Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Zuidewind55
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 feb 2019, 11:35

Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door Zuidewind55 »

Hoi allemaal,

afgelopen week besloten om een originele T4 Westfalia Coach Blue te kopen uit 1998 bij Multicampers in Wageningen.
Kan de bus volgende week ophalen!

Ik heb nog wel een vraag over de fietsendrager.
We hebben twee e-bikes die we graag mee willen nemen.
Er zit op de achterklep een Fiama fietsendrager op voor gewone fietsen.
Wat voor fietsenrek adviseren jullie voor e-bikes?
Eentje die op de achterklep kan (als dat tenminste bestaat) of kom je dan toch uit op een fietsendrager op een trekhaak?
En is dat wel te adviseren ivm het gewicht van twee e-bikes (dan heb je het toch al over minimaal 40-45 kg totaal).
Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

Groetjes, Ton
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door Hanz »

Gefeliciteerd met jullie aanwinst. De beste oplossing voor de e-bikes is naar mijn mening een originele Votex Logo fietsendrager. Die zat overigens standaard op de Blue uitvoering maar is bij jullie bus in de loop der jaren blijkbaar vervangen.
De Votex drager kan 60 kg hebben en zit zeer degelijk bevestigd aan de achterklep. Met een beetje geduld en goed zoeken is deze drager nog wel te vinden, bijvoorbeeld op ebay-kleinanzeigen.de of Marktplaats.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef: 14 apr 2019, 13:59 Als je bedenkt dat je met een fietsendrager op een trekhaak niet zo hoog hoeft te tillen .
:goodidea
+1
en zet die 2 elektrische fietsen eens op de weegschaal :knipoog

Is beter voor je rug, als je niet zo hoog hoeft te tillen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door Timy »

Een trekhaak mag toch max 50 of 70kg hebben? Afhankelijk welke gemonteerd is natuurlijk. Als een Ebike ongeveer 40-45kg per stuk weegt is dat wel een uitdaging. Maar vraag mij af wat de Fiamma eigenlijk mag hebben, gok dat die ook niet gemaakt is voor >70kg..

En als je de fietsen op de trekhaak monteert moet je rekening houden dat de klep niet meer open kan. Of er moet een passende neerklapbare fietsendrager zijn waar de klep langs kan natuurlijk :proost

Die ebikes zijn een top vinding maar of de fietsendrager er al op berekend is..
Mijn vader heeft een Ducato en zet de zijne erin. Achterop de klep tillen vind hij inderdaad een ramp (+1 voor Jan2009 zijn opmerking :lach )

Maar terug naar de vraag: ik zou voor een neerklapbare drager op de trekhaak gaan als deze het gewicht mag hebben en voldoende neerklapbaar is zodat de klep open kan met fietsen erop. Erop tillen met dat gewicht wordt je snel zat en de klep blijft dan ook lastig te openen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door Hanz »

Timy schreef: 14 apr 2019, 19:36 Een trekhaak mag toch max 50 of 70kg hebben? Afhankelijk welke gemonteerd is natuurlijk. Als een Ebike ongeveer 40-45kg per stuk weegt is dat wel een uitdaging. . . .
De topic starter had het over 40-45 kg voor 2 e-bikes samen. En inderdaad, de Votex drager is zeer degelijk maar je moet wel flink tillen om je fiets erop te krijgen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door Timy »

Hanz schreef: 14 apr 2019, 19:40
De topic starter had het over 40-45 kg voor 2 e-bikes samen.
Excuus, leesbril moet op :bonk
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door CapoJan »

Je kunt het gewicht van de fietsen makkelijk een pak reduceren door de accu eraf te halen. Dat maakt een paar kilo verschil. En de zwaarste fiets - als er verschil is - zou ik dan zo dicht mogelijk tegen de achterklep of trekhaak zetten. Kwestie van de hefboom zo klein mogelijk te houden.
Anderzijds: voor zover ik weet, kunnen bijvoorbeeld de Fiamma dragers 60 kg aan.

Er duikt dan wel een ander probleem op: het wordt zwaar om de achterklep open te maken. Dan moeten er zwaardere gasveren op.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Zuidewind55
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 feb 2019, 11:35

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door Zuidewind55 »

Bedankt voor de reacties!
Ik denk dat het wel zwaar is/gaat worden om de e-Bikes op een achterklep drager te krijgen maar dat valt eerst te proberen!
Waar zou ik eventueel zwaardere gasveren kunnen laten monteren? En hoe zwaar moeten ze dan zijn?
Edjegsa
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 sep 2016, 19:42

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door Edjegsa »

wij rijden met de e-bikes op fiama zonder de accu's nog nooit problemen gehad :)
Zuidewind55
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 feb 2019, 11:35

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door Zuidewind55 »

Edjegsa schreef: 15 apr 2019, 11:55 wij rijden met de e-bikes op fiama zonder de accu's nog nooit problemen gehad :)
Welk type Fiamma hebben jullie?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door J vd Pal »

Zwaardere gasveren kan je zelf in 5 minuten plaatsen. Zijn te koop bij Busschmiede.de, 1250 N, kosten ongeveer €90,-.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 16 apr 2019, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door CapoJan »

J vd Pal schreef: 15 apr 2019, 12:58 Zwaardere gasveren kan je zelf in 5 minuten plaatsen. Zijn te koop bij Busschmiede.de, kosten ongeveer €90,-.
Ik bestelde er net van 910 Nm bij autoonderdelen.be. 30 euro per paar. Afwachten wat het wordt, want ze moeten nog geleverd worden.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door RoelandZ »

CapoJan schreef: 15 apr 2019, 18:25
J vd Pal schreef: 15 apr 2019, 12:58 Zwaardere gasveren kan je zelf in 5 minuten plaatsen. Zijn te koop bij Busschmiede.de, kosten ongeveer €90,-.
Ik bestelde er net van 910 Nm bij autoonderdelen.be. 30 euro per paar. Afwachten wat het wordt, want ze moeten nog geleverd worden.
Ik heb ze ook voor ongeveer 30 euro besteld bij autodoc. Werken perfect :yes
Edjegsa
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 sep 2016, 19:42

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door Edjegsa »

Zuidewind55 schreef: 15 apr 2019, 12:13
Edjegsa schreef: 15 apr 2019, 11:55 wij rijden met de e-bikes op fiama zonder de accu's nog nooit problemen gehad :)
Welk type Fiamma hebben jullie?
met deze....:)
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Kogel door de kerk en vraag over fietsendrager.

Bericht door autocaravana »

Als je gasveren monteert van 1250 NM krijg je de klep dan makkelijk omlaag zonder fietsen erop? Als die veren 60 kg omhoog houden zul je dus 60 kg omlaag moeten trekken als de fietsen er niet op zitten. Ik heb de veren van 910 NM en die houden ongeveer 20 kg omhoog, exclusief het rek, afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie