Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Extra oliekoeler/grotere radiator

vragen over de T5
Plaats reactie
hkraanen
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 apr 2017, 12:10

Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door hkraanen »

Weet iemand een oplossing voor het volgende:
Twee weken terug met zware aanhanger (~2500kg) en volgeladen (~2800kg) 140 pk T5GP (TvS getuned naar 180pk) naar Portugal geweest.
Voor Burgos en rondom de grens met Spanje (Salamanca-Guarda) heb je een aantal vrij lange klimmen op de snelweg. Bij buitentemperatuur 's ochtends (Burgos), 6 graden, liep de olietemperatuur op tot 138 graden in de klim (4de versnelling DSG7). 'sMiddags (grenstraject), buitentemp 15 graden, liep hij op naar 142 graden en kreeg ik ook melding om koelwater te controleren (rood flikkerend lampje) watertemperatuur stond op 115 graden. Na de klim alles weer normaal: koelwater niveau was ok, water 90 graden en olie 120-125.
Aangezien ik nog een paar keer zo'n trip moet maken met zware aanhanger wil ik iets doen aan die temperaturen, temeer daar het in de zomer terplekke wel 40 graden buitentemperatuur kan worden.
Bij de VW dealer kennen ze geen extra oliekoeler en een grotere radiateur (heb je vaak wel voor export naar warme/tropische landen) is ook niet bestaand/leverbaar.
Wel schijnt er een "andere" kap ( circa € 130,-!!!) voor over/om je ventilator te bestaan, waarvan verwacht wordt (onderdelen man van VW wist dat niet zeker), dat die meer luchtstroom en dus betere koeling mogelijk maakt.

Mijn vragen zijn: weet iemand een goede aanpassing om dit probleem te tackelen?
Een extra oliekoeler zal toch wel ergens leverbaar zijn en ook gemonteerd kunnen worden?
Graag advies. Met vriendelijke groet, Hein
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door Pascal-141 »

heb je de auto al eens (laten) uitlezen ? Misschien komt er een fout/oorzaak naar boven ?

Bij de oudere motortypes met een opschroef oliefilter kon je heel makkelijk een extra oliekoeler monteren . Maar de 2.0tdi heeft een oliefilter patroon die je in een "houder" met deksel stopt , en met die constructie word het moeilijker om er ergens een adaptor tussen te krijgen voor een extra oliekoeler.

Toen de temperatuur zo hoog opliep , was de ventilator bij de radiator toen wel aan het draaien ? (en indien ja , op volle toeren? )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door ArieV »

Mischien is de radiateur van de 180/200pk biturbo versie net een slag groter. Zomaar een idee.
hkraanen
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 apr 2017, 12:10

Re: Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door hkraanen »

Dank voor reacties, ja, ventilator draaide (op volle toeren denk ik wel, maar weet ik niet zeker)
Via JD bij JBAutoservice beland; die gaan wsh een olie koeler plaatsen.
Zal het resultaat laten horen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door Multivan Generation »

Wat mag je technische maximale treingewicht zijn?
Volgens mij zit je daar namelijk honderden kilogrammen over heen. En daarop is je koelsysteem niet berekend.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door ArieV »

De getallen van mijn bus komen overheen met die van de topic starter.
Waar zie jij die paar honderd kilo verschil.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door Erdem50 »

De meesten mogen 2800kg totaalgewicht hebben en 2200kg geremd.

Ik weet uit ervaring dat je vaak de kilo’s te laag inschat. En dan ga je met deze combi flink klimmen en is het niet vreemd de genoemde waarden.

140gr olietemperatuur kan de olie prima hebben voor 15-20min. Goede kwaliteit olie zal daar niet onder lijden. Langdurig olietemperatuur rond de 120gr is echt geen enkel probleem.

Koelwater is een ander verhaal en daarom ook de melding, deze gaat puur af op koelwatertemperuur. Als je tekort vloeistof in het reservoir zou hebben krijg je een andere melding.

Als je dit vaker gaat doen, zo ramvol rijden in dit soort omstandigheden is een extra oliekoeler een mooie upgrade voor je bus.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
de_koen
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 okt 2013, 16:03

Re: Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door de_koen »

mijn MTM sleep is 5200kg (140pk 6v LWB )
MTM aanhangwagen geremd 2500KG , MTM bus zelf 3000kg, gecombineerd dus max 5200kg

rij je volgas/vollast de berg op ? Rij gewoon langzamer, minder gas geven als je de olietemp ziet stijgen...
Ik denk dat de tuning er ook voor iets tussen zit...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door Multivan Generation »

de_koen schreef: 02 mar 2019, 13:43 mijn MTM sleep is 5200kg (140pk 6v LWB )
MTM aanhangwagen geremd 2500KG , MTM bus zelf 3000kg, gecombineerd dus max 5200kg
Dat heb ik dus ook.
Hou ook in het achterhoofd, dat als je op 1000m hoogte bent, dat je 10% minder gewicht aan je haak mag hangen.
Staat in je instructieboekje..Onder: maximaal toegestane totale massa
(dus daar komen die honderden kilogrammen vandaan :knipoog )
En daar staat ook dat de waarden slaan op basismodellen, en dat de waarden kunnen afwijken(lees lager worden) door meer-uitvoeringen en opties.
Burgos is een stad en gemeente in de Spaanse autonome regio Castilië en León. De stad ligt op een hoogte van 860 m
Salamanca 802m hoogte
Guarda ligt op 1056 meter hoogte tussen de bergen van de Serra da Estrela en biedt een uitzicht van 360 graden op het omringende landschap.
De meeste transporters verwacht ik ook dat ze een MTM van 2800 kg hebben.

Mijn idee: als je zo op de limiet gaat zitten qua lading, dan zou ik met een grotere auto gaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door Pascal-141 »

Rijden op de gewichtslimiet is geen probleem , daar zijn ze voor gemaakt .
Maar , een lange klim (bergop) met veel gewicht erin en erachter , kun je beter je dsg op manuele stand zetten en dan rustig naar boven met verhoogd toerental (je motor zal dan ook beter kunnen koelen , dan vol op het koppel in lage toeren naar boven te rijden)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
zonweringen
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28

Re: Extra oliekoeler/grotere radiator

Bericht door zonweringen »

Kijk een op Youtube ( inbouw grotere radiator. Misschien een oplossing voor je. S6
Plaats reactie