Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tips en hulp bij nieuw camper project??

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door cyberling »

Hi allemaal,

Na heel veel posts gelezen te hebben op dit forum, geweldige projecten gezien te hebben en nu ook enthousiast over een mogelijk zelfbouw project. hier mijn 1e post en vraag voor de vele ervaringsdeskundigen hier.

We willen graag een VW camper en na veel zoeken denken we dat zelfbouw toch de beste oplossing is. Kant en klare campers zijn toch aardig prijzig.
Daarbij dachten we aan max 15k voor een 2de hands busje en rond hetzelfde bedrag voor de (initiële) ombouw.
Een busje met verlengde wielbasis, met 2-persoonspassagiersbankje voor en achter liefst plek nog voor 2-3 personen. Dus totaal 5/6 personen zitplaats en uiteindelijk 4 slaapplekken. Aan 1 kant van de bus een kastenwand, gaspitje, wastafeltje etc en bovenop een (slaap)dak.
Doel is dan om rond de zomer er mee te gaan kamperen in Frankrijk of Italie.
Groot deel willen we laten doen maar verwacht dat vanwege budget en drukte we zelf ook iets gaan (moeten) doen. Volgens mij hebben veel partijen het extreem druk met ombouwen maar dat weet ik niet zeker?

Mijn vragen:
  1. Als eerste moet er een VW busje komen. Gezien het budget zal dit een T5 of misschien T6 worden. Wat is volgens jou het beste type/model bus voor zo'n project? Enkel cabine, dubbel cabine, kombi, multivan...?? Bij een enkel cabine transporter zal het meeste werk gaan zitten met opbouwen vermoed ik, isolatie, extra ramen/ruiten etc maar het minste weer slopen en goedkoopst in aanschaf. vandaar mijn vraag, wat raad jij aan? en met name waarom?
  2. Welke partijen/bedrijven of experts kan je adviseren waar we (deels) mee samen kunnen werken? Liefst regio's Zuid Holland of 't Noorden (Groningen) maar zitten niet per see aan regio vast.
  3. Laatste vraag, zijn er, behalve veel lezen en uitzoeken nog tips waar ik op moet letten? Zijn alle T5/T6 modellen wel als camper bij RDW/Belastingdienst om te zetten? Welke bouwjaren of motoren vermijden of waar juist op letten qua motor? Heeft zoeken in Duitsland zin?
Groet,
Omar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door Multivan Generation »

Welkom op weetjewel.

Allereerst is het belangrijk welk slaap hefdak je wilt hebben. Daarvan kan de levertijd zo 12 tot 16 weken bedragen voor Reimo en SCA.
Dus hiermee rekening houdende wordt je planning al krap.

Ik zou je adviseren om te zoeken naar een combi met 2.0 TDI en 140 pk..en dan lange wielbasis.

Groeten en succes met de keuze.

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1392
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door Gretschi »

Hoi Omar,

Ga eens kijken in Heino bij Aart camperinbouw, wij waren tegelijk om, goed advies, duidelijke afspraken, zij hebben de bus ook laten keuren bij de RDW, top bedrijf, ons kent ons,

Groetjes (andere) Peter
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door Renew »

Hoi Omar,
Als je dit seizoen wilt gaan rijden wordt het wat krapjes qua tijd.
je zou kunnen denken aan een bus van na 2013/2014 dan hoef je een stuk minder rest BPM te betalen als je voor een "taxi" uitvoering gaat. Met een beetje mazzel staat er ook nog niet zoveel km op de teller.
Voordeel van een zo "jonge" uitvoering is ook dat hij nog binnen alle milieuzones mag.
Ik heb mij laten vertellen dat de motoren makkelijk gechiptuned kunnen worden naar 145 pk 345 m.newton.
Hefdaken heb je in vele soorten, wij hebben gekozen voor een FSLdak en dan achter (in onze leefruimte) al hoogste punt.
We hebben bij https://www.ex-tent.com een idee gevonden om onze slaapgelegenheid te plaatsen.
Hij heeft ook mogelijkheden om je keukenblok en kastruimte in te delen.
Bij ons kunnen 4 volwassenen plek vinden in de bus om te vervoeren en te slapen.
We zijn nog binnen jouw budget die je vermelde kunnen blijven, maar gaan daar nu overheen met huishoudaccu's en zonnepanelen etc.
Heel veel plezier met het overdenken van alle mogelijkheden en uiteraard een heel fijn camperseizoen, wie weet, tot ziens onderweg.
René
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door cyberling »

Multivan Generation schreef: 03 feb 2019, 14:29 Welkom op weetjewel.

Allereerst is het belangrijk welk slaap hefdak je wilt hebben. Daarvan kan de levertijd zo 12 tot 16 weken bedragen voor Reimo en SCA.
Dus hiermee rekening houdende wordt je planning al krap.

Ik zou je adviseren om te zoeken naar een combi met 2.0 TDI en 140 pk..en dan lange wielbasis.

Groeten en succes met de keuze.

Peter
Thanks Peter, dat is zeker een goede tip om rekening mee te houden. 12 tot 16 weken had ik niet gelijk verwacht. Misschien handig om toch een backup plan te bedenken of dit project in fases op te gaan splitsen.

Wat is trouwens de voornaamste reden dat je een combi adviseert? en 2.0 TDI?
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door cyberling »

Gretschi schreef: 03 feb 2019, 20:40 Hoi Omar,

Ga eens kijken in Heino bij Aart camperinbouw, wij waren tegelijk om, goed advies, duidelijke afspraken, zij hebben de bus ook laten keuren bij de RDW, top bedrijf, ons kent ons,

Groetjes (andere) Peter
Thanks (andere) Peter, Aart camperinbouw staat genoteerd. Ik ga binnenkort eens bellen om wat afspraken te maken. Heb je de volledige ombouw door hun laten uitvoeren? Volgens mij zag ik een post voorbij komen van jullie T5 project, dus vermoed dat het deels (alleen dak?) door hun is gedaan? Had je toevallig een top 3 o.i.d. qua bedrijven? Zo ja, welke en wat was de reden om uiteindelijk voor Aart te kiezen?
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1392
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door Gretschi »

Ga geen namen noemen welke afgevallen zijn.
Eentje uit de buurt, reageerde niet.
Een ergens in Brabant, heel goed aangeschreven maar moest ik 4-5 mnd op wachten, was ook duurder dan bij Aart. Harry62 wist ook te vertellen dat dit een goed bedrijf is. We kwamen daar onaangekondigd en namen alle tijd voor ons.
Ze hebben een slaaphefdak en multirails geplaatst. Draaiconsoles (tuv gekeurd)hadden ze op voorraad dus daar hebben we 2 van meegenomen. Gratis leenauto wonen toch 91km verderop,

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door Multivan Generation »

cyberling schreef: 04 feb 2019, 21:01 Thanks Peter, dat is zeker een goede tip om rekening mee te houden. 12 tot 16 weken had ik niet gelijk verwacht. Misschien handig om toch een backup plan te bedenken of dit project in fases op te gaan splitsen.

Wat is trouwens de voornaamste reden dat je een combi adviseert? en 2.0 TDI?
Daarom dat ik het vermeldde in verband met je planning.
Veel mensen krijgen ineens het idee, we gaan een busje naar camper ombouwen en gaan er dan aankomende zomer mee op vakantie..
Dan kun je wel eens door de realiteit ingehaald worden :zwaai

De reden voor een Kombi?
Dat is een auto voorzien/beginnend met een WV2 chassisnummer.
Dat betekend enerzijds geen problemen met zitplaatsen bij de RDW-keuring, want het is immers al een personenauto.
Anderzijds heeft zo'n bus al rondom ramen, dus dat scheelt ook weer. Maar je hoeft er dan ook niet zo veel bekleding uit te slopen, waardoor je iets meer inbouwbreedte hebt. De 2.0 TDI is betrouwbaarder(behalve de 180 pk tot 2014) en stiller als een 2,5 TDI. Ook is deze beter op de toekomst voorbereid qua milieuzones. Een 2.5 TDI heeft euro 4, een 2.0 TDI heeft Euro 5.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door cyberling »

Renew schreef: 03 feb 2019, 22:14 Hoi Omar,
Als je dit seizoen wilt gaan rijden wordt het wat krapjes qua tijd.
je zou kunnen denken aan een bus van na 2013/2014 dan hoef je een stuk minder rest BPM te betalen als je voor een "taxi" uitvoering gaat. Met een beetje mazzel staat er ook nog niet zoveel km op de teller.
Voordeel van een zo "jonge" uitvoering is ook dat hij nog binnen alle milieuzones mag.
Ik heb mij laten vertellen dat de motoren makkelijk gechiptuned kunnen worden naar 145 pk 345 m.newton.
Hefdaken heb je in vele soorten, wij hebben gekozen voor een FSLdak en dan achter (in onze leefruimte) al hoogste punt.
We hebben bij https://www.ex-tent.com een idee gevonden om onze slaapgelegenheid te plaatsen.
Hij heeft ook mogelijkheden om je keukenblok en kastruimte in te delen.
Bij ons kunnen 4 volwassenen plek vinden in de bus om te vervoeren en te slapen.
We zijn nog binnen jouw budget die je vermelde kunnen blijven, maar gaan daar nu overheen met huishoudaccu's en zonnepanelen etc.
Heel veel plezier met het overdenken van alle mogelijkheden en uiteraard een heel fijn camperseizoen, wie weet, tot ziens onderweg.
René
Wat een top forum van mede ervaringsdeskundigen en enthousiastelingen hier zeg!

René, thanks voor je uitgebreid antwoord.
Dat het krapjes wordt qua tijd begin ik me deels ook in te zien met de eerste paar reacties hier. Het zal in het ergste geval een aangepaste planning worden waarbij we het de verbouwing op splitsen. Dan maar nog één keer een tent mee ;-).
Ik zal eens gaan kijken naar 2013/14 modellen.

Je gaf aan om voor een "taxi" uitvoering te gaan, bedoel je daar de Kombi mee? Zo ja, wat zijn volgens jou de voordelen hiervan t.o.v. de andere modellen? Qua aanschaf iets duurder zo te zien? Waar bespaar je hier vervolgens mee?

Hoe zijn de ervaring met FSLdak? Hoe verhoud zich dat tot de hierboven genoemde opties (prijs/kwaliteit?)

Groet,

Omar
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door cyberling »

Gretschi schreef: 04 feb 2019, 21:50 Ga geen namen noemen welke afgevallen zijn.
Eentje uit de buurt, reageerde niet.
Een ergens in Brabant, heel goed aangeschreven maar moest ik 4-5 mnd op wachten, was ook duurder dan bij Aart. Harry62 wist ook te vertellen dat dit een goed bedrijf is. We kwamen daar onaangekondigd en namen alle tijd voor ons.
Ze hebben een slaaphefdak en multirails geplaatst. Draaiconsoles (tuv gekeurd)hadden ze op voorraad dus daar hebben we 2 van meegenomen. Gratis leenauto wonen toch 91km verderop,

Groetjes Peter
Whoao prima service zo te horen! thanks voor de info. Zal zeker contact opnemen. Voor mij niet gelijk om de hoek (Den Haag) maar ga dit project met m'n schoonvader doen. Die zit in Groningen dus dat valt wel te combineren. Zo te horen zeker de moeite waard mee te nemen in de lijst!
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door cyberling »

Multivan Generation schreef: 04 feb 2019, 21:58
cyberling schreef: 04 feb 2019, 21:01 Thanks Peter, dat is zeker een goede tip om rekening mee te houden. 12 tot 16 weken had ik niet gelijk verwacht. Misschien handig om toch een backup plan te bedenken of dit project in fases op te gaan splitsen.

Wat is trouwens de voornaamste reden dat je een combi adviseert? en 2.0 TDI?
Daarom dat ik het vermeldde in verband met je planning.
Veel mensen krijgen ineens het idee, we gaan een busje naar camper ombouwen en gaan er dan aankomende zomer mee op vakantie..
Dan kun je wel eens door de realiteit ingehaald worden :zwaai

De reden voor een Kombi?
Dat is een auto voorzien/beginnend met een WV2 chassisnummer.
Dat betekend enerzijds geen problemen met zitplaatsen bij de RDW-keuring, want het is immers al een personenauto.
Anderzijds heeft zo'n bus al rondom ramen, dus dat scheelt ook weer. Maar je hoeft er dan ook niet zo veel bekleding uit te slopen, waardoor je iets meer inbouwbreedte hebt. De 2.0 TDI is betrouwbaarder(behalve de 180 pk tot 2014) en stiller als een 2,5 TDI. Ook is deze beter op de toekomst voorbereid qua milieuzones. Een 2.5 TDI heeft euro 4, een 2.0 TDI heeft Euro 5.

Groeten Peter
Het plan lag er al een tijd maar begon nu wel wat concreter te worden. De huidige T4 zal dan na heel wat trouwe jaren vervangen gaan worden.
Het is wel erg veel (in)lezen afgelopen tijd en zoveel om rekening mee te houden.

In jou/jullie antwoorden zit al behoorlijk wat informatie die me erg veel helpt! Thanks!

WV2 chassisnummer is nieuw voor mij, zal ik ook in moeten duiken. Is er ergens meer te vinden hier over?
Twee vragen:
1. Zijn alle er nog verschillen in de WV2 modellen? Zijn bepaalde modellen standaard WV2 en anderen WV1?
2. Hoe zit het met een bedrijfswagen (WV1 neem ik aan) die fabrieksaf b.v. 6 zitplaatsen heeft (dubbele cabine)?

Thanks,

Omar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door Lutra »

Als Groningen ook een uitvalsbasis is kun je ook eens kijken bij JWG in Grootegast. Vergelijkbaar met Aart. Ooit bij beide bedrijven geweest en een goede indruk gekregen. Als je echter een volledige ombouw laat doen wordt het prijsverschil met een fabriekscamper wel erg klein en de waardevastheid een stuk minder.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door cyberling »

Multivan Generation schreef: 05 feb 2019, 07:07 Zie hier..
viewtopic.php?f=2&t=61326&start=15
Zijn de modellen/uitvoeringen van T4 gelijk aan T5? Je link gaat met name om T4's.
Wel interessant, aan het begin van dat topic zie ik 4 vragen en antwoorden staan waaronder dubbelcabine mag schot eruit (Nee maar bij enkel cabine wel) en blijven aantal personen op kenteken staan na camperkeuring (Nee). Het wordt me al wat duidelijker allemaal.

Je gaf eerder aan "geen problemen met zitplaatsen bij de RDW-keuring". Ik vermoed dat dit vervalt op moment dat je de banken van een WV2 model vervangt door bijvoorbeeld onderstaand 3 persoonsslaapbank (of soortgelijk)?
Afbeelding
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Re: Tips en hulp bij nieuw camper project??

Bericht door cyberling »

Lutra schreef: 05 feb 2019, 07:25 Als Groningen ook een uitvalsbasis is kun je ook eens kijken bij JWG in Grootegast. Vergelijkbaar met Aart. Ooit bij beide bedrijven geweest en een goede indruk gekregen. Als je echter een volledige ombouw laat doen wordt het prijsverschil met een fabriekscamper wel erg klein en de waardevastheid een stuk minder.
Thanks voor de tip Lutra. Ik zal even gaan kijken.
Na heel wat lezen zie ik dat we inderdaad een deel zelf (willen) gaan doen. Veel is nog nieuw, nog veel vragen maar na het zien van alle projecten hier op t forum zijn volgens 2 zaken belangrijk... handig zijn en tijd hebben!
Aantal grote zaken zullen we laten doen zoals slaapdak plaatsen. Electra is nog een onderdeel waar ik me in moet verdiepen.
Plaats reactie