Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.4 Syncro: Roest!

vragen over de T4
Plaats reactie
BRoumen
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2019, 14:18

T4 2.4 Syncro: Roest!

Bericht door BRoumen »

Beste mensen,

In december 2016 kochten we een T4 syncro camper uit 1997. Aantal mooie kampeertrips mee gemaakt, maar nu bijkt er toch veel meer aan roest te zitten dan we hadden voorzien. De bodem is met een soort tectyl laag bedekt. Hieronder leek voorheen alles goed hard te zijn, maar schijn bedriegt..De wielkasten, bumperbalk en binnenbalk moeten in ieder geval gedaan worden. Eigenlijk zou de hele tectyl laag eraf moeten om goed te zien wat er allemaal onder zit.
Er zit ook nog wat werk bij de voorruit en het dak. We vragen ons af of het nog de moeite waard is om alles te laten herstellen of dat we 'm weg moeten doen. Om een goeie afweging te kunnen maken zou ik 'm graag eens bij iemand op de brug zetten die er goed kijk op heeft, het laswerk zou willen doen en me kan vertellen hoeveel dat dan zou gaan kosten. Iemand hier op het forum die dat zou kunnen doen of iemand kent die het zou kunnen..? :-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: T4 2.4 Syncro: Roest!

Bericht door raf_construct »

Als ik 'm zo zie, denk ik dat iemand in 2016 met hetzelfde dilemma zat. Heb je op de buitenkant ook roestvorming onder het zwarte gedeelte?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 2.4 Syncro: Roest!

Bericht door brugseb »

ik vrees dat die onderste zwarte band niet louter uit esthetische overwegingen gespoten is
je hebt er het raden naar hoe de onderste zijkanten er echt aan toe zijn - als ik de andere foto's zie (en ik dacht dat de onze aan het roesten was :jump ) Misschien moet je je stoute schoenen aantrekken en eens een bestek laten maken bij een koetshersteller, geeft je een indicatie en hopelijk vind je nadien iemand die het goedkoper kan.
Blijft altijd beetje emo-beslissing...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
BRoumen
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2019, 14:18

Re: T4 2.4 Syncro: Roest!

Bericht door BRoumen »

Bij de goot waar de schuifdeur in loopt is in ieder geval aardig wat roest: Afbeelding

Op de dorpel zitten wel wat plekken: Afbeelding

Maar er zitten ook nog wel goede stukken tussen: Afbeelding

De blauwe onderrand is met wrapping gedaan. Daaronder zit een felgroen kleurtje. Geen idee of dat net zover doorgetrokken is als die blauwe rand nu is. Zal er in ieder geval helemaal af moeten om te beoordelen hoe het er onder uit ziet..
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: T4 2.4 Syncro: Roest!

Bericht door raf_construct »

Ben je zeker dat dit wrapping is? Als het makkelijk afbreekt is het gewoon een slecht hechtende laklaag...

Hoe ernstig het is, is moeilijk in te schatten vanop afstand. Haal er iemand bij met verstand van zaken om je raad te geven.
Persoonlijk houd ik me altijd aan 1 regel, ga niet bouwen wat je voor hetzelfde geld kan kopen...
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: T4 2.4 Syncro: Roest!

Bericht door Meert_VR6 »

Heb de mijne ook laten doen, heeft meer dan een half jaar bij de carrossier gestaan en heeft iets meer dan 6k gekost.
was het waarschijnlijk niet waard, maarja :-)

kijk maar even in mijn topic, staan wat fotoos op, maar ik zie veel roest gelijkenissen.

viewtopic.php?f=12&t=56116&start=90
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 2.4 Syncro: Roest!

Bericht door odorf »

Die schuifdeurrand en deurdorpels is werk, maar daar is imitatieplaatwerk voor te krijgen.
Niet zo spannend, vind ik.

Waar ik serieus van schrik is het gat in de balken bij de handremkabel op de tweede detailfoto.

Die balk achteraan zover doorgerot. Dat doet voor de rest ook vrezen.
Beetje met oogkleppen op er in rondgereden? (Sorry dat ik het zeg ... ) :yes :peace

Ik denk (áls je hiermee door wilt gaan) dat het aantrekkelijker is om het complete camperverhaal en mogelijk ook Syncrodeel over te zetten dan dit te laten herstellen, ik denk dat je dan goedkoper uit bent. Tenzij je heel veel zelf kunt, zoals ik met mijn camper heb gedaan, maar reken dan bij dit soort doorrot op -minimaal- een half jaar werk in vrije tijd.
En dan heb je ook een goede donor nodig. En een steile leercurve maken.

Maar dat is mijn bescheiden mening.

Hoe zit het in de achterste wielkasten? (Is de metalen wielkast van binnen ergens te zien in het interieur? Zoja ziet de overgang vloer-wielkast er nog goed uit??) Hoe ziet het achter de achterste wielkasten er uit? En de achterbalk?

Ik zou ook eens beide instapbakken bij de voordeuren er uit halen. Vloerkleed bij de pedalen/zekeringkast loshalen/terugklappen en de vloer goed bekijken. En het vloertje achter de bestuurdersstoel. (Grofweg tussen brandstoftank en achterwiel.)

Succes/sterkte
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie