Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Met t4 78 pk naar de provence
Met t4 78 pk naar de provence
vraag...wij zijn van plan om in juni naar de Provence en door de Provence te rijden.
Wie o wie kan mij zeggen dat dit goed te doen is met mijn oudje...is geen klimgeit...is dit te doen ivm de stijgingspercentage?
En nu ik toch bezig ben...tips altijd welkom
Wie o wie kan mij zeggen dat dit goed te doen is met mijn oudje...is geen klimgeit...is dit te doen ivm de stijgingspercentage?
En nu ik toch bezig ben...tips altijd welkom
Re: Met t4 78 pk naar de provence
Geen haast hebben en lekker genieten van het landschap. Neem de leukere binnenwegen en relax. Je komt er heus wel.
Re: Met t4 78 pk naar de provence
Ja hoor gaat je lukken!
Heuvel op ff geduld. Of achter vrachtwagen blijven.
Geniet ervan!
Heuvel op ff geduld. Of achter vrachtwagen blijven.
Geniet ervan!
Re: Met t4 78 pk naar de provence
Vorig jaar reed ik met mijn 60 pk 1.9D naar de Pyreneeën. Rustig aan, genieten van de omgeving. Meestal over de klassieke Routes Nationales. Ook in de bergen geen probleem. Kwestie van accepteren dat het allemaal zo snel niet gaat. Onderweg zijn is ook vakantie.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: Met t4 78 pk naar de provence
Lijkt me toch echt geen probleem, hebben zelf al Auvergne, Vogezen en Route Napoleon met Franse Alpen achter de rug.
Anderen zullen reageren dat 102pk toch wel een wereld van verschil uitmaakt, vlotter naar boven klimt, meer adem heeft op de snelweg enzovoort en ze hebben ongetwijfeld gelijk
Maar met onze oude platte dieseltjes komen we ook overal - andere manier, ander tempo
Anderen zullen reageren dat 102pk toch wel een wereld van verschil uitmaakt, vlotter naar boven klimt, meer adem heeft op de snelweg enzovoort en ze hebben ongetwijfeld gelijk
Maar met onze oude platte dieseltjes komen we ook overal - andere manier, ander tempo
Re: Met t4 78 pk naar de provence
Ja hoor, met een 2.4 vijfcilinder gaat dat prima. Is een stuk sterker dan de door capojan genoemde viercilinder 1.9D, daarmee moet je wel een behoorlijk lange adem hebben.
Re: Met t4 78 pk naar de provence
Je bevestigd dus wat ik zeg, dat je met een 1.9 een lange adem moet hebben... Ik zou dat nooit van mijn leven kopen, maar daarom heb ik zelf ook een 75 kW TDI. Voor mij persoonlijk is een 2.4 het minimale wat je moet hebben, maar dat is ieder zijn keuze he. Feit is dat je met een 2.4 heel wat makkelijk door de bergen komt dan met een 1.9, maar dat is de vraag niet hier.
Re: Met t4 78 pk naar de provence
vroeger lang geleden ree ik met blauwe t4 1,9 -- 61 pk de onderschrift foto overal na toe met een caravan er achter van 6,50 m lang ruim 1300 kilo zwaar ach schoot niet echt op effe wat vaker terug schalen en wat vaker in 4 ook brug op .
Later de witte t4 1,9 68 pk een wereld van verschil kon zowaar de meer in 5 komen makkelijker over de passen komen en weer met de caravan er achter en 4 personen en een hond en de fietsen mee .
We zijn zo verwend met de pk s dat men bang is nergens te komen onzin de tijd nemen en vakantie houden ook onderweg
de angst zit hoofdzakelijk eigenlijk tussen de oren .
Later de witte t4 1,9 68 pk een wereld van verschil kon zowaar de meer in 5 komen makkelijker over de passen komen en weer met de caravan er achter en 4 personen en een hond en de fietsen mee .
We zijn zo verwend met de pk s dat men bang is nergens te komen onzin de tijd nemen en vakantie houden ook onderweg
de angst zit hoofdzakelijk eigenlijk tussen de oren .
En de vriendelijk groetje Frits
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Met t4 78 pk naar de provence
met een 1.9d (met 60pk) 140km/u op de snelweg ?
Bergaf en wind in de rug bedoel je toch ? De meeste 1.9TD halen slechts met veel moeite 140km/u
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Met t4 78 pk naar de provence
is normaalgezien geen probleem voor een 2.4d , maar zorg er wel voor dat het koelsysteem goed in orde is. (Lamellen op de radiator die goed open en dicht gaan , radiator niet dichtgeslibt intern en extern , ...)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36
Re: Met t4 78 pk naar de provence
ik heb zelf een t4 2.4 D met de aab blok en ben vorig jaar geheel via binnen wegen naar het zuiden gegaan ook stukje bergen. dit kan zeker maar ik zou je wel aan raden om voor je vertrek te zorgen dat je koeling in orde is. nieuwe radiator is zeker het overwegen waard. thermostaat van 80 graden ook. En dan zo als veel hier zeggen. rustig aan en je komt er wel
Re: Met t4 78 pk naar de provence
ik zelf zou liever met een 1.9td op pad gaan dan de 2.4...
ik vertrouw de 4 cilinder meer dan die ongeblazen 5...
ik vertrouw de 4 cilinder meer dan die ongeblazen 5...
Re: Met t4 78 pk naar de provence
Precies, uit ervaring kan ik vertellen dat er wel degelijk grenzen zijn aan het koelvermogen van deze uitvoering. Indien het koelsysteem niet helemaal in orde is (wat in Nederland niet opvalt) dan kom je deze grenzen wel tegen. Als dan ook de sensoren (en eventueel de temperatuurmeter) niet helemaal in orde zijn krijg je in het ergste geval ook geen waarschuwing en dan kan het zeker fout gaan.Rob Motard schreef: ↑06 feb 2019, 17:27 ik zou je wel aan raden om voor je vertrek te zorgen dat je koeling in orde is.
Bij een volle bus en steile helling trekt de bus soms niet in de derde versnelling, en dan moet je met (heel) hoge toeren in de tweede rijden om de gang er een beetje in te houden. Vooral dat is een situatie waarbij, als het langer duurt, het fout kan gaan. Toch blijven opletten dus.
VW T4 California 1992 Westfalia
"Simply Red"
2.4 AAB 5 cilinder diesel
Handgeschakeld
"Simply Red"
2.4 AAB 5 cilinder diesel
Handgeschakeld