Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

vragen over de T4
Plaats reactie
FrankP
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 feb 2017, 16:54
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door FrankP »

Op dinsdag is de distributieriem van onze T4 2.5 TDI uit 1999 vervangen. Motor maakte nadien al een iets ander geluid (tikkend) bij weinig toeren, dus ik had de intensie om nog langs de garage te gaan. Maar, bij het eerste ritje gisteren (van ongeveer 150km) een ratelend geluid en de motor valt uit. Ook valt het dashboard uit. Binnenverlichting en startmotor doen nog wel. Auto staat nu minstens 150km ver weg van de garage die de distributieriem heeft vervangen. Nu hoop ik op jullie advies!

- Ik denk wel aan de riem, vinden jullie dat ook een logische gedachte?
- Als het de riem is, wie draait dan op voor de transportkosten van locatie naar de garage? (Heb geen ANWB helaas)
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door Beckontheroad »

ja lastig zo op afstand,
Suggestie om de garage te bellen en geval voor te leggen? En gelijk afspraak maken over transportkosten. Lijkt me als het een andere oorzaak heeft, de kosten zowizo voor jou zijn.

Suc6!
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
FrankP
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 feb 2017, 16:54
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door FrankP »

Helaas is de eigenaar van de garage niet aanwezig tot maandag. Dus maandagochtend hoop ik direct afspraken te kunnen maken. Maar ik kreeg nu te horen dat, als het hun fout is, ze het probleem op gaan lossen, maar dat ze waarschijnlijk niet kunnen opdraaien voor de transportkosten.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door Beckontheroad »

FrankP schreef: 02 mar 2019, 08:33 Helaas is de eigenaar van de garage niet aanwezig tot maandag. Dus maandagochtend hoop ik direct afspraken te kunnen maken. Maar ik kreeg nu te horen dat, als het hun fout is, ze het probleem op gaan lossen, maar dat ze waarschijnlijk niet kunnen opdraaien voor de transportkosten.
Sleepje regelen?
Toevallig lid van de anwnee?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
FrankP
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 feb 2017, 16:54
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door FrankP »

Zie het niet echt zitten om 150+km te slepen denk ik! Een oprijwagen lijkt me dan handiger.
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door Burp »

Of even lid worden van de anwb. Betaal je nu wat meer maar dan kan het wel worden geregeld.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
FrankP
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 feb 2017, 16:54
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door FrankP »

Auto staat inmiddels bij de garage. Riem is niet geknapt, maar er is mogelijk wel een 'pieletje' afgebroken aan de kant van de waterpomp. Normaal wordt dit gebruikt om spanning op de riem te zetten. Ik heb foto`s gemaakt, de garagist kan geen reden bedenken waarom deze zou zijn afgebroken. Misschien dat jullie een idee hebben?
WhatsApp Image 2019-03-05 at 19.30.29.jpeg
WhatsApp Image 2019-03-05 at 19.31.38.jpeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door Multivan Generation »

Is bij de distributie riem wissel alles qua riemen en spanrollen en omlooprollen vervangen?

Het lijkt er op dat het met teveel moment vastgezet.
Montagefout van garage,
Normaal gezien heb je garantie op uitgevoerde werkzaamheden en onderdelen.
Als de garage het netjes doet nemen ze alle kosten op zich., ook van eventueel transport.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door Erdem50 »

Het ‘pieletje’ wat jij noemt kan ik wel wat over vertellen.

Toen ik mijn bus had aangeschaft heb ik alle riemen rollen waterpomp etc alles compleet vervangen. Bij het loshalen vd spanrol kwam het pieletje/pennetje zo los. Deze hoort aan de stalen distributiekap vast, uiteraard heb ik toen deze kap vervangen. De spanrol monteer je en deze heeft een groef welke dus in dit pennetje valt. Dan zit de spanrol dus ‘vast’ en kun je hem spannen.

Lang verhaal kort, degene die als laatste aan de auto gewerkt heeft, dat is dus jou garage, die is verantwoordelijk en zal alle kosten moeten dragen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
FrankP
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 feb 2017, 16:54
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door FrankP »

Thanks voor de antwoorden!
Multivan Generation schreef: 05 mar 2019, 20:07 Is bij de distributie riem wissel alles qua riemen en spanrollen en omlooprollen vervangen?
Dat weet ik niet!

Erdem50 schreef: 05 mar 2019, 21:38 Bij het loshalen vd spanrol kwam het pieletje/pennetje zo los. Deze hoort aan de stalen distributiekap vast, uiteraard heb ik toen deze kap vervangen. De spanrol monteer je en deze heeft een groef welke dus in dit pennetje valt. Dan zit de spanrol dus ‘vast’ en kun je hem spannen.
Is die de stalen distributiekap bij de dealer te bestellen?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door Erdem50 »

Ik moest toen 2 dagen wachten op de kap, is wel 4 jaar geleden dus weet niet of het nu nog te krijgen is. Gewoon navragen lijkt me. Liefst monteer je een nieuwe.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
FrankP
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 feb 2017, 16:54
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door FrankP »

Kap is inderdaad vervangen en de auto loopt weer 👍.

Maar.... Ik hoor een trillend geluid bij rond de 900 tot 1200 toeren per minuut. Kan het zijn dat de riem dan alsnog niet goed op tijd staat? Garagist heeft nu geen oplossing en gaat dit met een collega overleggen. Voelt allemaal niet zo heel fijn, dat er aan wordt gesleuteld, maar het probleem niet verholpen lijkt.

Note: na wat googlen kom ik ook uit op problemen met het vliegwiel? Kan dit ook in relatie staan met (foutieve) reparatie van distributieriem?
Addyvw
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 feb 2019, 19:44

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door Addyvw »

dubbel massa vliegwiel al eens vervangen? en hoeveel km staat er op de teller?


dat pennetje wat van de kap is gebroken heb ik bij mijn pa ook gehad (wel voor dat de nieuwe set erop ging)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door Hanz »

Denk dat je de trillingsdemper bedoelt. Dit kan inderdaad de oorzaak zijn. Meer informatie daarover hier: https://www.t4-wiki.de/wiki/Schwingungsd%C3%A4mpfer
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
fritsp93
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018, 08:57
Locatie: Groningen

Re: Distributieriem vervangen -> 2 dagen later geknapt?

Bericht door fritsp93 »

Vacuüm pomp ?
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
Plaats reactie