelaten worden op de weg door de RDW en of dat gaat lukken zie ik als grootste struikelblok voor het slagen van het project.

Ombouw naar waterstof is misschien een betere optie (brandstofcel, elektromotor en waterstoftanks) alleen is het dan de vraag waar je kunt tanken op/naar je vakantie bestemming......

Hopelijk heb ik het op veel punten mis en gaat het jouw wel lukken dus ik ga het zeker volgen...... :toppie
Hee Arjan,

Graag reageer ik ook nog even inhoudelijk (vanuit mijn tot nu toe opgebouwde kennis) op jouw goed uiteengezette bericht en overwegingen :winter

Wat betreft je vragen over hoe milieuvriendelijk de ombouw al dan niet is of kan zijn:
- Uiteindelijk gaan verduurzaming van mobiliteit en energie hand in hand, als we duurzaam in onze energiebehoefte kunnen voorzien, zouden daarmee de hogere energiekosten voor de bouw van elektrische auto's geen extra belasting voor het milieu moeten betekenen
- Op het gebied van accu's is (net als voor de energieopwek) nog veel werk te verzetten om deze duurzaam te produceren, voor mijn eigen project gebruik ik daarom eerst tweedehands accu's en ik hoop op termijn op de duurzamere variant "solid state" accu's over te stappen
- Het recyclen van accu's van elektrische auto's is goed mogelijk en komt met de groei van elektrisch vervoer ook op gang, kijk hiervoor bijvoorbeeld naar bedrijven als Umicore
- De energievraag kan goeddeels opgevangen worden door de accu's in de elektrische aandrijflijn, maar hierin kan ook worden voorzien door de huishoudaccu's en het opladen hiervan via zonnepanelen op het dak van de T4

Wat betreft de problemen die jij voorziet:
- Na gesprekken met 2 ombouwers is gebleken dat we het gewicht inclusief de elektrische aandrijflijn onder de 2850kg kunnen houden, waarmee de camper in categorie N1 (dus met normaal rijbewijs) gekeurd kan worden door de RDW
- Onder de vloer is na een eerste verkenning ruimschoots plek voor de accu's, door deze ruimte modulair te maken kunnen de accupakketten waar nu wellicht 200km range mee gehaald kan worden op termijn vervangen worden door betere pakketten op dezelfde plek waarmee de range veel hoger kan worden
- Regenerative breaking is geen optie in mijn eerste ombouw maar wordt wel door beide ombouwers aangeboden
- De versnellingsbak en koppeling worden inderdaad behouden, de T4 wordt vastgezet in de 2e versnelling waardoor het nog mogelijk is om bij zware belasting eventueel nog te kunnen schakelen
- Beide ombouwers die ik heb gesproken hebben voldoende projecten gedaan en kennis van zaken om hiervoor een "standaard" ombouwpakket op te stellen en in te kopen, het idee is dus om dat binnen dit project vast te leggen zodat volgende projecten hiervan gebruik kunnen maken en ook keuring bij de RDW dan soepeler verloopt
- De koeling is inderdaad een punt, ook hiermee hebben beide ombouwers ervaring (ook omdat zij hebben meegeholpen aan het Franse T3 opbouwproject van EV World Tour) en zij voorzien gelukkig geen problemen
- Zoals eerder ook genoemd, beide ombouwers die ik heb gesproken hebben mij hierin gerustgesteld, zij vinden het inmiddels na meerdere projecten zelfs leuk om bij de RDW langs te gaan, aangezien er altijd veel belangstelling is voor welke auto ze nu weer hebben omgebouwd :knipoog

De eerste vakantiebestemmingen zullen mogelijk nog afhankelijk zijn van de aanwezige laadinfrastructuur, maar gezien de ontwikkelingen zeker op het gebied van snelladers (Ionity, Fastned, omgebouwde tankstations) verwacht ik daar eind dit jaar al tot in Zuid-Spanje mee te kunnen komen. En snelladen betekent dan ongeveer 2 a 3 uur aan de lader, langere pauze dan je gewend bent maar met een T4 bij je wellicht niet zo'n straf :proost

