Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Victron omvormer belasting

vragen over de T4
Plaats reactie
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Victron omvormer belasting

Bericht door tstyle »

Ik heb mijn hq omvormer die in de t4 zelfbouw camper vervangen door een victron Phoenix 350VA nu werkt hier een belasting van 177w en 39w ( stijltang) niet op. De 177Ah gaat op de omvormer in veiligheid en de 39watt haal ik geen temp mee. Hierbij maakt de omvormer ook vreemde geluiden. Je ziet de voltmeter van de batterij boordspanning ook mee schommelen. Is dit nu omdat dit een inductieve belasting is? Of omdat zo iets constant schakeld en te hoge pieken haald. (2de accu is 110 AH). De vorige eigenaar heeft circuit gemaskt zodat er een zekering en lichtschakelaar tussen batterijkant staat naar de omvormer. Ergens zit hier 2,5 mm2 in verwerkt is dit misschien probleem?
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Victron omvormer belasting

Bericht door Leo45 »

Ik denk dat het een kwestie is van draaddikte.
Bij 177 Watt heb je i=P/U als berekening ofwel er loopt ongeveer 15A stroom.
Maar dat is als de krultang warm is als opstart zal dat meer zijn. Vaak hebben de verwarmingsdraden een temperatuur coefficient.

Maar bij zo'n stroom moet je de 12V kabels zo kort mogelijk en zo dik mogelijk houden elke ohm weerstand telt mee en doet de spanning zakken.
Dan zal de omvormer uitschakelen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Victron omvormer belasting

Bericht door Herman1945 »

Meet de spanning eens op de accu en op de omvormer, hoe oud is de accu ?
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: Victron omvormer belasting

Bericht door tstyle »

Spanning is 12,5 volt. Accu is nu ongeveer 2 maand oud (type halftractie) .
Deze namiddag nog bij iemand in een vrachtwagen een 24V, 1200w nominaal omvormer van het merk volt polska (lijkt me Chinees en geen zuivere sinus) helpen aansluiten. Hier werkt nu een kookplaat van 1000 watt zonder problemen op. Deze is bedraad met 16mm2.

Ga morgen accu eens volledig laden en eens testen met 10mm2 kabels.
Plaats reactie