Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
wdo74
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2019, 16:44

Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door wdo74 »

Dag allen,

Mijn naam is Wouter en na een paar jaar een Vito te hebben gereden ben ik nu de trotse eigenaar van een T5 2004 (youngtimer) met de 2.5 TDI motor 130 pk.

Voor de aankoop heb ik dit forum al bezocht om iets voorbereid op pad te gaan. De bekende problemen met ploppende en schuddende motor en aandrijving ben ik van op de hoogte.

In de verkoopadvertentie stond vermeld dat de motor een brommend geluid zou maken, alleen bij gas geven.

Bij bezichtiging bleek dit een ploppende geluid vanuit de luchtfilter hoek , de aanwijzing voor het nokkenas probleem? De moed zonk mij eigenlijk een beetje in de schoenen.

Toch (voor weinig) aangekocht met het idee dat als we dit probleem netjes verhelpen, is dat in ieder geval in orde.

Symptomen: ploppende geluid vanuit luchtfilter. Bij 2000 toeren schudden van de motor. Wat blauwe rook bij optrekken.

Aanstaande week gaat de motor open voor een diagnose. Misschien is hier iemand die al een voorlopige conclusie of tips heeft?
wdo74
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2019, 16:44

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door wdo74 »

Nog een vraag die opkwam.

Stel dat alles nogal tegenvalt bij de diagnose dan is wellicht een andere motor interessant.

Bij wat zoeken op het web vindt je wel wat motoren ruil, revisie en nieuw.

Heb ik het goed gelezen dat deze motoren niet goed geschikt zijn om te reviseren i.v.m.een andere coating?

Iemand ervaring met het wisselen van een motor. Zou er dan ook een motor van het nieuwere typt vanaf 2007 in kunnen?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door Erdem50 »

Klinkt als een lekke klepstoter(s) om mee te beginnen. Maar inderdaad eens nokkenas uitbouwen dan weet je stukken meer.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door jos_br »

De stoters/nokkenas zijn in ieder geval stuk. Een andere motor overwegen is ook -ook een nieuwere- gok. de beste optie is domweg deze motor te behouden en te repareren. De problemen van de nokkenas is van alle 5 cilinders dezelfde. De motor reviseren is mogelijk door hem te verbussen. Dit hebben wij nu een keer laten doen, met goed resultaat overigens. Echter zo'n motor bij voorbaat reviseren zou ik niet snel doen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
wdo74
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2019, 16:44

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door wdo74 »

Alvast bedankt voor reacties.

Motor behouden heeft ook mijn voorkeur. Bij goede reparatie weet ik in ieder geval dat dat onderdeel er weer even tegen kan.

Als het nodig is om iets te doen aan de verstuivers dan heeft verbussen mijn voorkeur. Ik heb er wel wat goede berichten over gelezen op dit forum. Heeft ook mijn voorkeur boven een nieuw deksel van dezelfde (slechte) kwaliteit verbinding verstuivers/deksel.

Het is wel een beetje spannend waar dit eindigt, maar ben nog enthousiast :gekte
jordydereus

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door jordydereus »

Gewoon eerst nokkenas controleren.
Zitten er groeven in?

Nokkenas en stoters vervangen. Ook je olie en filter!!

Daarna verder kijken!
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door jos_br »

Het verbussen ben ik niet meteen enthousiast over, heb hier nu twee koppen gehad die tussen de bussen lekte en de motor niet goed startte....

Wij monteren alleen nog nieuwe koppen van een betere kwaliteit.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door ktmkrik »

jos_br schreef: 17 mar 2019, 13:31 Het verbussen ben ik niet meteen enthousiast over, heb hier nu twee koppen gehad die tussen de bussen lekte en de motor niet goed startte....

Wij monteren alleen nog nieuwe koppen van een betere kwaliteit.

Jos.
AMC koppen toevallig?
wdo74
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2019, 16:44

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door wdo74 »

Kan je mij meer info over die betere koppen geven @jos?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door Multivan Generation »

AMC koppen worden is Spanje gemaakt en zijn van een andere legering waardoor ze langer mee gaan.
Als je dan meteen een complete kop vervangt, en van de verstuivers de O-ringen,
en je zet hem zeer secuur op tijd,
dan ga je er zeker op vooruit.

Succes en groetjes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
wdo74
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2019, 16:44

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door wdo74 »

Heeft even geduurd, maar we hebben een diagnose.

Het is duidelijk dat op cilinder 1 de verstuiver speling' heeft dus dat wordt een nieuwe kop. Ook de nokkenas heeft slijtage sporen dus ik wil een hele complete set bestellen.
Ik zie een AMC kop op eBay, volgens mij helemaal compleet. Iemand ervaring met bestelling op eBay en lever garantie?

Nog een vraag over de verstuivers. Ik hoor verschillende verhalen over het testen van deze dingen. Wel of niet doen? Of gelijk alles nieuw er in zetten?

Hoe plaats ik eigenlijk een foto bij een berichtje? :groteogen
Jeff2winn
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2019, 22:31

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door Jeff2winn »

Ik had net namelijk een berichtje geplaats bij onderdelen voor een t5 ook omtrent een nokkenas.

ik had hier namelijk ook problemen mee en heb een complete nokkenas set besteld via een online web winkel.

zie hieronder de link

https://www.jbautonet.nl/c-3598501/transporter-t5/

Hopen dat je er wat aan hebt.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door jos_br »

Vraag naar de kwaliteit van met name de nokkenas, hier zit ook weer rotzooi tussen.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Jeff2winn
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2019, 22:31

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door Jeff2winn »

Dat had ik van te voren ook gevraagd en men levert dit van Duitse kwaliteit met een CE keurmerk. Neem aan dat iemand geen troep gaat verkopen als het echt om motor gerelateerde onderdelen gaat. Ik heb het in elk geval daar gekocht, nu een half jaar geleden ingebouwd en rijd nog steeds perfect!!

Het is maar een tip van flip
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Trotse nieuwe T5 rijder met motorprobleem

Bericht door jos_br »

Jeff2winn schreef: 10 apr 2019, 17:59 Dat had ik van te voren ook gevraagd en men levert dit van Duitse kwaliteit met een CE keurmerk. Neem aan dat iemand geen troep gaat verkopen als het echt om motor gerelateerde onderdelen gaat. Ik heb het in elk geval daar gekocht, nu een half jaar geleden ingebouwd en rijd nog steeds perfect!!

Het is maar een tip van flip

Hebbie effe.........

Even zonder gekheid. Wanneer het goede kwaliteit is, is er niets aan de hand, maar er wordt werkelijk rotzooi verkocht. Wij ondervinden dat met koppellingen en vliegwielen van zeer gerenomeerde merken.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie