Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door Multivan Generation »

slopelrijder schreef:Multivan; hoe koppel je die dan? parallel neem ik aan? en moet er dan ook apart zekeringen tussen en /of scheidingsrelais??
yes, nee, nee
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

weer een updateje; 30.000kmbeurt; hij staat nu boven de 270.000km...

toch goed om de onderkant serieus te inspecteren....als hij toch boven de smeerkuil staat....

na de olie en filter wissel, even met de monteur onder de wagen gestaan voor een vraag over de langzaam toenemende geluidsproductie van de motor...
bij het voorste stuk van de uitlaat, direct na de downpipe met het roetfilter, bij het "ophangstaafje"begint weer een roetspoor te komen tussen / onder de roest vandaan.....
dat zal dus OF vervangen OF lassen worden...voor de keuring in juni, zal gungum het nog op kunnen lossen.....
nu met dat gezeur dat het verwijderen van een roetfilter niet meer mag, twijfel ik....of ik er een met of zonder onder ga zetten...of eentje met een "optische" roetfilter.... dwz; met filter, maar die er meteen uitslopen.... :knipoog zodat hij "optisch"aanwezig is.....

en er komen nog meer kosten aan...maar pas over 20.000km....( of eerder als hij het begeeft> nu "alleen bij gevuld", hij stond net onder minimum...even aanzien hoe hard het gaat/zakt....)
de pomp van mijn stuurbekrachtiging is aan het zweten> op de plek van de as, dus daar begint ruimte op te komen....dat zal met de distributieriem en multiriem wissel meteen vervangen gaan worden...
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt geen roetfilter.
Dat wat er bij jou onder kan zitten zal een oxydatiekatalysator zijn..

Dus maak je geen zorgen hierom.
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

wel op 290291 km stond mijn bus vd week bij de vw (stealer) garage.....tsja... duur, maar wel geld waard om mijn T4 goed af te laten stellen...
Gates distributie kit
schijf met diamantlaag
geribderiem
waterpomp
afdichtringen etc, koelvloeistof
peolie geribde riem met inbusbout
klepdeksel was gescheurd
nieuwe temperatuurmeter ( deze week flink af.....op de ene rit 100 graden ,dezelfde rit de volgende dag nog geen 60...)
en dan de "auw"doener.....
de Hydrolische vleugelpomp en olie

totaal 1962,-- EXCL btw... :huilen oftewel dik 2400 pleuri....

en dan ben ik er nog niet; het stuurhuis is ook aan revisie/vervanging toe, niet meteen, maar wel adviseerbaar, maar goed dat kan ik zelf doen....op ebay al gekeken voor een revisieversie.... 701422061jx

maar goed voorlopig weer een 90.000km fijn :ikrij in mijn fijne T4 :T44EVER
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

het heeft even langer geduurd dan verwacht, maar het stuurhuis is ook vervangen, ben wel vergeten er een fotoserie van te maken....

het lastigste deel was eigenlijk het stuurhuis eruit halen.....
en ... de ( nieuwe)rubbers weer op hun plek doen....
nu nog 4000 km en de 300.000 is bereikt.....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

joehoe... de 300.000 km grens gepasseerd.....op naar de volgende mijlpaal...400......???? zou mooi zijn!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

wel, de remblokken vervangen, bleek 1 van de voorste remmen geroest te zijn,, dwz de remzadel / cilinder die de platen tegen de schijf drukken.....

VWstealer; alleen hele complete schijfremklauwen zouden te koop zijn €400,-- ex btw :bonk :groteogen ........dus op e-bay gekeken , er zijn dus wel losse remzadels te koop scheelt al flink...€110,-- met retourzending oude remzadel....

op remmen bezuinig je niet...maar je kunt het ook te gek maken....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

leuk hoor; een ouder wordende bus..

als ik in de file sta, en optrek hoor je bonk, laat je het gas los idem....niet in de bochten of hobbelige wegen dus homokineten zijn het niet...

na wat onderzoek hier op het forum, en controle van de oorzaken is het duidelijk; de pendelsteun is overleden.....

bij 235.000 de "nieuwe" dxz bak eronder en alle motorsteunen en pendelsteun vervangen....is de pendelsteun blijkbaar opnieuw aan vervanging toe,
best wel snel 2 jaar / 80.000km......efin; besteld dus, en komende week komt hij binnen, eronder sleutelen en dan ben ik de bonk kwijt...
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

balen , balen en balen ... dat is nog zacht gezegd.... :huilen :huilen :huilen
bij een uitwijk manouvre voor zo'n K&^^&^&^*%^^^t fietser is aan de bestuurderszijde een fikse deuk ontstaan....door een betonpaal die er stond.....

de deur niet geraakt, maar wel tot aan de achterwielbak....diepe krassen en vouw....
de balk is niet beschadigd....maar de vraag

hoe krijg je die deuk eruit?? plamuur erover en dan spuiten is een optie ..maar 3 cm op zijn dikst, over zeg 80 cm lengte en 40 cm hoog...dan moet ik meer wegenbelasting gaan betalen... 2 kilo smeer je er zo op weg.... :ie

zonder foto geen raming te doen, maar iemand een gok wat het zal kosten en wie het kan doen? effe terug duwen is geen optie doordat je er niet bij kan ( omos achterbank en dan nog de binnen bekleding)
en door de "vouw die er in zit en het originel;e vouwtje wat "weg" is.
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

zo ondertussen;
weer 30.000 erbij gestuurd... de bus ging vorige week over de 333333,3 km heen.. echter.... op de snelweg foto maken van je km-teller in druk verkeer is geen slim idee...dus helaas geen foto ervan.
er beginnen steeds meer kleine dingen weer de kop op te steken..
dus slotveertjes zal ik moeten gaan aanpakken, en bij de passagiersdeur is er wat los, die kan je van binnen uit niet meer openen, ik zit gelukkig toch bijna altijd alleen dus (nog) geen last...als het maar voor de vakantie gerepareerd is....( van buitenaf geen probleem..)
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

ik dacht dat ik nog 2 slotveertjes had....maar ik kan ze niet meer vinden... :nuts

dus maar even contact gehad met peter Multivan Generation;
of hij nog slotveertjes te koop heeft... ja, die heeft hij nog :adhd , de prijs viel ook mee!

dus 2 stuks gekocht,en kan ik beide voorportieren aanpakken....
als het van de week droog is buiten, mooi klusje voor overdag, momenteel toch rustig op mijn werk.

Peter bedankt; blij dat je ze nog te koop hebt!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door Multivan Generation »

Graag gedaan hoor :knipoog

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

Vakantietijd...dus klustijd....
De deurveertjes aan de beurt....zowel de bestuurders als de passagiersdeur zijn de veertjes heel... :ie
Wel oud en hard vet... dit vervangen voor nieuw vet en alles effe gesmeerd meteen met teflonbasis smeermiddel....de bestaande veertjes dus laten zitten....en helaas... de deuren springen nog steeds spontaan op slot...
Schuifdeur wacht ik effe mee...eerst maar de achterdeur..houten plaat eraf en slot demonteren etc...zal je zien..is het straks toch de schuifdeur....
Over de schuifdeur gesproken... de bekleding daarvan is aan het opbollen van het vocht....
En heeft aan de sluitkant al losgelaten..tsja... hoe lang blijf ik nog met deze opzich fijne bus rondrijden....
350.000km and counting... :ikrij
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

Dit is denk ik mijn laatste bericht in mijn projecten en avonturen topic....
Met pijn in mijn hart heb ik afscheid genomen van mijn T4....
Zaterdag gaat hij naar een nieuwe eigenaar....die hem exporteerd naar god weet waar...vermoedelijk richting oostblok.....

354.000 staat hij op..ik kocht hem met 167000..
Werkverkeer.... prive ritten en vakantie vieren....hobby (jacht) dagen ermee gedaan... vast gestaan in de blubber...gereden waar anderen niet durfden.... mijn geliefde "toerkenbush" bracht me er heen en ook veilig terug.....
Het onderhoud en knutselen...ja ik zal het missen...
Helaas...
Nu rest mij nog weemoed en verkoop laatste spullen....
Toch zal hier ik wel blijven lezen....de leerzame projecten topics, samenhorigheid en gezellige behulpzaamheid van onder andere Peter (mvg)... Henk1.... bleu star....Matje(RIP).....
Kom je niet veel tegen op andere fora!

Een ieder bedankt voor de hulp en kennis...
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door Snautzer »

Jammer dat de bus weg is maar je hebt er in ieder geval veel aan gehad. Komt er nog iets voor in de plaats?
Plaats reactie