Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische setup

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Elektrische setup

Bericht door BartDeWulf »

Dag iedereen,

Het is al een veelbesproken onderwerp, maar ik blijf het moeilijk vinden. Ik ben de elektrische setup aan het bekijken van mijn busje. 1 ding weet ik alvast zeker, ik ga voor een Optima Yellow Top YT S 5,5L semi-tractie accu 12V 75Ah als huishoudbatterij. En in principe moet er alleen een Dometic CFX 35 dag en nacht worden aangesloten. Het is ook de bedoeling dat er niet langer dan 3 dagen op dezelfde plaats gestaan wordt.

Hoe ik het voor me zie: Rijden laadt de optima batterij op en soms aan de paal als we op een camping staan. Zonnepanelen lijkt mij iets teveel van het goeie? Of toch nodig?

Wat heb ik dan allemaal nodig van materiaal om dit te bekomen?
1. De batterij zelf natuurlijk
2. Omvormer naar 230v (welke raden jullie aan?)
3. Laadsysteem van startaccu naar HH-accu (welke raden jullie aan?)
4. ???

Alvast bedankt! Eewige roem en dankbaarheid als cadeau!
T4 1.9TD 05/96
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Elektrische setup

Bericht door Pascal-141 »

Een CFX35 is zuinig met stroom , verbruikt dus weinig.
Een Yellowtop is heel geschikt als huishoud accu , maar 75Ah is beperkt . 3 dagen zul je misschien niet volhouden daarmee , maar 2 dagen moet lukken .

Om de huishoudaccu op te laden tijdens het rijden is een simpel scheidingsrelais voldoende , niet nodig om dure gesofisticeerde relais te gaan kopen voor jouw toepassing.
Om de huishoudaccu op te laden "aan de paal" , zou ik een CTEK 7A of beter nog een 10A aanraden . Eenvoudig om aan te sluiten en in gebruik , en niet duur.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Re: Elektrische setup

Bericht door BartDeWulf »

Hey Pascal,

Bedankt!

Misschien dat ik dan 2 kan koppelen.
T4 1.9TD 05/96
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Re: Elektrische setup

Bericht door BartDeWulf »

Is dat niet nodig om de koelbox tot -18 te laten gaan? Of zeg ik nu iets heel doms?
T4 1.9TD 05/96
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische setup

Bericht door Multivan Generation »

BartDeWulf schreef: 03 apr 2019, 13:23 Is dat niet nodig om de koelbox tot -18 te laten gaan? Of zeg ik nu iets heel doms?

Dan hebben we het niet meer over een koelbox, maar een koelbox met eventueel uitneembaar vriesvakje.

Dat werkt bij de genoemde koelbox CFX35 alsmede met de CFX50 gewoon op 12V spanning.

De uitdaging kan gaan worden, hoe je die Yellowtop accu goed en veilig vast gaat zetten.
Heb je daar al over nagedacht?
Er zijn ook forumleden die een victron of beaut accu hebben gekozen, die qua formaat vergelijkbaar is, maar ipv 75A tot wel 100A gaat.
Dat betekend meer autonomie..
Op de blog van Mickel Moen, staan rekenvoorbeelden waarmee je kunt bepalen wat je nodig zou hebben, om richting de 3 dagen te kunnen halen..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Re: Elektrische setup

Bericht door BartDeWulf »

De accu komt sowieso in een houten box, dus in principe zou dit geen probleem mogen zijn.

Ik heb inderdaad ook gelezen dat die Beaut accu's goeie accu's zijn. Wat moet ik dan als verschil zien tussen die van Optima (behalve mogelijkheid tot meer Ah)?
T4 1.9TD 05/96
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische setup

Bericht door Multivan Generation »

Gemakkelijker vast te zetten, door de gunstigere vorm.
En ik had begrepen prijs technisch ook interessant,
maar ik weet niet helemaal zeker of ik dit goed begrepen heb.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Elektrische setup

Bericht door Pascal-141 »

BartDeWulf schreef: 03 apr 2019, 13:23 Is dat niet nodig om de koelbox tot -18 te laten gaan? Of zeg ik nu iets heel doms?
Die Dometic koelbox vriest ook gewoon op 12V hoor. En snel ook .
De mijne gaat van 17° naar 2° in amper een half uurtje .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische setup

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef: 03 apr 2019, 17:05
Multivan Generation schreef: 03 apr 2019, 14:05 Gemakkelijker vast te zetten, door de gunstigere vorm.
Verklaar je nader
Zo,n beaut accu is net zo goed glad, vierkant of rechthoekig.

beaut accu.jpg

Bij de meeste zelfbouwers zal er om de HHaccu gewoon een spanbandje gaan.

Je bedoelt hierbij waarschijnlijk: "kun je dit eens uitleggen?"'
Komt op hetzelfde neer, maar klinkt net even wat vriendelijker :zwaai :zwaai

Als je deze accu ziet:
Afbeelding

Dan zie je dat het 6 ronde cellen betreft die versprongen van elkaar zijn gepositioneerd.
Dat betekend dat het geen rechthoekig blok betreft, en dat , als je ze liggend plaatst, het fixeren in de lengte richting wat lastiger is.
Als je hem staand monteert, dan kun je een top-down beugel toe passen, maar dat geldt dan voor beide accu's.

Algemeen zijn er wel wat verschillen in de aansluitmogelijkheden bij accu's:

Zie de door de topicstarter genoemde optima yellowtop accu:
met 2 accupool klemmen
Afbeelding

een beaut AGM accu:
met 2 draadeinden:
Afbeelding

Of bijvoorbeeld een optima blue top:
die een combinatie van beide aansluitvormen heeft:
Afbeelding

Ik kan de topicstarter ook dit soort accupoolklemmen aanbevelen:
http://www.voorallesmetwielen.nl/auto/a ... iting.html
Je kunt ze gemakkelijk zonder gereedschap loshalen, en ze hebben meteen een afscherming bovenop.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Elektrische setup

Bericht door Catsailor »

Ik gebruik in de T4, een waeco cdf 35, samen met een 85 amph semitractie HH accu ,wordtt gevoed door een 50 watt zonnepaneeltje, of wanneer we aan de paal staan op 220v , of tijdens het rijden opladen .
5 dagen vrij staan geen probleem, uiteraard wel met zon😊
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Re: Elektrische setup

Bericht door BartDeWulf »

Dag iedereen,

Bedankt voor de reacties en de etiquette lessen :yes

Ik zou dan toch beter gaan voor een Beaut batterij van 100 Ah. En om op te laden op een camping een CTEX lader?

Dus om even samen te vatten:
1. Beaut 100Ah
2. Kabels voor HH-accu aan te sluiten aan autobatterij
3. Scheidingsrelais
4. Ctek oplader om de batterij op de camping op te laden

Aangezien de batterij in een box in de koffer komt en ik de koelbox rechtstreeks wil aansluiten, wat heb ik dan nodig om dit te doen? M.a.w. Hoe kan ik 12v stopcontacten rechtstreeks aansluiten op de batterij (en in de houten box bouwen)?

Wij zijn er bijna!
T4 1.9TD 05/96
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

Re: Elektrische setup

Bericht door pixie »

heb een standaard california dus gebruik de standaard 11w verlichting, frigo, standkachel, waterpompje en gebruik een laptop via een omvormer 220v
verder nog gsm lader en zo natuurlijk dus … uiteindelijk gebruik je toch meer dan je denkt...

heb 2x 85Ah EXIDE deep cycle batterijen en begin me pas vanaf 5dagen zorgen te maken.... tenzij er zon is dan kan hij blijven gaan.
zeker 10 dagen maar langer heb ik nog nooit 'in het wild' gestaan ….
One life, live it !
Plaats reactie