Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

vragen over de T5
J5rijder
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 10:59

2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door J5rijder »

Beste mede transporter fans,

Sinds kort zit ik met een bus die ineens behoorlijk wat olie verbruikt, ook is het brandstof verbruik omhoog gegaan.
Als hij in het donker staat de draaien met de lichten aan zie ik lichtjes rook uit de grill komen.
Denk zelf dat ik zit met een probleem in de turbo.
Heb alles al een keer goed bekeken, maar ik zie nergens sporen van een lek of zwarte geblakerde onderdelen.
Bus rijdt nog gewoon lekker, geen vermogenverlies of dergelijke.

Betreft:
T5.1 eind 2013
2.0 140 PK DSG
Motorcode: CCH
Km stand: 84xxx

Het is dus niet de 180pk olievreter.
Heb hier in het forum al wat lopen zoeken, maar ben er dus niet wijzer uit geworden.
Kan iemand mij in de juiste richting sturen?

Een vriend van me beschikt over VAGcom (gekraakte China versie), maar kent er zelf niet zo veel van.
In welke meetwaardeblokken kan ik kijken om bepaalde dingen uit te sluiten of zelfs het probleem kan achterhalen?



Toen ik met mijn vorige bus met een turbo/egr probleem zat, ben ik ermee naar de officiële VW garage geweest.
Zij hadden hem uitgelezen en vertelde me dat de krukas plots (?!) scheef lag ofwel de krukas sensor kapot was, kostenplaatje 1000 euro.
Geloofde hier niks van en dus maar ergens anders gegaan. Ook nog 90euro kunnen betalen voor een verkeerde diagnose.

lang verhaal kort: die vertrouw ik dus voor geen haar meer met mijn bus.



Als iemand denkt me te kunnen helpen of iets gelijkaardigs aan de hand heeft gehad hoor ik het graag.
Alvast heel erg bedankt!
:T54LIFE
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door Erdem50 »

Hoe kom je erbij dat je met een computer/nep vagcom kan achterhalen waar het olieverbruik vandaan komt.

En hoeveel olie verbruikt hij dan, dus hoeveel liter op de 1000km?

Je ziet rook uit de grill komen zeg je?

Je verhaal is niet duidelijk genoeg.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door Erdem50 »

En trouwens, heeft jou bus een bijverwarmer? Met het koude weer gaat die ook werken dus hoger brandstofverbruik. En wat was je gemiddelde verbruik en hoeveel is die omhoog gegaan?
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
J5rijder
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 10:59

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door J5rijder »

Het is ook maar een vraag he, bepaalde dingen moet je toch kunnen uitsluiten met vagcom lijkt me.

Wat betreft de rook, zie het nergens echt duidelijk vandaan komen. Zoals ik al zei zie ik ook nergens een aanslag of eender wat.

Olieverbruik: 2000km geleden bijgevuld tot max, nu weer net boven minimum. Ervoor had ik bijna geen olieverbruik.

Brandstof verbruik: Eerst deed ik 1200km met een tank (80l), waar ik er nu net iets meer als 900 doe.


De bijverwarmer staat al een tijdje gewoon uitgeschakeld via de computer.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door Beckontheroad »

J5rijder schreef: 22 jan 2019, 06:59 Het is ook maar een vraag he, bepaalde dingen moet je toch kunnen uitsluiten met vagcom lijkt me.

Wat betreft de rook, zie het nergens echt duidelijk vandaan komen. Zoals ik al zei zie ik ook nergens een aanslag of eender wat.

Olieverbruik: 2000km geleden bijgevuld tot max, nu weer net boven minimum. Ervoor had ik bijna geen olieverbruik.

Brandstof verbruik: Eerst deed ik 1200km met een tank (80l), waar ik er nu net iets meer als 900 doe.


De bijverwarmer staat al een tijdje gewoon uitgeschakeld via de computer.

Als je zomer en winter vergelijkt, is je diesel verbruik in de kou altijd hoger;
Je olie verbruik staat daar in beginsel los van en is niet al te zuinig..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
jordydereus

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door jordydereus »

Ik zou de bijverwarmer weer aanzetten. Beter voor je motor.
J5rijder
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 10:59

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door J5rijder »

Beckontheroad schreef: 22 jan 2019, 09:43
J5rijder schreef: 22 jan 2019, 06:59 Het is ook maar een vraag he, bepaalde dingen moet je toch kunnen uitsluiten met vagcom lijkt me.

Wat betreft de rook, zie het nergens echt duidelijk vandaan komen. Zoals ik al zei zie ik ook nergens een aanslag of eender wat.

Olieverbruik: 2000km geleden bijgevuld tot max, nu weer net boven minimum. Ervoor had ik bijna geen olieverbruik.

Brandstof verbruik: Eerst deed ik 1200km met een tank (80l), waar ik er nu net iets meer als 900 doe.


De bijverwarmer staat al een tijdje gewoon uitgeschakeld via de computer.

Als je zomer en winter vergelijkt, is je diesel verbruik in de kou altijd hoger;
Je olie verbruik staat daar in beginsel los van en is niet al te zuinig..
JB
Waarom was dit dan vorige winter niet??

Staat hier volledig los van, zit wel degelijk met een probleem ergens..
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door Burp »

Komt de "rook" soms van een lekke interkoeler? Kan het extra verbruik verklaren. Wellicht iets met de turbo wat olie en brandstof verbruik kan verklaren.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
J5rijder
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2018, 10:59

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door J5rijder »

Burp schreef: 23 jan 2019, 13:34 Komt de "rook" soms van een lekke interkoeler? Kan het extra verbruik verklaren. Wellicht iets met de turbo wat olie en brandstof verbruik kan verklaren.
Er komt in ieder geval geen dikke pluim rook uit mijn uitlaat, wat meestal wel is als de intercooler stuk is.

Ga hem morgen even over de werkput rijden en die eens wat beter inspecteren.
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door Vmaxxer »

J5rijder schreef: 22 jan 2019, 12:31
Beckontheroad schreef: 22 jan 2019, 09:43
J5rijder schreef: 22 jan 2019, 06:59 Het is ook maar een vraag he, bepaalde dingen moet je toch kunnen uitsluiten met vagcom lijkt me.

Wat betreft de rook, zie het nergens echt duidelijk vandaan komen. Zoals ik al zei zie ik ook nergens een aanslag of eender wat.

Olieverbruik: 2000km geleden bijgevuld tot max, nu weer net boven minimum. Ervoor had ik bijna geen olieverbruik.

Brandstof verbruik: Eerst deed ik 1200km met een tank (80l), waar ik er nu net iets meer als 900 doe.


De bijverwarmer staat al een tijdje gewoon uitgeschakeld via de computer.

Als je zomer en winter vergelijkt, is je diesel verbruik in de kou altijd hoger;
Je olie verbruik staat daar in beginsel los van en is niet al te zuinig..
JB
Waarom was dit dan vorige winter niet??

Staat hier volledig los van, zit wel degelijk met een probleem ergens..
Om een voorbeeldje te geven
Mijn 2.5 liep de hele zomer rond de 7.6L/100km nu, bij exact dezelfde rijstijl en precies dezelfde dagelijkse route doet ie nu in de winter 8.9/100Km
Mijn vorige diesel (Chrysler Voyager) deed op hetzelfde woonwerk verkeer zomers 7.2L/100Km en s'winters rond de 9L/100Km :groteogen
2006 T5 2.5 AXD
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door Beckontheroad »

Vmaxxer schreef: 24 jan 2019, 21:53
J5rijder schreef: 22 jan 2019, 12:31
Beckontheroad schreef: 22 jan 2019, 09:43


Als je zomer en winter vergelijkt, is je diesel verbruik in de kou altijd hoger;
Je olie verbruik staat daar in beginsel los van en is niet al te zuinig..
JB
Waarom was dit dan vorige winter niet??

Staat hier volledig los van, zit wel degelijk met een probleem ergens..
Om een voorbeeldje te geven
Mijn 2.5 liep de hele zomer rond de 7.6L/100km nu, bij exact dezelfde rijstijl en precies dezelfde dagelijkse route doet ie nu in de winter 8.9/100Km
Mijn vorige diesel (Chrysler Voyager) deed op hetzelfde woonwerk verkeer zomers 7.2L/100Km en s'winters rond de 9L/100Km :groteogen
Rij zakelijk een bmw 3 in de zomer 1 op 26 km over 10.000km. Nu kom ik op 1 op 23 over 4.000km zelfde werkgebied en rijstijl.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Wallie
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2018, 21:31

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door Wallie »

Hi,

ik heb ook een vraagje over mijn dieselverbruik. Ik heb een 2,5tdi uit 2004 met een nieuwere type motor is mij verteld. Er is bij aankoop ook verteld dat het een gechipte model is, maar hier is geen documentatie van. Ik ben wel bij de vw dealer geweest voor een nieuwe sleutel en die vertelde mij ook het nieuws over de nieuwere type motor, maar welke het is dat weet ik zo niet. (jullie kunnen dat waarschijnlijk zo vertellen :jumpklap

Maar mijn verbruik is altijd rond de 1/9- 1/10, ik rijdt nu voor mijn werk lange stukken in de polder en het lijkt alleen maar erger te worden. Ik heb vanaf het begin alle km's en tankbeurten bijgehouden en iedere c kom ik rond de 800km uit op een volle tank van 80L.

Edit, het is een 6bak hand dubbelcabine

Hoe kan ik mijn auto zuiniger krijgen?

Gr,
Wallie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door Multivan Generation »

Welke bandenmaat rijd je mee rond en wat is de bandenspanning nu?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Wallie
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2018, 21:31

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door Wallie »

ik rijdt met 265/60/17 winterbanden met 3bar erin.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.0 140 pk olie/brandstof verbruik

Bericht door Multivan Generation »

Wallie schreef: 25 feb 2019, 10:50 ik rijdt met 265/60/17 winterbanden met 3bar erin.

Ik kan mij voorstellen dat rondrijden met zo'n bandenmaat inderdaad nogal wat brandstof kost.
Ik rijd zelf met 215-60-17 rond voor wat betreft de winterbanden.
Zo wie zo geeft koudere buitenlucht meer weerstand als warme buitenlucht.

Dus aan de hand van de bandenmaat die je doorgaf, zou ik je adviseren om voor een smallere bandenmaat te kiezen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie