Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HH accu of lader defect?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

HH accu of lader defect?

Bericht door Martens-Tvier »

Onze huishoudaccu heeft sinds een paar weken het probleem dat de spanning in een paar minuten daalt naar < 10V. Tijdens rijden is de spanning op de huishoudaccu ongeveer 14,2-14,4V.
Als ik het contact uitzet valt de spanning in ca. 2 minuten terug naar < 10V; ook al hangt er geen belasting aan. Er was/is geen geur van verbrande electronica waarneembaar.
Er zit een (niet originele) gel accu in; ik schat 10 jaar oud die het tot afgelopen najaar nog aardig deed; 2 dagen autonomie met koelkast en verlichting aan.

Mijn vraag: hoe kom ik er simpel achter of de huishoudaccu defect is, of de lader?

Bedankt!
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door J vd Pal »

De accu is kapot. Als de spanning tijdens het rijden oploopt tot 14,2-14,4 volt dan is de verbinding tussen dynamo en accu nog goed en wordt de accu opgeladen door de dynamo. Als vervolgens de spanning binnen de kortste keren inzakt tot < 10 V dan is de accu kapot.

Overigens is het een goed idee om de lader en elektronica van de koelkast preventief te laten reviseren! Ze gaan een keer kapot en niemand weet precies wanneer maar meestal als je op vakantie bent.....
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 23 jan 2019, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Martens-Tvier »

Hoi Jasper, je hebt gelijk; tijdens rijden doet de lader niet mee en wordt de HH-accu rechtstreeks uit de dynamo geladen.
Ik zal voor het kampeerseizoen op zoek naar een mooie/betaalbare Gel of AGM accu.
En de tip van de electronica neem ik ter harte; ik zal tzt dat bekijken en evt. het bekende forumlid inschakelen.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door J vd Pal »

Niet te lang mee wachten! Zie hier de gevolgen https://www.t4-wiki.de/wiki/Ladeger%C3%A4t_A10

Ben benieuwd waar je op uitkomt qua accu, de mijne zal, gezien de leeftijd, een dezer dagen ook wel aan vervanging toe zijn verwacht ik.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Martens-Tvier »

Ik zat te denken aan deze: https://www.kokwatersport.nl/victron-ac ... cle/p34191
Eventueel de 130 Ah versie; die is beduidend goedkoper. Volgens mij zit er nu 140 Ah in; dat is voor ons voldoende, dus wellicht dat een "nieuwe" 130 Ah ook voldoende is.

De aansluitingen zitten op een andere plek en gaan met een M8 bout, dus daar moet ik misschien de bedrading op aanpassen. Ik ga er pas komend voorjaar mee aan de slag.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Xs2arjan
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2016, 21:05

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Xs2arjan »

Martens-Tvier schreef: 22 jan 2019, 14:24 Ik zat te denken aan deze: https://www.kokwatersport.nl/victron-ac ... cle/p34191
Eventueel de 130 Ah versie; die is beduidend goedkoper. Volgens mij zit er nu 140 Ah in; dat is voor ons voldoende, dus wellicht dat een "nieuwe" 130 Ah ook voldoende is.

De aansluitingen zitten op een andere plek en gaan met een M8 bout, dus daar moet ik misschien de bedrading op aanpassen. Ik ga er pas komend voorjaar mee aan de slag.

Hi Martens,

Miin accu is ook overleden en tot mijn schrik kwam er een lood accu achter het Luik vandaan!!! Vorige eigenaar was vals ingelicht of nam het niet zo nauw.

Nu zit ik ook aan een Victron gel accu te denken, maar twijfel of de originele Philips
PE 2169/01 lader voldoet voor dit type.

Had jij evt het antwoord hierop al gevonden?

Arjan
T4 Westfalia Syncro 1999
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Martens-Tvier »

Xs2arjan schreef: 23 jan 2019, 16:52
Martens-Tvier schreef: 22 jan 2019, 14:24 Ik zat te denken aan deze: https://www.kokwatersport.nl/victron-ac ... cle/p34191
Eventueel de 130 Ah versie; die is beduidend goedkoper. Volgens mij zit er nu 140 Ah in; dat is voor ons voldoende, dus wellicht dat een "nieuwe" 130 Ah ook voldoende is.

De aansluitingen zitten op een andere plek en gaan met een M8 bout, dus daar moet ik misschien de bedrading op aanpassen. Ik ga er pas komend voorjaar mee aan de slag.

Hi Martens,

Miin accu is ook overleden en tot mijn schrik kwam er een lood accu achter het Luik vandaan!!! Vorige eigenaar was vals ingelicht of nam het niet zo nauw.

Nu zit ik ook aan een Victron gel accu te denken, maar twijfel of de originele Philips
PE 2169/01 lader voldoet voor dit type.

Had jij evt het antwoord hierop al gevonden?

Arjan
T4 Westfalia Syncro 1999
Nee, maar ik had een Gel accu en deze Victron is ook een Gel accu en ik ga ervan uit dat dat gewoon werkt.
Van AGM accu's heb ik begrepen dat de laadspanning iets hoger zou moeten; dat zou eventueel betekenen dat de lader moet worden aangepast.
Maar ook dat weet ik niet zeker. De laadspanning tijdens het rijden zal niet veranderen; dus of dat van die hogere laadspanning "waar" is?

Ik hik trouwens nog wel even tegen die 400 Euro voor een Gel accu aan; als een AGM accu ook werkt overweeg ik dat misschien. Zoals gezegd ga ik er komend voorjaar pas mee aan de gang maar zal mijn ervaring hier plaatsen.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Sjoerds »

Ik heb al jaren een VMF Semi tractie batterij die ik gewoon laad tijdens het rijden met de dynamo (Victron scheidingsrelais ertussen) en dat gaat perfect. Geloof dat ik toen 150 euro heb betaald voor een 140 Ah variant.
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Martens-Tvier »

Sjoerds schreef: 25 jan 2019, 11:37 Ik heb al jaren een VMF Semi tractie batterij die ik gewoon laad tijdens het rijden met de dynamo (Victron scheidingsrelais ertussen) en dat gaat perfect. Geloof dat ik toen 150 euro heb betaald voor een 140 Ah variant.
Interessant; heb je een type? (is het een AGM?)
En hoe gaat het laden als je aan de walstroom hangt?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Martens-Tvier »

Martens-Tvier schreef: 25 jan 2019, 09:37 Ik hik trouwens nog wel even tegen die 400 Euro voor een Gel accu aan; als een AGM accu ook werkt overweeg ik dat misschien. Zoals gezegd ga ik er komend voorjaar pas mee aan de gang maar zal mijn ervaring hier plaatsen.
Even een update: Afgelopen weekend zijn we wezen kamperen (koud!) en dus heb ik vorige week de knoop doorgehakt en er een 140 Ah Gel accu in gezet; Exide ES1600. Ik had geen tijd/zin om nou precies uit te zoeken of een AGM ook zou werken en had ook geen trek in een andere lader. Beetje de gemakkelijkste oplossing dus.
De accu heb ik gehaald in Arnhem bij een accuwinkel met de naam van een vallende ster. Zeer vriendelijke eigenaar die je op z'n terrein rustig de boel laat verwisselen en je ook nog wil helpen met gereedschap en tillen. Bovendien gaf hij 47 EUR retour voor m'n defecte accu.

Accu geladen aan de walstroom en tijdens het rijden. De laadspanning varieert tussen de 13,8 en 14,2 V al naar gelang de laadstaat van de accu. Ik weet niet hoe lang de autonomie-tijd is, maar 1 dag en nacht met de koelkast, kachel en verlichting aan ging uiteraard prima, er waren geloof ik 2 of 3 "streepjes" af van de meter.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door J vd Pal »

Klinkt goed! Hoor graag hoe de accu bevalt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Martens-Tvier »

J vd Pal schreef: 01 apr 2019, 10:03 Klinkt goed! Hoor graag hoe de accu bevalt.
Doe ik, maar dat is pas ergens in mei/juni als we en paar dagen weg gaan...
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 01 apr 2019, 10:03 Klinkt goed! Hoor graag hoe de accu bevalt.
Wordt lastig op een schriftelijk forum..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Alex028
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:01

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Alex028 »

Een vraag voortbordurend op bovenstaande.
Ik heb hetzelfde probleem, tijdens het rijden worden de accus geladen (er zitten twee in, geen idee of dat normaal is?) tot ongeveer 14V geeft het dashboardje aan. Maar is in no time leeg. Maar is het dan niet raar dat als de camper aan netstroom zit de accu's niet opladen? dan is de lader toch gewoon defect?
Groeten,
Alex (nieuw en geen idee van electra :nuts )
Alex028
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:01

Re: HH accu of lader defect?

Bericht door Alex028 »

1992. Inderdaad niet heel schoon daaronder.
En enig idee of het normaal is dat er 2 accu's in zitten?
Zal op zoek gaan naar de illusterie Henkk :-)
Plaats reactie