Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Carbon cleaning

vragen over de T4
Plaats reactie
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Carbon cleaning

Bericht door Sjoerds »

Ik kom de laatste tijd steeds meer verhalen tegen over carbon cleaning. Dat is het reinigen van het inlaattraject middels waterstof, als ik het goed omschrijf. Heeft iemand van hier dat al eens laten doen?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en eigenlijk ook wel naar de exacte werking. Het lijkt me namelijk dat als je de aangekoekte zooi oplost dat dat ook ergens moet blijven. Wordt dat dan verbrand door de motor ofzo, of eruit gezogen? Toen ik mijn EGR-vervanger plaatste zag ik wel veel vieze zware aanslag in de inlaat, dus als het werkt, lijkt me het wel de moeite waard om te proberen.
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Carbon cleaning

Bericht door Gobert »

Hebben ze dit al niet eens gedaan bij Wheeler Dealers?
Toen plofde hij toch?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Carbon cleaning

Bericht door Beckontheroad »

Sjoerds schreef: 25 jan 2019, 12:33 Ik kom de laatste tijd steeds meer verhalen tegen over carbon cleaning. Dat is het reinigen van het inlaattraject middels waterstof, als ik het goed omschrijf. Heeft iemand van hier dat al eens laten doen?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en eigenlijk ook wel naar de exacte werking. Het lijkt me namelijk dat als je de aangekoekte zooi oplost dat dat ook ergens moet blijven. Wordt dat dan verbrand door de motor ofzo, of eruit gezogen? Toen ik mijn EGR-vervanger plaatste zag ik wel veel vieze zware aanslag in de inlaat, dus als het werkt, lijkt me het wel de moeite waard om te proberen.
Met waterstof......weet niet uit welk jaar je bent, maar wil je tuin wel winterklaar maken met neutronenkorrels....
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Carbon cleaning

Bericht door ktmkrik »

Valt reuze mee als een garage weet waar die mee bezig is en je inlaattraject is naderhand brandschoon waar je normaal gesproken niet bij komt.
Heb het een tijd terug ook laten doen en je merkt wel degelijk verschil in prestatie.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Carbon cleaning

Bericht door odorf »

Beckontheroad schreef: 25 jan 2019, 18:52 Met waterstof......weet niet uit welk jaar je bent, maar wil je tuin wel winterklaar maken met neutronenkorrels....
:bifun :bifun :peace
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Carbon cleaning

Bericht door Beckontheroad »

Als ik er zo eens over lees, wordt er een apparaat aangesloten op je vacuümleiding en wordt er "Oxyde-Hydrogen" toegevoegd bij draaiende motor.

Nu weten we allemaal dat omgekeerd in het Nederlands Waterstof Oxide gelijk is aan 2 waterstof moleculen en 1 zuurstof molecuul en dat noemen we dan: H2O, en dat is.....water!

Het is natuurlijk net hoe je het verkoopt... en er voor laat betalen...
Smoelt wel lekker: Hydrogen- carbon cleaning.
In het Nederlands: met water je kool-aanslag verwijderen..

Zo kun je je AAB motor ook een atmosferische diesel noemen, andere manier om te zeggen er zit geen turbo op...

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Carbon cleaning

Bericht door Sjoerds »

Grappig, ik vraag naar mensen die het hebben laten doen of weten hoe het werkt, maar krijg alleen reacties van mensen die níet weten hoe het werkt, het zelf níet hebben laten doen maar er wél alles vanaf denken te weten... Fijn dat ktmkrik er wel iets uit eigen ervaring over kan zeggen.

Ik heb intussen ook twee (technische) mensen gesproken die het bij hun bus hebben laten doen (Vito en een Crafter) en beide zeggen dat de motor rustiger stationair ging lopen en dat hij daarna echt beter en mooier liep. Dat het een broodje aap verhaal is (of neutronenkorrels van Koot en Bie) geloof ik niet. Daarvoor maken teveel garagebedrijven er tegenwoordig gebruik van.

Ga wel eens zo'n bedrijf bellen over de feitelijk werking.
lrothheut
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2018, 12:17

Re: Carbon cleaning

Bericht door lrothheut »

Hou ons op de hoogte!
:ikrij
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Carbon cleaning

Bericht door jos_br »

Ik heb hier een Golf VI GTI gehad waarbij door deze "carbon cleaning" de motor schoongemaakt was. De eigenaar meende echt dat de motor nadien beter was gaan lopen. Twee weken nadien moesten we de motor uit elkaar halen vanwege een hoog olieverbruik (had niets met de cleaning te maken), maar nadat we het inlaatspruitstuk verwijdert hadden wist ik niet wat ik zag, de inlaat was werkelijk onvoorstelbaar smerig, dus deze actie had werkelijk niets uitgehaald. Ik heb zelf ook al eens geïnvesteerd in verschillende (dure) manieren om deze vervuiling aan te pakken. Maar ben na wat tegenvallende resultaten, doorgaans met door wat in de draaiende motor te spuiten spul, overgestapt naar een mechanische manier van schoonmaken door te stralen met granulaat. I.m.o. de enige manier om de inlaat effectief te reinigen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Carbon cleaning

Bericht door Multivan Generation »

Ik haalde het inlaatspruitstuk er af,
Had een lepeltje met omgebogen uiteinde d.m.v.sterk tape aan een stuk hout gemaakt, en daarna gewoon leeg schrapen.
Daarna met een doekje wasbenzine of goede kwaliteit thinner even spoelen en klaar.

Een inlaatspruitstuk is niet ontworpen om hoge temperaturen aan te kunnen zoals een uitlaatspruitstuk dat bijvoorbeeld wel is.. dus in de fik steken kan kromtrekken en of blijvende schade veroorzaken.

Nadien wel een nieuwe pakking gebruiken.

Ik heb toen bij wheeler dealers het ook gezien en het werkt gebruikt bij een benzineauto om hem door de 4 gas-test te krijgen en er was bij 2 van de 4 een flinke reductie te meten..

Of het bij een diesel merkbaar en meetbaar verschil brengt, weet ik niet. Mechanische toleranties door slijtage bijvoorbeeld bij verstuivers los je er natuurlijk niet mee op. De zogenoemde vercoking mogelijk wel.

Ik ben wel benieuwd naar vooraf en nadien uitgevoerde uitlaatgas metingen..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Carbon cleaning

Bericht door Erdem50 »

Wij doen ook af en toe inlaattrajecten reinigen bij TFSI motoren, inderdaad met gedemonteerd spruitstuk en dan met granulaat en perslucht. Dit werkt zeer doeltreffend.

Bij een T4 is het inlaattraject redelijk simpel dus zou die lekker handmatig schoonmaken dmv demontage vh inlaatspruitstuk.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie