Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acculader - druppellader - relais

vragen over de T5
Plaats reactie
californiadreaming
Berichten: 127
Lid geworden op: 30 okt 2013, 09:38

Acculader - druppellader - relais

Bericht door californiadreaming »

In mijn california uit 2006 wordt de startaccu nog niet opgeladen via 220v.
Met het cyrix relais zou dit mogelijk zijn. Voor ik deze ga vervangen zit ik nog wel met wat vragen.

Het originele relais zou onder de koelkast zitten maar lees ook over bestuurdersstoel of direct naast de startaccu?
Ik heb 2 huishoudaccus en dan de startaccu. Heb ik dan net zwaardere relais nodig?

Om de accu’s op peil te houden weet ik dat er af en toe opgeladen moet worden of een druppellader.
Nu zit ik te denken om de originele acculader te vervangen voor een moderne versie.
Een acculader die als de accu’s vol zijn overgaat naar druppelladen.

Maar als het cyrix relais geïnstalleerd is worden er 3 accu’s opgeladen. 2 van 70a en de startaccu van 80a.
De accu’s zijn parallel geschakeld dus kan de acculader dan wel per accu zien wat de status is?
Dus de ene accu is bijv. Vol en de andere nog niet.

Misschien denk ik te moeilijk maar wil geen lege startaccu meer en via de 220v aansluiting kunnen opladen en druppelladen.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Acculader - druppellader - relais

Bericht door Gerard 136 »

Schakelt het cyrix relais de accu’s parallel bij stilstaande motor? Normaal gebeurt dat pas als de motor draait en de dynamo ruim 14 Volt levert.
Overigens zijn de ladingen van 3 parallel geschakelde accu’s na enige tijd gelijk. De volle accu loopt over in de lege. Het parallel schakelen kan dus hoge stromen opleveren als de accu’s niet dezelfde klemspanning hebben, en de dynamo niet draait om die spanningen te vereffenen en voor laadstroombegrenzing zorgt.
Helaas ken ik het cyrix relais niet, dus weet ik niet hoe die werkt.
Je zou ook de nieuwere acculader kunnen monteren. Die geeft ook druppellading aan de startaccu als je aan de paal hangt. Misschien kun je hem dan gelijk verplaatsen naar de ruimte van de derde accu zoals in de nieuwere California’s. Dan wordt de ruimte onder de koelkast niet zo warm en werkt die efficienter.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Acculader - druppellader - relais

Bericht door ArieV »

Victron heeft acculaders met meerdere uitgangen om te laden.
Dan heb je ook geen relais nodig.

Zo iets bijvoorbeeld

https://www.victronenergy.nl/chargers/b ... 22-charger
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Acculader - druppellader - relais

Bericht door Gerard 136 »

[quote= Je bus starten en verder niks.
[/quote]

Plus natuurlijk de cabineverlichting, evt. (omgebouwde) vloeistofverwarming, alarm, radio, cabine 12V contactdozen (opladers), coming home verlichting, centrale vergrendeling enz. Die kunnen na een week op de camping wel eens problemen geven met je startaccu. Vooral als die al wat minder is.
Maar als hij gewoon voor de deur staat moet hij het inderdaad makkelijk een paar weken volhouden.

Overigens laad ik de startaccu bij uit de kampeeraccu’s in noodgevallen.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
californiadreaming
Berichten: 127
Lid geworden op: 30 okt 2013, 09:38

Re: Acculader - druppellader - relais

Bericht door californiadreaming »

Ik ga een blue smart ip22 acculader bestellen met 3 uitgangen.
De eerste 2 uitgangen kunnen denk ik rechtstreeks op de huishoudaccus. Maar de startaccu hoe sluit
Ik die aan? Ook met een rechtstreekse kabel of gaat dit via het relais?
Zijn er nog meer dingen die aangepast moeten worden voordat ik de boel ga openmaken?
californiadreaming
Berichten: 127
Lid geworden op: 30 okt 2013, 09:38

Re: Acculader - druppellader - relais

Bericht door californiadreaming »

Mmmm, ja dat is wel waar.
Kwam op het forum wel iets tegen van iemand die dit zo gedaan had.

Misschien toch beter dat Cyrix relais plaatsen en de originele lader vervangen door een moderne met 1 uitgang?
Plaats reactie