Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe voorremmen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe voorremmen

Bericht door Multivan Generation »

Ik weet niet hoe oud je remslangen zijn,
Maar je kunt ook overwegen om die te vervangen voor staalflex remslangen. Goodridge leveren die bijvoorbeeld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Nieuwe voorremmen

Bericht door Deskman »

Ik heb de bus vier jaar en geen slangen vervangen. Alleen achter is het allemaal vernieuwd.

Ik moet maar even een plek zoeken om de krik er onder te zetten en eens te kijken wat ik aantref.
Remt een stalen mantel ook beter of is dat toch meer psychologisch? Het is een bus, geen 4x4 of racemonster...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe voorremmen

Bericht door Beckontheroad »

Deskman schreef: 29 mar 2019, 16:02
Remt een stalen mantel ook beter of is dat toch meer psychologisch? Het is een bus, geen 4x4 of racemonster...
Na zoveel jaar gaan je slangen achteruit met mogelijk verstoppingen...
Nieuwe zijn dan al snel beter los of ze staal omvlochten zijn.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe voorremmen

Bericht door Multivan Generation »

Je slangen worden slapper.
En als je dan flink trapt, dan zetten ze wat uit,
Waardoor niet alle druk bij de remklauwzuiger komt en dus minder hard de remblokken tegen de schijven drukt.

Staalflex remleidingen zetten nagenoeg niet uit, met dus een directere hydraulische krachtoverbrenging op je zuiger en dus betere sterkere druk van je remblokken op je schijven. Het gevoel is wat steviger, meer vertrouwen wekkend en remweg zal iets korter zijn. Plus ze gaan langer mee.

Ik ga het bij deze bus binnenkort ook doen, want vind de remmen nu ook niet echt vertrouwenwekkend. Het doet het wel, maar ik ben op zoek naar een ander gevoel met meer feedback en meer remvermogen..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Nieuwe voorremmen

Bericht door Deskman »

Ok. Ik zal er naar kijken. Als de boel dan toch los is kan ik ook wel de slangetjes wisselen.

Tnx voor alle info. Of moet ik nog meer weten? :)
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe voorremmen

Bericht door Multivan Generation »

Kijk even welke remklauwen je nu hebt en de diameter plus dikte van je remschijven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Nieuwe voorremmen

Bericht door imacthomas »

black bulli schreef: 29 mar 2019, 11:32 Denk dat de gemiddelde wjw'er niet zo bezig is met onderlinge wrijvings coëfficiënten...Tis maar waar je je prioriteiten legt.Zie ook wel eens Porsche/Audi A8 klauwen en remblokken gemonteerd bv. :zwaai
Klopt, ik ben er ook zo een met TTRS klauwen en endurance race blokken voor en achter :lach
Als of je een anker uit gooit :ie
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Nieuwe voorremmen

Bericht door Deskman »

Fixed.

NA wat zoeken en bladeren en bedenken dat ik 260 euro voor alleen de schijven en blokken wel wat duur vond toch maar voor een setje Brembo gekozen. Het bremst heerlijk. Zo weet je weer hoe het hoort aan te voelen - en wat ik een half jaar gemist heb. Lekker in het zonnetje zitten klussen. Bij elkaar een uurtje werk (en een uurtje buurtgenoten aan de praat houden)

Afbeelding

Overigens dacht ik dat mijn achterremmen een keer bij een APK vervangen waren maar het bleek vóór te zijn - bijna 2 jaar geleden. Remdikte en blokkendikte nog niks mis mee. Maar kennelijk niet helemaal vlak meer.

Iemand ervaring met 'afdraaien' van schijven? Of: zal ik die 20 kilo gietijzer bewaren of weggooien?
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie