Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

vragen over de T4
Plaats reactie
Blaauwwiekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 dec 2017, 23:14

T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

Bericht door Blaauwwiekel »

Vandaag een T4 gehaald, AJt, met dikke 88 pk sterke tdi.
Maar deze paarden zijn zoek? Makke gepensioneerde merries zitten er in voor onder.
Luchfilter moet er nieuw in, deze was zeiknat ivm verkeerd afdichten deksel.
Olie en brandstof zal ik maandag ook halen, pest is dat de bus als kan donderdag op de boot naar Zweden moet. Zal even weekend weg, en verkocht onze auto van de week, daar hield ik het een uur in uit, en brak me het zweet uit van rugpijn.
Nu hele mooie bus, maar mist trekkracht, ik heb btw een km of 2 nodig om 120 te behalen.
Lmm had ik nieuw nog liggen van een passat tdi 130pk, weet niet of kleine wijziging in nummer een modificatie is of gewoon verkeerd, pasvorm perfect, maar met die actie en stekker los actie geen verschil.
Iemand een suggestie wat ik kan proberen als niet volwaardig monteur zijnde?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

Bericht door Pascal-141 »

Heb je al eens getest met de stekker van de LMM afgekoppeld ?
Zomaar een andere lmm van een tdi PD motor erop zetten zou ik niet doen , dan kan nogal verkeerd reageren indien de ecu verkeerde waardes binnen krijgt.

Een blauwe i (88pk) moet standaard zeker 160km/u lopen . Dus er zal wel iets mis zijn.

Een vaak voorkomend euvel bij deze problemen zijn de vacuumslangetjes , controleer deze goed aan alle zijden , vaak slijten deze door , of verstoppen ze door broosheid .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

Bericht door koensch »

heb ik ook gehad. met wind tegen max 100, geen wind 110 en wind mee 120.

bij mij was het de LLM, loopt nu als de brandweer....... de bus kan nu sneller als dat deze chaufeur durft.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Blaauwwiekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 dec 2017, 23:14

Re: T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

Bericht door Blaauwwiekel »

Lmm heb ik getest zonder stekker te rijden, lmm pd is niet zo erg, neemt verkeerde waardes, kan er wat mee of niet. Maar beide gevallen was dat optieloos, N75 kan idd probleem zijn, had gescheurde slang, maar heb ik in Hilversum op gelost, en daarna naar Groningen gereden.
Thuis later eens snelweg op geweest, leek dat die niet harder wilde. Maar N75 die geeft pas storing zodra er bepaalde druk is in turbo, of toerental die je aangeeft, dat deze bij bepaalde snelheid druk verliest, en dit is niet het geval, is 1 lijn. Lui. Weet ook niet hoe een normale 88pk moet lopen, is de eerste, vind hem na een golfje tdi uit 2008 gt sport uiteraard lui. Maargoed, had er even meer van verwacht. Turbo versteller is in de vriendengang genoemd, maar zal morgenvroeg eerst beurt geven, en wat gooien jullie in een 17 jaar oude t4? ook vast geen long life? Morgen middag moet er gewerkt worden.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

Bericht door frank884 »

zws is dat de luchtmassameter, is mijn ervaring. olie had ik ook altijd 5 w 40 volledig synthetische erin olie verbruik 1 koffie mok op 20.000 km (reden 17 a 18.000 per jaar en om de 20.000 verversen) met 360.000 km dus zga niks, er werden ook wel zeer veel (te) korte ritten mee gedaan voor een diesel
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

Bericht door koensch »

mijn (bijna 18 jaar oude) T4/AJT staat op longlife onderhoud (door de VW dealer)

nu meer dan 600.000 op de klok en nog steeds in de mobiliteitsgarantie.......
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Blaauwwiekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 dec 2017, 23:14

Re: T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

Bericht door Blaauwwiekel »

Ok gaan we die ook nogmaals uitzoeken, pest is heb geen id van uitlezen of dergelijke
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

Bericht door Pascal-141 »

Blaauwwiekel schreef: 27 jan 2019, 11:10 Lmm heb ik getest zonder stekker te rijden, lmm pd is niet zo erg, neemt verkeerde waardes, kan er wat mee of niet. Maar beide gevallen was dat optieloos, N75 kan idd probleem zijn, had gescheurde slang, maar heb ik in Hilversum op gelost, en daarna naar Groningen gereden.
Thuis later eens snelweg op geweest, leek dat die niet harder wilde. Maar N75 die geeft pas storing zodra er bepaalde druk is in turbo, of toerental die je aangeeft, dat deze bij bepaalde snelheid druk verliest, en dit is niet het geval, is 1 lijn. Lui. Weet ook niet hoe een normale 88pk moet lopen, is de eerste, vind hem na een golfje tdi uit 2008 gt sport uiteraard lui. Maargoed, had er even meer van verwacht. Turbo versteller is in de vriendengang genoemd, maar zal morgenvroeg eerst beurt geven, en wat gooien jullie in een 17 jaar oude t4? ook vast geen long life? Morgen middag moet er gewerkt worden.
Ik had de N75 niet vermeld , wél alle vacuumslangetjes . Heb al meermaals gehad dat ze op het eerste zicht nog OK lijken , maar door de ouderdom toch poreus geworden zijn. En dan kan het wel eens gebeuren dat de waste gate niet voldoende aangestuurd word.
En om de vacuumslzngen te controleren heb je alleen je ogen en vingers nodig , geen laptop :knipoog

Een andere mogelijke oorzaak is een dichtgeslibte roetkat . Gebeurt wel vaker als de auto steeds rustig gereden werd. En dat kan je vele pk's kosten. Roetkat er eens onderuit halen en dan eens rondrijden zonder uitlaat en kijken of er dan meer power inzit .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Blaauwwiekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 dec 2017, 23:14

Re: T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

Bericht door Blaauwwiekel »

Het is gevonden.. Vriend wilde laptop erop gooien, en gaf idd gelijk N75 aan. ( dit paste niet in mijn ervaring van een moment opname dat deze de druk neit aan kan, gezien het van 0 tot 120 1 stijgende lijn was, en geen enkel noodloop gevoel ) De N75 was goed, enkel is de kabel in een 3 splitsing geroken, en kwam er dus nul contact die ook maar een turbo kon meten, waarop ecu zegt, ja daaaag, ik geen waardes jij geen vermogen. Dus kabel gesoldeerd en daar loopt de hele bus weer heen. Ps wat ik als N75 dacht, een blokje die op golf 3/ passat 3b als N75 lijkt was het niet, hij zat achter de koelwater reservoir. :nuts
Maar de bus had me vandaag wel in de greep, gezien die morgen op het ticket van de Ferry moet staan, en dan donderdag mee mag op de boot naar Zweden. Was even bang voor alle acties dat het probleem werd. Om maar zo te zeggen, F^cking dolblij..... :gekte :gekte :gekte :gekte :gekte :driveT4 :adhd :yes
Blaauwwiekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 dec 2017, 23:14

Re: T4 65kw AJT wil niet harder dan 120.

Bericht door Blaauwwiekel »

Volgende actie is Db, en intercooler erop. En dan uiteraard een chipje, en ik zoek iemand die de stoelverlaging heeft uitgevoerd, en dit voor mij kan/wil doen. De stap schijnt simpel te zijn, maar lassen en precies afzagen word bij mijn autisme aardig lastig.. Word betaald, geen probleem. Maar moet even goed.
Jongens, eerlijk ik ben echt heel erg wijs met mijn bussie..
Plaats reactie