Mocht je nog vragen of goed advies hebben voor mijn project (zie ook hierboven mijn voornemen om met de DKTI subsidie aan de slag te gaan) dan hoor ik heel graag van je, tof in elk geval dat je het blijft volgen! :ikrij
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door Vmaxxer »

Geweldig project!
Ook altijd heel interessant in de discussies die dit oproept zijn de voor en tegens die mensen beargumenteren.
De "tegenstanders" hebben veelal goede argumenten maar vergeten daarbij dat 'niets doen' geen optie is. We moeten linksom of rechtsom van de fossiele brandstoffen af, sowieso al omdat ze uiteindelijk op raken.
In de transitieperiode (waar we nu pas aan het begin van staan) zal veel mislukken en zullen er heel wat beren op de weg verwijderd moeten worden maar dat lukt alleen maar door stappen te nemen, misschien 2 vooruit 1 achteruit, maar vooruit is de enige weg.
suc6.
2006 T5 2.5 AXD
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door JanpeterJ »

Technisch vind ik het interessant, als proefproject ook.
Maar of het voor het milieu de beste optie is qua inzet van middelen?

Ik deel de mening van brecht niet.
Het gaat om een keuze tussen diesel en elektriciteit.
Wordt elektrisch de keuze dan moet er ergens extra elektriciteit geproduceerd worden. Die extra elektriciteit is voorlopig nog 100% grijs, er worden namelijk geen extra panelen of windmolens geplaatst omdat jij elektrisch kiest. Hoewel bedrijven als Vandebron goed bezig zijn, is wat ze doen vooral papierwerk, ze kopen 100% Nederlandse groene stroom in, maar wat daar vooral door gebeurt is dat o.a. Nuon hun groene stroom verder weg inkoopt.
Daarnaast zijn ze afhankelijk van kolen en gascentrales als er geen groene productie is (winter/windstil) en wat betreft netwerk stabiliteit.

Maar dat is niet mijn belangrijkste punt.
Een camper zal relatief weinig kilometers maken en juist het aantal kilometers is wat het verschil maakt.
Zo was er enkele dagen geleden het nieuws dat het omslagpunt bij 700.000km ligt. https://www.telegraaf.nl/nieuws/3259073 ... an-benzine Dat getal is overdreven hoog, maar het is ook weer niet zo laag als de 50.000km die de pro EV kant stelt.

Maar neem gerust het meest positieve scenario Voor TED.
Bekijk dan de investering in geld en vooral in schaarse materialen en vergelijk dat met de aanschaf van zonnepanelen, collectoren of isolatie voor een huis.
Of nog beter: Vergelijk het met het doneren van efficiënte (hout)kachels, zonnepanelen of isolatiemateriaal aan mensen in andere landen.
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door Vmaxxer »

JanpeterJ
Het is in dit stadium van de noodzakelijke energie transitie (nog) geen kwestie van een rekensommetje of je wel of niet "positief" uitkomt op het gebied van milieuwinst. Op dit moment gaat het juist om initiatieven en de ontwikkeling van ideeen om de transitie in een stroomversnelling te brengen.
Als je ziet hoeveel er op heel korte termijn al veranderd en verbetert is, dan verwacht ik binnen enkele jaren een groot deel van het stroomnet groen zal zijn, batterij capaciteit gigantisch verbeterd en van andere minder schadelijke materialen dan lithium. Ik heb het gevoel dat de doorbraak dichtbij is.
Kijk alleen maar naar de windturbines en zonnepanelen, een paar jaar geleden nog "te duur", "inefficient" en "draaien alleen maar op subsidies" en nu inmiddels rendabel en worden met de dag goedkoper en efficienter, net als de gigantische verbetering van opslagmethodes (google eens op sodium ion batterijen).

Wat ik opvallend vind in discussies als deze is dat er altijd 2 types deelnemers zijn: De progressieve optimisten die nooit problemen zien maar uitdagingen en de conservatieve pessimisten die voornamelijk oog hebben voor de beren op de weg. Uiteindelijk zul je de op hol geslagen optimisten een beetje moeten afremmen maar toch de beren op de weg moeten afschieten :lach
2006 T5 2.5 AXD
Plaats reactie