Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Natte Tosti
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2018, 19:49

Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Natte Tosti »

Beste Weetjewel-ers,

Ik rij nu een jaartje naar alle tevredenheid in mijn 2011 T5GP met 84pk (150.xxx km). Het enige wat ik toch wel mis is enig vermogen, zoals bij het invoegen, inhalen (met name een helling op :nuts ), of om even wat gas bij te geven om aan een gevaarlijke/lastige situatie te ontkomen.

Via de zoekfunctie zag ik al dat er een hoop topics hier aan gewijd zijn maar ik kan weinig vinden over ervaringen op lange termijn. In eerste instantie dacht ik aan de standaard fabrieksupdate naar 140pk 340nm. Maar nu loopt er een aantrekkelijke actie bij VAGtechniek waarmee de bus naar 170pk 350nm gaat. Heel leuk natuurlijk, maar zijn er misschien mensen hier die met een dergelijke chip al een hoop kilometers achter zich hebben? Zo ja, was is jullie ervaring? Gaat dit allemaal goed? Soms hoor je toch wel 'horror' verhalen na het tunen, zoals koppelingen/vliegwielen die t begeven.

Ik weet dat de 84pk gelijk is aan het 140pk blok op de versnellingsbak na. En dat daarom het koppel begrenst wordt bij het chippen.

Hoor graag jullie ervaringen.
T5GP 84pk - 2011 | viewtopic.php?f=11&t=59020
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik had bij mijn bus 102PK naar 170 laten chippen.
Echter naar een aantal kilometers begon mijn vliegwiel te trillen bij het optrekken bij lage toeren..
Terwijl de koppeling en vleigwiel zojuist vernieuwd waren
Ik zou de 170pk chip afraden.

Heb hem erna terug laten chippen naar 140!
Gebruikersavatar
Natte Tosti
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2018, 19:49

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Natte Tosti »

Angelo-anneveld schreef: 07 mar 2019, 14:41 Ik had bij mijn bus 102PK naar 170 laten chippen.
Echter naar een aantal kilometers begon mijn vliegwiel te trillen bij het optrekken bij lage toeren..
Terwijl de koppeling en vleigwiel zojuist vernieuwd waren
Ik zou de 170pk chip afraden.

Heb hem erna terug laten chippen naar 140!
Bedankt het delen van je ervaring, goed om ook eens de andere kant van het verhaal te horen! Je rijdt nu met de 140pk 'fabrieksupdate'? Dat gaat verder probleemloos begrijp ik?
T5GP 84pk - 2011 | viewtopic.php?f=11&t=59020
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Angelo-anneveld »

Geen fabrieks update, heb hem laten terug chippen van 170 naar 140PK bij harry buning. Vond hem daarna veel lekkerder rijden! Voelde iig fijner!

De bus is vorige week verkocht
Arie023
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2017, 10:06
Locatie: Velserbroek

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Arie023 »

In het verleden heb ik mijn Golf V, CC en nu T5GP 2012, 140 pk laten chippen tot 170 pk. Is al 1,5 jr geleden. Nog geen seconde spijt van gehad. Inderdaad, je kan vaart houden, zelfs vermeerderen helling op. Ik zeg doen. :driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Multivan Generation »

Arie023 schreef: 08 mar 2019, 07:17 In het verleden heb ik mijn Golf V, CC en nu T5GP 2012, 140 pk laten chippen tot 170 pk. Is al 1,5 jr geleden. Nog geen seconde spijt van gehad. Inderdaad, je kan vaart houden, zelfs vermeerderen helling op. Ik zeg doen. :driveT5
Het gaat hier als basis van een 82 pk uit.
Dat is toch even anders als van een 140 pk uitgaan. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door imacthomas »

Ik rijdt al jaren met een gechipt bus.
Eerst een 1,9pd motor met 200pk en nu een 2,0cr 140pk in een GP met 200pk gechipt.
uiteraard met wat hardwarematige aanpassingen.

De motor kan de tuning makkelijk aan, echter een 84 of 102 pk versie moet wel geknepen worden op koppel om de koppeling en vliegwiel te beschermen.
Deze zijn een stuk licht uitgevoerd dan de 140 of 180Pk versie's met een handbak.
Een beetje goede tuner weet dit en zal dit ook vooraf aangeven.

Ik adviseer mijn klanten altijd om tot een veilige 160pk en 350nm te gaan als er een 5bak in ligt.
Een winst van meer dan 100nm zal je zeker merken.
je zult er zeker veel rijplezier van hebben.

gr Thomas
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Harry 341 »

Heb de mijne begin verleden jaar van 140 naar 182 pk gebracht...heeft nu ook 420 nm trekkracht...bevalt me zeer goed..hangt 1600 kg op de trekhaak waar we vaak mee weg zijn...rijdt echt super...vooral de lange hellingen op de franse snelwegen merk je goed dat er wat extra paardjes onder de kap zitten....ook kort en steil geen probleem...is idd ook een 140pk.maar wilde toch even vertellen dat chippen op zich goed bevalt...verbruik is ook lager geworden...Ik heb niet gechipt om harder te rijden...
Bijlagen
2017-08-14 14.06.43.jpg
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door atilla »

Ik ben ook sinds kort in bezit van T5 2011 102pk en wil ik ook graag chippen voor meer trek kracht er uit te halen.
Ik ben aan het oriënteren of het in lange termijn problemen veroorzaakt.
Het lijkt me best logisch om hem een fabrieksupgrade te geven dan naar 170pk te chippen.
Uit mijn onderzoek komt volgende aandacht punten voren.
- Het is niet chippen (wordt zo genoemd ivm oude naam) maar software aanpassen.
- Je moet goed overleggen wat en hoe aangepast worden.
- Huidige software lezen! tijdens rijden (op rollenbank) en kleine aanpassingen doen bij dit software. dus niet een standaard software direct er op zetten. Het moet maatwerk zijn.
- aanpassingen zijn vaak: meer toeren bij turbo (is jou turbo in goed conditie?) zodat meer lucht in brandhuis gaat. meer brandstof pompen (injectoren in gevaar). etc. dus hierbij goed informeren.
- Tuner moet goed zijn: ervaringen met andere klanten, eventueel garantie , waar nodig nee zeggen tegen je gekke wensen. :bonk
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
Natte Tosti
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2018, 19:49

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Natte Tosti »

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen/bevindingen! Begrijp dat het met de 140pk/6bak varianten in ieder geval allemaal goed gaat. Zou voor het mooie nog wat ervaringen willen horen van de 85pk/102pk/114pk met de 5bak. Die enige ervaring die ik met 5bak gehoord heb is negatief.. :groteogen
T5GP 84pk - 2011 | viewtopic.php?f=11&t=59020
janschilder
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2020, 21:37

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door janschilder »

I
Hallo allemaal, sinds een half jaar in het bezit van een T5 uit 2014, 109.000km op de teller met 84 pk.In gebruik als camper. Hij rijdt prima maar af en toe zou ik wat meer trekkracht willen hebben. Vandaag bij een grote VWdealer uit Groningen/Drenthe geïnformeerd naar een fabrieksupdate en geen chiptuning. Ik kreeg als antwoord dat ze zo'n fabrieksupdate (dus geen stage 1) helemaal niet deden bij de dealer in Emmen. Volgens een medewerker kenden ze dat helemaal niet en konden ze mij niet verder helpen. Een heel vreemd verhaal!!
Ik weet van een bedrijf in Westerbork en 1 in Nuenen die dat wel aanbieden.Heeft iemand ervaring met één van deze bedrijven of kent iemand nog een ander betrouwbaar adres?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Erdem50 »

janschilder schreef: 20 jul 2021, 19:55 I
Hallo allemaal, sinds een half jaar in het bezit van een T5 uit 2014, 109.000km op de teller met 84 pk.In gebruik als camper. Hij rijdt prima maar af en toe zou ik wat meer trekkracht willen hebben. Vandaag bij een grote VWdealer uit Groningen/Drenthe geïnformeerd naar een fabrieksupdate en geen chiptuning. Ik kreeg als antwoord dat ze zo'n fabrieksupdate (dus geen stage 1) helemaal niet deden bij de dealer in Emmen. Volgens een medewerker kenden ze dat helemaal niet en konden ze mij niet verder helpen. Een heel vreemd verhaal!!
Ik weet van een bedrijf in Westerbork en 1 in Nuenen die dat wel aanbieden.Heeft iemand ervaring met één van deze bedrijven of kent iemand nog een ander betrouwbaar adres?

Begrijp ik nou uit je verhaal dat je bij de officiële VW dealer een ‘update’ wilde van de motorsoftware van je 84pk TDI om meer vermogen te krijgen?

Is helemaal geen vreemd verhaal. Dealers bieden dat niet en kunnen dat ook niet al zouden ze dat willen. Dus wil je meer vermogen dan moet je toch gaan chippen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door krekwakwol »

In Marum (Grn) zit VVT (vanvuchttuning)
Die is al heel lang bezig met VAG gerelateerde merken. Hebben ook een eigen rollenbank.
Als je toch in het noorden van het land zoekt, dan zou je daar eens kunnen informeren wat ze voor je kunnen betekenen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door richie »

Wij hebben onze T5 GP 140 pk met DSG laten tunen door Vagtechniek.

Vagtechniek heeft een eigen rollenbank.

Eigenlijk wilde ik alleen de schakelmomenten van de versnellingsbak aan laten passen. Maar volgens Lucas van Vagtechniek zou dat minder goed werken omdat de software van de bak was geschreven voor een getunede motor.

Als je het vermogen niet echt nodig hebt, merk je weinig van de extra pk's, wel merk je goed de verandering is het op en af schakelen van de versnellingsbak.

Voor het tunen werd eerst bepaald aan de gegevens van de auto of de versnellingsbak het toegenomen vermogen aankon.

Inmiddels rijden wij 130.000 km met een aangepaste motortuning naar 185 pk en een aangepast schakelpatroon van de DSG bak. Nooit spijt van gehad.

Groeten,

Richie
janschilder
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2020, 21:37

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door janschilder »

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal binnenkort een afspraak maken met een gespecialiseerd bedrijf en laten weten hoe het bevalt
groeten Jan
Plaats reactie