Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roken ajt motor.

vragen over de T4
Plaats reactie
Lamoentje
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2019, 17:19

Roken ajt motor.

Bericht door Lamoentje »

Goedemorgen,
sinds januari ben ik in het bezit van een t4, uit 99 met ajt motor.
Nu rookt deze erg bij de koude start, het word minder als hij warm is.
Maar ook bij warme motor bijvoorbeeld in de file rookt hij erg blauw, er stijgt echt een walm op achter de auto en stinkt verschrikkelijk.
Nu lees ik overal verhalen over verstuivers vevangen, 2 traps erin en remappen.
Ik heb geen olieverbruik, geen uitwendige lekkage oid.
is het dan echt een verstuiver die niet meer afsluit?
is er iemand de ze gereviseerd heeft dmv nieuwe nozzles erop te zetten?
Ik heb geen intercooler geen chip of iets, alleen een rvs uitlaat van rond 70 mm vanaf de turbo met een "open" einddemper. (geen kamerdemper dus).

mooiste antwoord is als iemand dit probleem had, verstuivers heeft getest en lekkage heeft gevonden, ze gereviseerd heeft en het probleem ermee verholpen is!

(Ben zelf dieselmonteur maar raak een beetje in de war van alle uiteenlopende nikszeggende verhalen hierover)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roken ajt motor.

Bericht door Multivan Generation »

Het is helaas een kenmerk van de stanadyne een-traps verstuivers.
Ook zit er ietsje relatie met de EGR klep dat na een minuut of 2-3 aangestuurd wordt bij stilstand, waardoor het wat erger lijkt.

Normaal gezien houd een oxidatie-kat het nog een beetje binnen de perken, qua rook en stank.
Als je die hebt laten vervallen, dan kun je het niet echt tegengaan met de huidige hard-ware setup.
Je kunt eventueel, als ongehoorzame burger :knipoog de EGR-klep lam leggen, en/of de EGR-klep en inlaatspruitstuk eens goed schoonmaken.

Om de een of andere reden zijn de nozzles en verstuivernaalden van de stanadyne verstuivers niet zo duurzaam als die van bijvoorbeeld Bosch :bonk

Ik heb nog 4 verstuivers stanadyne liggen (uit mijn oude bus) waarvan 3 goede en eentje voor de onderdelen (body beschadigd), die je zou kunnen laten reviseren, waardoor je zelf door kunt blijven rijden. Als je daarin interesse hebt, stuur me dan een PB. Hoeven niet veel te kosten.

Er zit een bedrijf in Engeland, project power(even zoeken op google) welke op basis van de stanadyne verstuivers, vervangende verstuivers aanbiedt.
Maar daarmee heb ik geen ervaring.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lamoentje
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2019, 17:19

Re: Roken ajt motor.

Bericht door Lamoentje »

peter, ik hou het even in gedachte, de egr is dicht bij mij, heb er een plaatje tussen gezet, ook de inlaat is schoon gemaakt.
maar enkeltraps verstuivers hebben juist een grotere openingsdruk nodig, je zou zeggen dat hij dan stationair minder snel gaat lekken.
tijdens het rijden heb ik geen rook, ook niet zwart.
Ik probeer altijd voor origineel te gaan en te herstellen.
vandaar ook mijn vraag, nieuwe erin en het probleem is opgelost, ik vind de oorzaak van een defect minstens net zo intressant 😊
Plaats reactie