Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

vragen over de T4
Travelaar
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 okt 2018, 12:43

Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door Travelaar »

Hi!

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een mooie T4 om deze om deze uiteindelijk om te bouwen tot camper.
Ivm ons budget is het de bedoeling de transformatie naar camper te verplaatsen naar volgend jaar en voor dit jaar de bus alleen te isoleren. We hebben een onderneming dus ik wil graag het 'grijze kenteken' of een camperkenteken. Dit maakt qua kosten niet veel verschil, heb ik gevonden.

Eisen aan de bus:
  • 332 (lang)
  • 2.5 tdi
  • Dubbele cabine (we willen graag minimaal met 4 mensen kunnen rijden)
Ik heb inmiddels al veel info gezocht op welk type ik moet zoeken, dus dat komt wel goed, denk ik.

Waar ik nu tegenaan loop is het tussenschot van de dubbele cabine. Hieronder vind ik veel tegenstrijdige informatie.

Kan iemand me het antwoord geven op de volgende vragen?

Mag het tussenschot eruit bij een dubbele cabine?
Mag het tussenschot eruit bij een enkele cabine?
Mag ik het tussenschot eruit halen bij ombouw naar een camper?
Blijven het aantal personen op kenteken staan na camperkeuring?
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door RoelandZ »

Nee
Ja
Ja
Nee

:jump
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door Snautzer »

Alles hangt af van hoe de auto bij de rdw gaat staan, of het is een kamper of het is een dc. De eisen pakketten staan los van elkaar. Ga je voor de kamper kan je het schot er uit slopen. Als je zakelijk gaat rijden blijven de verplichtingen voor een enkel dan wel dubbel gewoon gelden. Dan mag je dan ook geen camper inbouw in de laad ruimte hebben. Althans niet vast gebout enzo. Wel weer in die je ook als last/vracht kan zien.

Zit plaatsen wordt een lastig verhaal. Als je de dc verwijderd verwijder je ook de gekeurde plaatsen. En omdat de bus op een wv1 kenteken staat is het zeer lastig om er weer extra zitplaatsen bij te laten keuren. Niet onmogelijk er zijn inbouw bank sets die door de rdw worden geaccepteerd maar die zijn dan weer prijzig.
Travelaar
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 okt 2018, 12:43

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door Travelaar »

Top, daar kan ik wat mee:)

Beide bedankt!
Travelaar
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 okt 2018, 12:43

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door Travelaar »

Als ik het schot eruit sloop en dan ga naar camperkenteken, dan heb ik wel nog steeds 5 zitplaatsen of vervallen deze dan ook?
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door RoelandZ »

Travelaar schreef: 02 feb 2019, 11:17 Als ik het schot eruit sloop en dan ga naar camperkenteken, dan heb ik wel nog steeds 5 zitplaatsen of vervallen deze dan ook?
Die vervallen of je moet een certificaat hebben van de achterbank met gordels.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door jones »

Als je het schot eruit haalt maar verder niks verandert aan de achterbank blijven de zitplaatsen toch gewoon op kenteken?
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door jones »

En een certificaat voor de achterbank met gordels werd bij mij ook niet naar gevraagd.
Werd alleen gekeken naar hoe het bevestigd zat en of dat degelijk/veilig was
Travelaar
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 okt 2018, 12:43

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door Travelaar »

jones schreef: 02 feb 2019, 11:27 Als je het schot eruit haalt maar verder niks verandert aan de achterbank blijven de zitplaatsen toch gewoon op kenteken?
Eerder in dit topic werd vermeld dat dat juist niet mag bij een dc
M-a-r-t
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 sep 2017, 14:41

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door M-a-r-t »

Voor camperkenteken gelden meerdere eisen, staan elders op het forum. Denk aan verhoogd dak/ pop-up dak/ Hefdak en vaste keuken, bed etc. En de eisen van de rdw zijn niet exact hetzelfde als de eisen van de belastingdienst.
Ik heb een bedbank van een multivan erin staan, en overige campereisen ook voldaan. Na omkeuring bij rdw 5 zitplaatsen op camperkenteken. Als ik voor een tweezitter had gezet, ipv losse bijrijderstoel, waren dat er 6 geweest.
Sommige mensen gaan creatief om met grijze en camperkentekenbussen, ik doe dat niet. Ook al is de pakkans misschien klein, netjes vind ik het niet. Dus ik rij altijd met compleet interieur.
Ombouw naar camper is niet ingewikkeld, buiten de evt aanpassing aan het dak.

