Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wat is dit?
Wat is dit?
Hoi, ben bezig om mn electra installatie van de campert een beetje te doorgronden, zelf niet veel sjoege van dus t is even zoeken. Nu zie ik van alles lopen qua kabelarij en een zwart doosje, kan iemand mij vertellen wat dit is en wat de functie is?
Bedankt, Barry
Bedankt, Barry
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wat is dit?
Dat is een scheidingsrelais,
meestal aangestuurd door een D+ signaal van achter de zekeringkast of van bij de Dynamo (blauwe kabeltje).
Hierdoor kan zowel een start accu als een huishoud accu tijdens het rijden opgeladen worden door de dynamo.
Groetjes Peter
meestal aangestuurd door een D+ signaal van achter de zekeringkast of van bij de Dynamo (blauwe kabeltje).
Hierdoor kan zowel een start accu als een huishoud accu tijdens het rijden opgeladen worden door de dynamo.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Wat is dit?
Ja, het is een zelfbouw camper en ik ben bezig om te kijken hoe ik hem nog iets beter kan krijgen op dit gebied. De accu die eraan hangt is een startaccu en zo dood als n pier. Er is een 220 aansluiting in de busgebouwd die aangesloten is op deze accu en op een 220 v stopcontact met een kleine stoppenkast ertussen met 2 schakelaars. Het is werkelijk 1 grote puzzel voor mij en dus voorzichtig aan de boel in kaart aan het brengen nu. Zal morgen of overmorgen nog even een betere foto proberen te maken van alles. Mijn einddoel :
goede accu erin die wordt opgeladen door dynamo en zonnepaneel en 220 en bewaakt wordt voor overbelasting en bewaakt wordt voor het te diep ontladen van de accu.
Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom.
Groet,
Barry
goede accu erin die wordt opgeladen door dynamo en zonnepaneel en 220 en bewaakt wordt voor overbelasting en bewaakt wordt voor het te diep ontladen van de accu.
Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom.
Groet,
Barry
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wat is dit?
Ik weet niet waar de topic starter vandaan komt,
maar is een mooi ritje naar Rollingen(Lux)
Om samen het een en ander uit te dokteren..
maar is een mooi ritje naar Rollingen(Lux)
Om samen het een en ander uit te dokteren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Wat is dit?
Ben ook zeker niet van plan te gaan rommelen, daar heb ik dan wel ervaring mee ;-) Probeer wat kennis op te doen en dan inschatten of het de moeite is om het zelf te doen of te laten doen. Begrijp ondertussen dat het geen klus is van een middagje werk. Blijft bij mij voorop staan dat ik zoveel mogelijk wil weten van hoe de bus werkt, wat ik zelf kan en wat niet uiteraard, daar is dit ook een onderdeel van.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wat is dit?
Mooi en dank je wel.
Zo hou ik lekker vrije tijd over
Succes ..
Zo hou ik lekker vrije tijd over
Succes ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Bas_Caravelle
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Wat is dit?
Volgens mij is dit geen scheidingsrelais, maar een schakelrelais, oftewel een maakrelais.
De meeste schakelaars kunnen geen 30amp schakelen, en door een relais ertussen te plaatsen kan je met een kleine stroom, een grote verbruiker schakelen. De twee aansluitingen op het spoeltje zijn voor de schakelaar, de buitenste twee van en naar de gebruiker..
Gr Bas
De meeste schakelaars kunnen geen 30amp schakelen, en door een relais ertussen te plaatsen kan je met een kleine stroom, een grote verbruiker schakelen. De twee aansluitingen op het spoeltje zijn voor de schakelaar, de buitenste twee van en naar de gebruiker..
Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Re: Wat is dit?
Leg het verschil eens uit, als je wilt, want dat is toch precies wat een scheidingsrelais ook doet?
- Bas_Caravelle
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Wat is dit?
In de basis hebben de relais een vergelijkbare functie. Echter een scheidingsrelais schakelt in ieder geval een hoger amperage. Vaak zijn deze ook intelligenter. Er wordt daar een verschil gemeten tussen accu 1 en accu 2. Daarnaast zou er geen verbinding mogen zijn tijdens starten. Ook moet deze verbreken als de hh accu leeg raakt, je wil nml niet dat de startaccu wordt leeggetrokken.
Tevens zijn de klemcodes deels anders.
Zie ook: https://www.mvwautotechniek.nl/relais/
Hier staat ook een handige uitleg over het standaard relais.
Correctie: aansluitschema is gelijk..
Tevens zijn de klemcodes deels anders.
Zie ook: https://www.mvwautotechniek.nl/relais/
Hier staat ook een handige uitleg over het standaard relais.
Correctie: aansluitschema is gelijk..
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Re: Wat is dit?
Hallo, bedankt voor jullie berichten zover. Was helaas niet meer verder gekomen met de electra , tot deze week
Heb nu eea uit elkaar getrokken en onnoemelijk veel fotos gemaakt van elke stap dus hopelijk kan alles ook weer netjes terug met aanschaf van nieuwe accu en andere oplader. heb daarnaast ook maar alle extra aangesloten kabels voorzien van een beveiliging op de plusdraad.
In de fotos ( in het bericht op de volgende pagina...) staat hetzelfde relais die ik eerder ook liet zien, zover als ik nu alle draden heb kunnen volgen kom ik tot de conclusie dat de dikke rode draad ( met rood omcirkelt) direct van de plus van de startaccu afkomt , 1 draad gaat vanuit het relais direct naar de minpool van mijn HH accu en 2 draden gaan terug richting mijn zekeringkast van de auto ( werking onbekend , maar mijn binnenverlichting van de deuren is uit sinds ik de HH accu heb ontkoppelt
Mijn vraag nu, zou iemand weten waar die groen en blauw omcirkeld draden voor zouden kunnen zijn en is het relais inderdaad een relai wat ervoor zorgt dat de startaccu de HH accu mede oplaadt of kan ik dat nog steeds niet stellen?
Groet,
Barry
Heb nu eea uit elkaar getrokken en onnoemelijk veel fotos gemaakt van elke stap dus hopelijk kan alles ook weer netjes terug met aanschaf van nieuwe accu en andere oplader. heb daarnaast ook maar alle extra aangesloten kabels voorzien van een beveiliging op de plusdraad.
In de fotos ( in het bericht op de volgende pagina...) staat hetzelfde relais die ik eerder ook liet zien, zover als ik nu alle draden heb kunnen volgen kom ik tot de conclusie dat de dikke rode draad ( met rood omcirkelt) direct van de plus van de startaccu afkomt , 1 draad gaat vanuit het relais direct naar de minpool van mijn HH accu en 2 draden gaan terug richting mijn zekeringkast van de auto ( werking onbekend , maar mijn binnenverlichting van de deuren is uit sinds ik de HH accu heb ontkoppelt
Mijn vraag nu, zou iemand weten waar die groen en blauw omcirkeld draden voor zouden kunnen zijn en is het relais inderdaad een relai wat ervoor zorgt dat de startaccu de HH accu mede oplaadt of kan ik dat nog steeds niet stellen?
Groet,
Barry
Laatst gewijzigd door Barry_038 op 21 mei 2019, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.