Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door cyberling »

Hi allemaal,

Na heel wat zoeken, tips en gesprekken gehad te hebben is ons oog gevallen op deze (kant-en-klare) smallander camper van Aart.
https://www.voorraadmodule.nl/sd64d640e ... ansporter/

Na een aantal berekeningen gemaakt te hebben en ook gekeken te hebben naar de beschikbare tijd die ik (we) zelf hebben, de opties van deze bus etc en ons budget lijkt dit op het moment de beste prijs t.o.v. wat we er voor krijgen te hebben.

Vandaag bij monteur langs geweest en hij vond de motor (getuned naar 115PK) licht voor de camper. We hebben nu een T4 en als we daar mee de bergen in gaan worden we al door vrachtwagens weer ingehaald. We rijden normaal best rustig maar een beetje power hier is wel lekker om normaal de bergen op te komen. En waardevastheid van deze was minder volgens hem. Ook al is dat voor ons niet de primaire reden van aanschaf.
Motorisch en technisch was hij verder in goede staat.

Voor alle wijze forum gebruikers en ervaringsdeskundigen heb ik 2 vragen:
  1. Wat denken jullie 115PK te doen? en, is er veel verschil tussen de motoren van de T5's? Kan een 84PK zonder problemen getuned worden naar b.v. 140PK? Waar loop je tegen aan of moet je op letten? waar zitten de verschillen of beperkingen van de standaard 140PK uitvoeringen? Of is dit echt alleen software?
  2. Hebben jullie nog tips of adviezen vwb deze camper? (second opinion...)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door Multivan Generation »

Verschil tussen een 82 en 105 pk en de 140 pk is de 6 versnellingsbak bij de laatste, en software.

Volgens mij rijdt Henk-1 met een gechipte 82 pk.
En er is een weetjeweller die van dat vermogen richting de 170 pk(?) is gegaan.

Ik weet niet welk vermogen je vorige bus had,
maar een T5 basisauto is ten opzichte van een T4 basisauto al rond de 130 kg zwaarder.
En dat merk je wel met rijden..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door Lutra »

Met dit budget is er met een beetje zoeken nog wel wat keuze zoals bijv. deze:
http://link.marktplaats.nl/m1373798525? ... nt=app_ios
(geen binding met verkoper)
Ook al vind je afschrijving niet het belangrijkste....
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door cyberling »

Multivan Generation schreef: 25 feb 2019, 21:14 Verschil tussen een 82 en 105 pk en de 140 pk is de 6 versnellingsbak bij de laatste, en software.

Volgens mij rijdt Henk-1 met een gechipte 82 pk.
En er is een weetjeweller die van dat vermogen richting de 170 pk(?) is gegaan.

Ik weet niet welk vermogen je vorige bus had,
maar een T5 basisauto is ten opzichte van een T4 basisauto al rond de 130 kg zwaarder.
En dat merk je wel met rijden..

Groetjes Peter
Thank Peter,

Zijn er behalve de 6de versnelling nog andere verschillen aan de motor zelf voor zover je weet? Andere (zwaardere) onderdelen, andere turbo b.v.

We zullen redelijk bepakt gaan rijden en twijfelen zeer of dit in de bergen vooruit komt met 4 (of 5) mensen.
cyberling
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:02

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door cyberling »

Lutra schreef: 25 feb 2019, 22:09 Met dit budget is er met een beetje zoeken nog wel wat keuze zoals bijv. deze:
http://link.marktplaats.nl/m1373798525? ... nt=app_ios
(geen binding met verkoper)
Ook al vind je afschrijving niet het belangrijkste....
Hi Lutra,

Thanks voor de link. Zal er eens naar kijken.
Zelf waren we al zover dat we minimaal 3 (volwassen) personen voor zouden willen en minimaal 2 (kinderen) achter. Geen idee of er californias met een bankje voor zijn.

De smallander was daarbij een top optie om zelfs tot 6 personen te kunnen gaan. Bredere (Reimo) (slaap)bank achter en uiteindelijk bankje voor.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door Multivan Generation »

Ik weet zo geen andere verschillen..(heb me er ook niet in verdiept overigens)
Maar kijk maar eens hier voor wat er mogelijk is..

http://www.jdengineering.nl/2-0-tdi-cr-110pk/

Maar er zijn meer serieuze aanbieders,
zoals VAG Techniek, VVT tuning, BB Autotechniek..

California's hebben draaistoelen van voor, en met een 2 zits bankje werden ze niet uitgeleverd.
Wel heeft Kiravans een swivel-seat voor een 2-persoons bankje, wat dan dus dan kan draaien.
Dan zit je mogelijk wel met andere bekleding.

Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 26 feb 2019, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door freek »

Ik zou eens naar een tot camper omgebouwde Multivan kijken (of een Multivan laten ombouwen). De Multivan is 7 persoons en heeft standaard een tot bed neer te klappen bank. En niet zo'n smal bedje als in een California maar een bed over de hele breedte van de auto. Voor bagage zoals kleding heb je geen ruimtevretende kasten nodig, gewoon ieder zijn reistas in de bagageruimte. Wij zouden niet anders meer willen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 25 feb 2019, 21:14 Ik weet niet welk vermogen je vorige bus had,
maar een T5 basisauto is ten opzichte van een T4 basisauto al rond de 130 kg zwaarder.
En dat merk je wel met rijden..

Groetjes Peter
Die T5 Smallander is leeg maar 16 kg zwaarder dan mijn T4 California met 102 pk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door Multivan Generation »

Dus kun je de conclusie trekken, dat je met zware kasten rond rijdt.
Ik had het over de basis auto..

zie:
maar een T5 basisauto is ten opzichte van een T4 basisauto al rond de 130 kg zwaarder.
Dus niet zo gefocust zijn op jouw T4 westfalia california Coach, er bestaan nog meer auto's :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door Pascal-141 »

Hanz schreef: 26 feb 2019, 13:48
Multivan Generation schreef: 25 feb 2019, 21:14 Ik weet niet welk vermogen je vorige bus had,
maar een T5 basisauto is ten opzichte van een T4 basisauto al rond de 130 kg zwaarder.
En dat merk je wel met rijden..

Groetjes Peter
Die T5 Smallander is leeg maar 16 kg zwaarder dan mijn T4 California met 102 pk.
Mijn lege KWB T5 woog dik 200kg meer dan mijn lege KWB T4 , beide met 2.5tdi motor . Dus een T5 is zeker een stuk zwaarder dan een T4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 26 feb 2019, 14:42 Dus kun je de conclusie trekken, dat je met zware kasten rond rijdt.
Ik had het over de basis auto..

zie:
maar een T5 basisauto is ten opzichte van een T4 basisauto al rond de 130 kg zwaarder.
Dus niet zo gefocust zijn op jouw T4 westfalia california Coach, er bestaan nog meer auto's :zwaai
De topic starter vroeg zich af of 115 pk voldoende was voor de camper die hij op het oog had. Dan kan je wel kijken naar het gewicht van een T5 basis maar waar het uiteindelijk om gaat is hoeveel kilo camper er in beweging gebracht moet worden. Een California met 102 pk kan echt wel vlot meekomen in het verkeer, ook in de bergen. Dus lijkt mij dat een T5 Smallander die vrijwel hetzelfde weegt aan 115 pk wel genoeg heeft, ook al omdat de TS zegt een rustige rijstijl te hebben.
En ja, een T4 California heeft zware kasten, dat is in de Smallander duidelijk beter (moderner) opgelost.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Theo S
Berichten: 108
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door Theo S »

Heb een vw T5 van 2003 105 pk. omgebouwd tot camper, geen enkel probleem hiermee kom je goed mee in het verkeer. Bergop moet je misschien wat vaker schakelen en wat hoger in toeren maar ook dat gaat goed.
de_koen
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 okt 2013, 16:03

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door de_koen »

De t5 van de foto is een 2.0tdi, geen 1.9....
de 2.0tdi 84PK/220Nm kan gechipt worden tot 185Pk/ 370Nm

Ik weet niet exact hoe het zit met BPM bij invoeren enzo, maar voor 36K koop je in Belgie een nieuwe California... lijkt mij toch beter dan 40k voor een 6jaar oud kaal samenraapsel

https://www.2dehands.be/caravans-kamper ... 17243.html
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: Nog tips voor deze camper? en 1.9 tot hoeveel tunen?

Bericht door Teet »

Hoi,

Mijn T5 uit 2009 met 1.9tdi heb ik door de verkopende garage laten chippen naar 140pk. Dat rijdt super. Elke keer schakelen krijg je weer een lekker zetje. Maar dat is in vlakland en nog voor de ombouw naar camper waar ik mee bezig ben. En je kan (met subtiele rechtervoet) al met 55km/u in de 5 dus hebt ergens wel behoefte aan een zesde versnelling. Ik ga er daarom 235-60-17 banden onder zetten op 17 inch lm velgen, dan wordt dat vermogen vanwege de 3,8% grotere omtrek van de band wel iets minder voelbaar maar rijdt hij daarentegen iets harder.

Groet!
Teet
Plaats reactie