Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet

Bericht door Gerard 136 »

De exacte waarden ken ik niet, maar 2,77 ohm zou volgens de formule P = U2/R neerkomen op een vermogen van 50 W.
Heb je goed gemeten/afgelezen? Op de goede draden?
Ontstaat de breuk misschien als je in de stoel zit?
Bij het meten van zulke lage waarden gaan de leiding en overgangsweerstanden een grote rol spelen. Hou de meetdraden eens tegen elkaar en trek de gemeten weerstand af van de meetwaarde op de stekker.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet

Bericht door Antonio Due »

meetwaarde meetdraden tegen elkaar is 0
Tja...
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet en Airbagl geeft foutmelding

Bericht door Antonio Due »

Wet van murphy..
Ik heb inmiddels de gele aibagstekker onder de stoel weer in elkaar geschoven en na starten blijkt dat het dashboard een foutmelding op de airbag geeft. Het Ab-lampje gaat aan, dan kort uit en vervolgens weer blijvend aan. Heb de zekering (22/7,5 A) gecontroleerd en die is niet defect.
How can en hoe kan dit probleem worden opgelost?
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet

Bericht door ArieV »

Reset bij de dealer of iemand met vagcom.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet

Bericht door Gerard 136 »

Voor de volgende keer: maak eerst de accukabel los, wacht een paar minuten, en werk dan pas aan de airbags. Nu moet inderdaad de storing gereset worden me VCDS of bij de dealer.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet

Bericht door Antonio Due »

Heb een afspraak staan voor resetten.
Volgende keer beter...

De opnieuw gemeten weerstand van het verwarmingselement is identiek aan de vorige meting. 2.77 bij 20K. Overige metingen op de 3 punten geeft steeds als uitkomst 0.
Ik lees elders dat de mat kapot is bij een meting van 0 ohm. Met spanning op de mat, dat heb ik vastgesteld en met een weerstand van 2.77 bij 20k zou hij het dus wél moeten doen.....? Nog ideeen hoe verder?

Dank,

Anton
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet

Bericht door Gerard 136 »

Bij 0 ohm heb je een kortsluiting. Dan klapt de zekering. Bij een oneindig hoge weerstand is de kring onderbroken, dus waarschijnlijk een gebroken verwarmingsdraad.
Bij de door jou gemeten weerstand loopt er 12 : 2,77 = 4,3 Ampere. Dat is bij 12 V ongeveer 50 Watt. En dat is misschien wat weinig. Als je op de goede draden hebt gemeten gok ik erop dat je verwarmingdraden niet in orde zijn. Wordt de stoel of rugkussen ook niet een klein beetje warm? (moeilijk te voelen hoor!)
Als ik in de gelegenheid ben wil ik wel eens zoeken naar de correcte weerstand of vermogen.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet

Bericht door Antonio Due »

Dank Gerard,
Ik heb de voorzichtige indruk dat de zitting ietwat warm wordt. Inderdaad de moeite waard de juiste waarde te kennen. Ik heb eens rondgekeken en gezien dat bij nieuw in te bouwen (van diverse leveranciers en merken) matjes 45 Watt wordt vermeld. Stel nu dat die 50 Watt oké is, wat kan dan de oorzaak van het euvel zijn? Defecte schakelaar?



Anton
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet

Bericht door Gerard 136 »

Als 50 Watt correct is moet die energie toch ergens blijven? Daarom zou ik weer aan het meten gaan:
Is de spanning op de (aangesloten) stekker aan stoelzijde op pennen 3 (massa, rood) en 4 (stuurspanning, rood-blauw) 12 Volt? (De gele draad op pen 2 gaat naar de temperatuursensor in de stoel). Voor de rechter stoel gelden overigens andere kleuren. Meet die spanning een met draaiende motor, en met verschillende verwarming standen over langere tijd. De temperatuurregelng kan op verschillende manieren gebeuren: met spanning/stroomregeling, of met Puls Width Modulatie. Met PWM word de stroom met snelle pulsen in- en uitgeschakeld. Dat moet dus eigenlijk met een scoop worden gecontroleerd. De pulsverhouding blijft 100% (continu 12 Volt) tot de ingestelde temp. bereikt is. Daarna worden de pulsen korter.
Dus de spanning verandert bij de bereikte temperatuur, of de pulsbreedte bij de diverse verwarming standen.
Tenslotte is het nog mogelijk dat de onderbreking in de verwarmingsdraad pas ontstaat als je er op gaat ztten.
Succes!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: stoelverwarming bestuurdersstoel doet het niet

Bericht door Antonio Due »

Dank voor de les Gerard. Heel interessant en 2 x lezen.
Ik ga tegen het weekend nog maar weer eens op onderzoek uit en volg jouw suggesties.
De airbag is overigens gereset. Was een dingetje voor mijn garagist.

Dank,

Anton
Plaats reactie