Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies bij aankoop T4 camper

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

J vd Pal schreef: 01 feb 2019, 07:42 Gefeliciteerd!

Zin mom te ontdekken of de camper winterhard is? We gaan volgende week naar de Ardennen!
Ik zag m staan. We blijven voorlopig even hier in Nederland om hem te testen, denk ik.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik had op basis van de foto's wat bedenkingen bij deze auto en ik hoop dat die punten in de praktijk zijn meegevallen. Veel plezierige kilometers gewenst.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Hanz schreef: 05 jan 2019, 14:45
Cdj schreef: 05 jan 2019, 01:15 Hij heeft nieuwe foto's erop gezet. Blijkt dus wel een 2.5 tdi te zijn, km stand lijkt te kloppen gezien de onderhoudsboekjes en de km stand foto. Is van de duikploeg geweest van de brandweer. Die hoeft niet zo vaak uit te rukken. Hij heeft aangegeven 15k als ondergrens te zien. De ombouw is wel heel netjes gedaan over het algemeen wat ik kan zien, maar het blijft natuurlijk een zelfbouw uit '98...
15.000 is echt veel te veel voor een zelfbouw met een zeer minimale camperinrichting. Iets rond de 7000 lijkt mij realistischer, en dan alleen vanwege de lage kilometerstand. Ik zou hem laten staan.
Drie zitplaatsen op achterbank? Ik zie maar twee gordels. Hoeft geen probleem te zijn maar is wel anders dan de omschrijving.
Standkachel ook op nieuwe foto's niet te vinden. Ik denk dat de verkoper de Zuheizer voor de motor bedoelt. En die is voor verwarming van de woonruimte niet zonder meer geschikt.
Ik zie geen koelkast of koelbox.
Ik zie ook geen afsluitbare kastruimte, tenzij onder de slaapbank nog iets zit. Dat is dan wel weinig ruimte en ook nog eens lastig bereikbaar tijdens gebruik van de woonruimte.
Onderhoudshistorie stopt ruim 6 jaar geleden volgens de foto's van de boekjes. Ook niet echt overtuigend.
* 3e gordel en bevestigingspunt is wel aanwezig
* Er zit een standkachel achter de bijrijdersstoel. voor zover ik weet niet hetzelfde als die Zuheizer waar jij het over hebt. Maar we zijn er ook nog niet helemaal over uit wanneer hij nou wel goed werkt en wanneer niet. Tot nu toe alleen bij draaiende motor warmte eruit gekregen. Hoe zou een echte standkachel moeten fungeren?
* Onderhoudshistorie was in orde, laatste grote beurt in nov 2018 in de boekjes.
* Afsluitbare kastruimte is inderdaad een ding wat we nog moeten bijklussen. Maar dat is geen ramp.
* Koelbox is geregeld via mijn ouders, werkt op 220/12v en kan 30L in. Voor ons meer dan zat.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Cdj schreef: 01 feb 2019, 14:04 * Er zit een standkachel achter de bijrijdersstoel. voor zover ik weet niet hetzelfde als die Zuheizer waar jij het over hebt. Maar we zijn er ook nog niet helemaal over uit wanneer hij nou wel goed werkt en wanneer niet. Tot nu toe alleen bij draaiende motor warmte eruit gekregen. Hoe zou een echte standkachel moeten fungeren?
Achter de bijrijdersstoel zit de uitstroomopening van de normale autoverwarming en die geeft inderdaad alleen warme lucht als de motor draait. In Westfalia campers zit achter de chauffeursstoel nog een tweede uitstroomopening (zie foto). De standkachel is een aparte kachel die meestal onder de auto hangt. Deze brandt op de diesel uit de normale brandstoftank. Deze standkachel kan branden als de bus stil staat (vandaar 'stand') en zonder dat de motor draait. De standkachel heeft daarvoor een eigen brandstofpomp en een eigen ontstekingsmechanisme. Om dit te bedienen is er ergens in de auto een apart bedieningspaneel aanwezig waar je meestal ook de temperatuur in kan stellen.
Als er later een standkachel is ingebouwd dan is het mogelijk dat de uitstroomopening ergens anders geplaatst is maar ik ben bang dat er toch geen standkachel in de bus zit. Je kunt er natuurlijk altijd nog een in (laten) bouwen.
Mooi dat de andere 'probleempunten' meevallen of op te lossen zijn.
Standkachel.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Multivan Generation »

Cdj schreef: 28 dec 2018, 12:47 Weer even terug van weggeweest, we hebben inmiddels ons budget wel iets verruimd, ook met het oog op mogelijke verhuur via sites als camptoo.nl als we even zat zijn van onze camper tijdens onze reizen. Dan kun je relatief makkelijk wat geld bijverdienen en daarmee ook aanschafkosten wat verruimen.

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ontent=vip

Hij staat zoals gebruikelijk weer heeeel ver bij ons vandaan, verder weg kan bijna niet. Vandaar ook even een check bij jullie veteranen.
Dus heb ik nu goed begrepen dat het deze is geworden?

Wat heeft nu dan daadwerkelijk de doorslag gegeven om met deze verder te gaan?

Prijs? Gevoel? Technische staat? Ermee gereden?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Hanz schreef: 01 feb 2019, 14:38
Cdj schreef: 01 feb 2019, 14:04 * Er zit een standkachel achter de bijrijdersstoel. voor zover ik weet niet hetzelfde als die Zuheizer waar jij het over hebt. Maar we zijn er ook nog niet helemaal over uit wanneer hij nou wel goed werkt en wanneer niet. Tot nu toe alleen bij draaiende motor warmte eruit gekregen. Hoe zou een echte standkachel moeten fungeren?
Achter de bijrijdersstoel zit de uitstroomopening van de normale autoverwarming en die geeft inderdaad alleen warme lucht als de motor draait. In Westfalia campers zit achter de chauffeursstoel nog een tweede uitstroomopening (zie foto). De standkachel is een aparte kachel die meestal onder de auto hangt. Deze brandt op de diesel uit de normale brandstoftank. Deze standkachel kan branden als de bus stil staat (vandaar 'stand') en zonder dat de motor draait. De standkachel heeft daarvoor een eigen brandstofpomp en een eigen ontstekingsmechanisme. Om dit te bedienen is er ergens in de auto een apart bedieningspaneel aanwezig waar je meestal ook de temperatuur in kan stellen.
Als er later een standkachel is ingebouwd dan is het mogelijk dat de uitstroomopening ergens anders geplaatst is maar ik ben bang dat er toch geen standkachel in de bus zit. Je kunt er natuurlijk altijd nog een in (laten) bouwen.
Mooi dat de andere 'probleempunten' meevallen of op te lossen zijn.
Standkachel.jpg
Ah, oke, wij hebben inderdaad niet twee van die uitlaten achter. Op het dashboard hebben we wel twee rijen met knoppen en regelaars om hete lucht te laten blazen, voor en achter. Zie onderstaande foto. Bovenste kan gebruikt worden voor achter, onderste voor de ventilatoren voor. Ik weet niet of dit helpt om te bepalen wat we hebben? De hete lucht komt acherin uit een rooster in de vloer en uit een rooster verwerkt in het opstapje de bus in, vlakbij waar de schuifdeur in het slot valt. Ben helaas een foto vergeten te maken.

Afbeelding
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Multivan Generation schreef: 01 feb 2019, 15:04
Cdj schreef: 28 dec 2018, 12:47 Weer even terug van weggeweest, we hebben inmiddels ons budget wel iets verruimd, ook met het oog op mogelijke verhuur via sites als camptoo.nl als we even zat zijn van onze camper tijdens onze reizen. Dan kun je relatief makkelijk wat geld bijverdienen en daarmee ook aanschafkosten wat verruimen.

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ontent=vip

Hij staat zoals gebruikelijk weer heeeel ver bij ons vandaan, verder weg kan bijna niet. Vandaar ook even een check bij jullie veteranen.
Dus heb ik nu goed begrepen dat het deze is geworden?

Wat heeft nu dan daadwerkelijk de doorslag gegeven om met deze verder te gaan?

Prijs? Gevoel? Technische staat? Ermee gereden?

Groeten Peter
* Technische staat (40k op de teller, dealer onderhouden, altijd binnen dus nagenoeg geen roest)
* We hebben ermee gereden inderdaad, rijdt prettig op de weg, al heeft ie met tegenwind moeite 120-130 te rijden, is dit normaal?
* Gevoel speelt ook mee; is oude brandweerbus geweest, zwaailicht werkt nog, kleine details nog zichtbaar van zijn verleden, is mooi.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Snautzer »

Mijn ex hoog dak had geen enkele moeite met 130 -140. Mijn portemonnee wel. 1 op 7 of 8. Bij 100 of 110 was dat een heel stuk schappelijker.
Een auto die jaren heeft stilgestaan of nauwelijks bewogen heeft weinig dealer gezien. Maar goed je hebt het en ik hoop dat je er enorm veel nieuwe plezier mee gaat hebben.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Cdj schreef: 03 feb 2019, 16:57 Ah, oke, wij hebben inderdaad niet twee van die uitlaten achter. Op het dashboard hebben we wel twee rijen met knoppen en regelaars om hete lucht te laten blazen, voor en achter. Zie onderstaande foto. Bovenste kan gebruikt worden voor achter, onderste voor de ventilatoren voor. Ik weet niet of dit helpt om te bepalen wat we hebben? De hete lucht komt acherin uit een rooster in de vloer en uit een rooster verwerkt in het opstapje de bus in, vlakbij waar de schuifdeur in het slot valt. Ben helaas een foto vergeten te maken.
Dat is de bediening van de normale verwarming waarvoor het nodig is dat de motor draait. De onderste knoppen voor het regelen van de warmte in de cabine, de bovenste knoppen om de verwarming achterin te regelen.
Dus geen standkachel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door idh »

Spijt gekregen van de aankoop?

Zaza de Brandweerbus 🚨: VW T4 2.5 TDI Camper AUTOMAAT
€ 16.500,00
http://link.marktplaats.nl/m1380151523? ... ialbuttons
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Multivan Generation »

Nou dan heb je wel ruim een maand er van kunnen genieten.. :zwaai

Ik ben benieuwd naar het verhaal..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Nu wel eindelijk wat foto's van de camperinrichting en die blijkt inderdaad minimaal te zijn. Het enige interessante wat overblijft is de lage kilometerstand maar of die nu zo'n prijs waard is??
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Sjoerds »

Heel raar verhaal zo. Ik vond hem met 15.000 euro al veel te duur, ben bang dat je er heel lastig weer vanaf gaat komen. Die KM-stand mag wel interessant zijn, maar dat maakt hem in mijn ogen nog steeds niet meer dan 10.000 euro waard. Zeker als een potentiele koper ziet dat je hem pas zo kort hebt, dat roept heel veel vragen op. Voor die prijs heb je zoveel meer keuze....
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Ik kan me voorstellen dat dit allemaal wat raar overkomt op iedereen. Koop je een bus, na overleg met jullie, en een maand later staat ie al weer te koop.

Hadden we maar beter naar jullie geluisterd. Want nadat we van onze roze wolk neerdaalden en de realiteit inzonk, zagen we dat deze bus op dit moment helemaal niet voor onze trip geschikt is. De indeling en uitrusting is niet wat we voor ogen hebben, en dat hebben we niet goed beseft toen we gingen kopen. Dom? Ja, zeker. Het was een combinatie van factoren; de wil om een bus te vinden na zo'n lange zoektocht, de lange reis (5 uur treinen uiteindelijk) en onduidelijkheid over onze gevoelens erover... We hebben er samen ook veel van geleerd.

Naast de zaken die missen aan de bus, zijn we ook aardig geschrokken van de zaken die er mis waren met de bus waar wij niets van wisten tijdens de koop. En die ook lastig te ontdekken waren tijdens een keuring. Bijvoorbeeld dat er diverse lekkages in het dak geconstateerd zijn. Deze zijn nu verholpen, en mogelijke kopers daarvan op de hoogte gesteld. We proberen niemand te belazeren en zijn eerlijk over de eerdere en huidige gebreken.

We zijn nog steeds overtuigd dat deze bus mensen blij gaat maken en dat de prijs niet zo ver van de werkelijkheid zit. Het is een bus met een basisinrichting, goed voor weekendjes weg en technisch en qua carrosserie is het in top staat. Er staan T4's zelfbouw op met 2 ton op de teller op marktplaats met vergelijkbare prijskaartjes.

Inmiddels is er ook al een principeakkoord bereikt met een geïnteresseerde koper. We leveren ietsjes in op onze aanschafprijs, maar het geeft ons wel de ruimte om verder te zoeken. Naar iets wat wél bij ons past. We hebben hiervan geleerd, en zullen nog beter luisteren naar adviezen en naar ons eigen gevoel. Want hoewel we alles volgens het boekje wilden doen (aankoopkeuring, advies vragen, opletten op uiterlijk), waren we keihard vergeten waarom we het ook alweer deden.

Sorry als we mensen tegen het zere been hebben geschopt hier, of zich bedrogen voelen. Ik heb er lang tegenaan gehikt hoe ik dit nou moest verwoorden op dit forum. Ik was al bang voor de uitlatingen. Zeker ook nadat jullie ons zo goed hebben geprobeerd te helpen. We hebben in ieder geval pragmatisch gehandeld door te bedenken dat er een andere bus is die ons beter kan dienen, en deze aan een nieuwe liefhebber te geven.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Multivan Generation »

Cdj schreef: 05 mar 2019, 23:20
Hadden we maar beter naar jullie geluisterd. Want nadat we van onze roze wolk neerdaalden en de realiteit inzonk, zagen we dat deze bus op dit moment helemaal niet voor onze trip geschikt is. De indeling en uitrusting is niet wat we voor ogen hebben, en dat hebben we niet goed beseft toen we gingen kopen.

Naast de zaken die missen aan de bus..

Inmiddels is er ook al een principeakkoord bereikt met een geïnteresseerde koper.
Wat miste je dan nu in deze bus en hoe ben je tot inzicht gekomen dat hij niet helemaal aan jullie wensen voldeed. Wat wil je anders?

Een auto is voor mij pas verkocht als hij is overgeschreven is, je het vrijwaringsbewijs in je handen hebt, en het overeengekomen bedrag in je handen hebt.
Zeker bij Marktplaats shoppers wat niets van zekerheid of binding geeft.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie