Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering + aardlek

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
boogie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2019, 18:58

Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering + aardlek

Bericht door boogie »

Beste allemaal,

Afgelopen zomer heb ik een T4-zelfbouw gekocht, die ik samen met mijn vader aan het ombouwen ben. We zijn nu met de elektra bezig en we hebben een vraag over hoe de omvormer aan te sluiten op de HH accu:

Type omvormer: E-ast HighPowerSinus HPLS 2000-12 van 12V/DC naar 230 V/AC. (2000Watt)
(linkje: https://www.conrad.nl/p/e-ast-hpl-2000- ... vac-514918)

In de specificaties van de omvormer staat dat deze aan de 12V-kant een ingangsstroom van 200A heeft (en een doorstroom van 196A):
- Hoe dik moeten de plus- en minkabels tussen de HH accu en de omvormer zijn? (Ik zie op veel elektrische schema's 35mm2, is dat ook voor deze omvormer een goede dikte?)
- Hoe groot moet de zekering zijn als we dit willen zekeren?
- Op welke manier kan de omvormer gezekerd worden?

Het kan natuurlijk ook zijn dat we iets niet goed begrijpen :). In dat geval hoor ik het uiteraard ook graag.

Alvast bedankt!

boogie
Laatst gewijzigd door boogie op 31 jan 2019, 18:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Omvormer aansluiten

Bericht door J vd Pal »

Wat voor huishoudaccu ga je plaatsen als je daar 200 ampère uit wilt halen? En waar heb je 2000 watt voor nodig?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
boogie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2019, 18:58

Re: Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering

Bericht door boogie »

In eerste instantie plaatsen we de 55ah HH-accu die al in de bus zat, maar die vervang ik later in het jaar door 2x 75ah.

Ik ga de 2000watt niet allemaal gebruiken (deze omvormer zat 'toevallig' bij de koop van de bus in).
Via de omvormer zal ik alleen stopcontacten gebruiken om twee mobiels en misschien een keer een laptop op te laden.

Zou een 100A zekering tussen de HH accu en omvormer ok zijn?
boogie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2019, 18:58

Re: Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering

Bericht door boogie »

We gaan toch wel een omvormer plaatsen, voor het geval ik in de toekomst misschien meer zou willen gebruiken (en ook al gaat het nu om 2 mobiels en een laptop).

De lengte van de kabels tussen omvormer en HH accu zal ongeveer 50cm cm zijn. Is 35mm2 voor de kabels dan de juiste dikte? En is een zekering van 100A genoeg?

De koffie gaat inderdaad via een bialetti, nog de lekkerste ook :).
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering

Bericht door Jonathan L »

Van 12V naar 220V en dan weer naar 12 of 18V om de laptop op te laden. Dan 'vorm' je twee keer 'om'. Je verliest zo best wat energie volgens mij.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering

Bericht door Multivan Generation »

boogie schreef: 25 jan 2019, 19:51
- Hoe dik moeten de plus- en minkabels tussen de HH accu en de omvormer zijn? (Ik zie op veel elektrische schema's 35mm2, is dat ook voor deze omvormer een goede dikte?)
- Hoe groot moet de zekering zijn als we dit willen zekeren?
- Op welke manier kan de omvormer gezekerd worden?
Zie onder andere hier:
Afbeelding
even geleend van Geert's blog :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering

Bericht door moosev »

boogie schreef: 25 jan 2019, 19:51 In de specificaties van de omvormer staat dat deze aan de 12V-kant een ingangsstroom van 200A heeft (en een doorstroom van 196A):
boogie schreef: 25 jan 2019, 21:04 Ik ga de 2000watt niet allemaal gebruiken (deze omvormer zat 'toevallig' bij de koop van de bus in).
Zou een 100A zekering tussen de HH accu en omvormer ok zijn?
boogie schreef: 26 jan 2019, 20:32 We gaan toch wel een omvormer plaatsen, voor het geval ik in de toekomst misschien meer zou willen gebruiken (en ook al gaat het nu om 2 mobiels en een laptop).
De lengte van de kabels tussen omvormer en HH accu zal ongeveer 50cm cm zijn. Is 35mm2 voor de kabels dan de juiste dikte? En is een zekering van 100A genoeg?
Wanneer je in de toekomst alsnog de 2000W wilt gebruiken is de 100A niet toereikend en de 35mm2 ook niet.
Wellicht gewoon de spec van de omvormer hanteren en alvast 50mm2 en 200A monteren?
En zoals eerder geopperd is een 12v usb omvomertje ( https://www.conrad.nl/p/procar-67322501 ... -a-1172666 ) voor een mobieltje wel erg handig. De 2000W omvormer heeft een behoorlijke nullaststroom dus als je hem niet gebruikt kan deze beter uit staan.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering

Bericht door Pascal-141 »

Hou er rekening mee dat die 2000w omvormer zelf ook stroom verbruikt .
Als je dat nu alleen maar gebruikt om laptop en telefoon op te laden , neem dan voor de laptop een 300w omvormer , die verbruiken zelf amper iets , zijn kleiner , en hebben voldoende capaciteit , en kost ook weinig. De telefoons opladen doe je best rechtstreeks in een USB stekker die aan de batterij hangt . Dan heb je daar al geen verlies van een omvormer.
Die 2000w omvormer leg je dan gewoon in de kast , tot je er een verbruiker voor hebt .
En als je die ooit in gebruik neemt , zorg dan voor een paar knoerten van batterijen , want 2000w zuigt je batterij leeg in een oogwenk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering

Bericht door Sjoerds »

Heb je ook de reviews op Conrad gelezen over die omvormer?? Chinees ding waarvan ze zeggen dat hij 2000 Watt levert (piek), maar in de praktijk bij een apparaat van 800 Watt eruit klapt.
Als je dan toch een omvormer wilt, koop dan een 350 Watt Victron omvormer, dan heb je een écht goede, pure sinus omvormer. Kun je alles mee.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering

Bericht door Sjoerds »

Maar voor 150 euro heb je ook al gewoon een echte Victron waar je (bijna) alles mee kunt

https://www.top.systems/omvormer-lader/ ... chuko.html
boogie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2019, 18:58

Re: Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering

Bericht door boogie »

Bedankt voor de adviezen! Ik overweeg nu zeer sterk deze omvormer te laten voor wat hij is en een nieuwe Victron 350 te kopen. Nog ff een nachtje over slapen. En bij nader inzien lijken me 2 USB-stekkers toch een betere optie.
Hou er rekening mee dat die 2000w omvormer zelf ook stroom verbruikt .
Als je dat nu alleen maar gebruikt om laptop en telefoon op te laden , neem dan voor de laptop een 300w omvormer , die verbruiken zelf amper iets , zijn kleiner , en hebben voldoende capaciteit , en kost ook weinig. De telefoons opladen doe je best rechtstreeks in een USB stekker die aan de batterij hangt . Dan heb je daar al geen verlies van een omvormer.
Die 2000w omvormer leg je dan gewoon in de kast , tot je er een verbruiker voor hebt .
En als je die ooit in gebruik neemt , zorg dan voor een paar knoerten van batterijen , want 2000w zuigt je batterij leeg in een oogwenk .
Aha, dat is dan waarschijnlijk waarom met de 'oude' opstelling de HHaccu zo snel leeg was :groteogen .

Dank voor alle tips allemaal! Weer een stapje dichterbij..
boogie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2019, 18:58

Re: Omvormer aansluiten? kabeldikte + zekering

Bericht door boogie »

Nog een vraag over de omvormer:

We plaatsen een aardlekschakelaar + zekeringautomaat vlak na de plek waar de landstroom binnenkomt.

Wanneer we straks NIET aangesloten zijn op landstroom, levert de omvormer WEL 230V aan twee geaarde stopcontacten. Deze stopcontacten verbinden we aan de aarde via het chassis.

Ten eerste: Mag dat? Deze stopcontacten aarden?
Ten tweede: Kun je dit beveiligen met een tweede aardlekschakelaar of is dat niet nodig/mogelijk? :vraagteken

Dank alvast!
Plaats reactie