Edit O ja, mijn bus was een personenbus, dat is misschien anders. En hou ook evt bpm afdracht in de gaten.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door Erwin L »

Over het stukje "onderneming" wat Travelaar in de beginpost noemt: je kunt jezelf een personenauto ter beschikking stellen, maar dat mag ook een camper zijn. Qua wegenbelasting voor een T4 maakt het tarief grijs kenteken bestelauto of kwarttarief camper vrij weinig uit (scheelt slechts enkele euro's per maand). Voor wat betreft de bijtelling vallen de meeste T4's in het fiscaal vriendelijke tarief (15 jaar of ouder: 35% over de waarde in het economisch verkeer) en dat is wel relevant.
Ik denk dat de gemakkelijkste weg is een T4 te zoeken die al op camper kenteken staat met het gewenste aantal personen, en dan later de inrichting naar je eigen smaak aan te passen - zolang je aan de eisen blijft voldoen en de techniek van de zitplaatsen niet wijzigt.
T5 1,9 Tdi 2004
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door koensch »

naar mijn weten staat de belastingdienst niet toe om de kosten van een camper (geld ook voor een boot) als bedrijfskosten ten laste van een onderneming te brengen.

de uitzondering is natuurlijk als deze onderneming met campers cq boten handel z'n inkomsten verdient.

geldt zowel voor de aftrek van BTW als ook VB.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Travelaar
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 okt 2018, 12:43

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door Travelaar »

Erwin L schreef: 03 feb 2019, 00:42 Qua wegenbelasting voor een T4 maakt het tarief grijs kenteken bestelauto of kwarttarief camper vrij weinig uit (scheelt slechts enkele euro's per maand).
Dit had ik ook al ontdekt idd. Het doel is uiteindelijk om hem wel volwaardig camper te krijgen.. Dit komt het comfort natuurlijk ten goede, maar ook de waarde van de bus natuurlijk.
Erwin L schreef: 03 feb 2019, 00:42 Voor wat betreft de bijtelling vallen de meeste T4's in het fiscaal vriendelijke tarief (15 jaar of ouder: 35% over de waarde in het economisch verkeer) en dat is wel relevant.
Hier moet ik nog wat meer info over zoeken, want ik weet eerlijk gezegd niet eens wat er precies met "bijtelling" bedoeld wordt :nuts
Erwin L schreef: 03 feb 2019, 00:42 Ik denk dat de gemakkelijkste weg is een T4 te zoeken die al op camper kenteken staat met het gewenste aantal personen, en dan later de inrichting naar je eigen smaak aan te passen - zolang je aan de eisen blijft voldoen en de techniek van de zitplaatsen niet wijzigt.
Dit past niet in ons budget.. Een bus op camperkenteken is natuurlijk veel duurder dan een 'gewone' bus
koensch schreef: 03 feb 2019, 08:37 naar mijn weten staat de belastingdienst niet toe om de kosten van een camper (geld ook voor een boot) als bedrijfskosten ten laste van een onderneming te brengen.

de uitzondering is natuurlijk als deze onderneming met campers cq boten handel z'n inkomsten verdient.
Hier vind ik wat tegenstrijdigheden over, maar als dit zo is dan zo het super zijn want de camper gaat juist gebruikt worden voor de onderneming.. (Veel hele toffe content voor :) :ikrij )
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door koensch »

laat je deskundig voorlichten over de fiscale consequenties van je keuzes vandaag. je loopt het risico dat je straks ove tig jaar een correctie aan je broek krijgt.

je zal niet de eerste zijn die een leuk idee ziet stranden op een grote naheffing.......
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Travelaar
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 okt 2018, 12:43

Re: Op zoek naar de juiste bus.. Tussenschot cabine, camperkeuring

Bericht door Travelaar »

koensch schreef: 03 feb 2019, 15:18 laat je deskundig voorlichten over de fiscale consequenties van je keuzes vandaag. je loopt het risico dat je straks ove tig jaar een correctie aan je broek krijgt.

je zal niet de eerste zijn die een leuk idee ziet stranden op een grote naheffing.......
Dat ga ik zeker doen

bedankt
Plaats reactie