Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

The next level

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Zonnepaneel - Victron 75-10 MPPT - update van ervaring

Bericht door Multivan Generation »

Ik houd nu al een tijdje in de gaten hoe de Victron 75/10 MPPT zonnelader werkt.

Er is mij iets leuks opgevallen..
Even een quote:
De Victron lader is een perfecte lader en of er betere zijn durf ik niet te zeggen, maar....
Deze 75/15 gaat pas laden (opstarten) als hij 5 volt boven de basisspanning is, dus bij ongeveer 17,1 volt.
Heeft hij die startspanning eenmaal gaat het laden wel goed tot hij weer "uitgaat".
Ik ben er achter gekomen door regelmatig de actuele waardes uit te lezen,
dat de Victron 75/10 MPPT zonnelader bij een lagere spanning al gaat laden.
Sterker nog, hij boost dan zelfs er nog iets bij qua Ampères.

Dus ik meen te mogen stellen, dat in onze situatie die 17,1 volt, waarboven er geladen zou gaan worden, lager is.
Misschien heeft dat met software/firmware updates van Victron te maken?
Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen.

Maar mooi is het wel.. :gekte

In totaal is er ruim 19 kWh geproduceerd en alle 3 de accu's(2x huishoud - 1x startaccu) worden lekker 'bijgehouden' qua lading.
Wel houd ik de routine om 1x per maand een dagje de bus aan de 230 Volt te hangen.
Dan zie je de lader even pieken, maar na een half uurtje is dat echt wel over.
Bijlagen
april 2019 hoger voltage kleiner als 17V
april 2019 hoger voltage kleiner als 17V
April 2019 heel laag voltage kleiner dan 16V
April 2019 heel laag voltage kleiner dan 16V
Juni 2018
Juni 2018
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Dit weekend de bus weer in zomer-outfit gestoken.

Eerst maar eens een was en detail-beurtje..
Afbeelding

Afbeelding

begint er weer op te lijken..
Afbeelding

Not bad for silver..
Afbeelding

En na de gedane werken lekker even gekampeerd op een nieuwe camperplaats in Yerseke.
Afbeelding

En gewoon omdat het kan.. nog eentje (ergens anders)
Afbeelding

Ik gebruikte altijd M16-wax maar dat is niet meer leverbaar (uit de handel?),
dus ik moest naar iets anders uitkijken.
Dus nu geprobeerd met deze:
Afbeelding

Voor mensen die M16 kennen, dit kan een nog grotere bitch zijn om uit te poetsen :gekte
Heb zelfs mijn rotary uit de kast moeten trekken om het later nog uitgepoetst te krijgen :bonk

Ik ben benieuwd hoe lang het goed blijft..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: The next level

Bericht door hugopoley »

Ziet er goed uit, staat lekker te blinken!! En een mooi plaatje zo bij het water. (Bekend plekje trouwens..)
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: The next level

Bericht door Langbeest »

Ziet er weer prima uit..... :proost
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

hugopoley schreef: 08 apr 2019, 12:46 Ziet er goed uit, staat lekker te blinken!! En een mooi plaatje zo bij het water. (Bekend plekje trouwens..)
Dank je wel.
Langbeest schreef: 08 apr 2019, 13:39 Ziet er weer prima uit..... :proost
Dank je wel..

Ik ben benieuwd hoe lang die wax blijft zitten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

zeer plat hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
er zijn mensen die het waardevol vinden,
dat hun camper niet meteen als zodanig kenbaar/zichtbaar is.
Liefhebbers van understatement, of van de strakke designlijn van Volkswagen bijvoorbeeld.

Je hebt van die nauwelijks zichtbare hefdaken een paar leveranciers:

FSL (baseert zich op oud-versie 1 of 2 ontwerp van Hilo)
Atrion
Bovenstaande zijn zomaar twee leveranciers welke dakjes leveren die aan de stahoogte-eis voor de Belastingdienst voldoen.

Ook heb je fabrikanten die vanuit hetzelfde design-oogpunt,
slaap daken maken.

Denk daarbij aan Hilo (tegenwoordig minimaal ontwerp versie 15)
en er is een nieuwe speler:
https://www.low-life.co.uk/stealth-roof

Snel zichtbare verschillen tussen Hilo en het stealth-roof van low-life,
zijn dat er bij het stealth-roof de scharnieren binnen de tentstof zitten (hilo buiten de tentstof) en dat je voor het stealth-roof een vergrendel-sleutel hebt en dat het platter in het interieur werkt als de schroef vergrendelingen van hilo.

Misschien is het voor iemand interessant/relevant.
Over kwaliteit van alle vier bovenstaande leveranciers kan/doe ik bewust geen uitspraken :knipoog

Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 14 mei 2019, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

Afgelopen dagen rustig bezig geweest met strips in de aluminium profielen om het netter af te werken en er geen vuil in te krijgen..
IMG-20190414-WA0010.jpeg
Ziet er toch wat strakker uit..
20190414_182051.jpg
En hiermee kun je ook subtiel verlichting weg werken maar dat komt later..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Hoeslaken voor matras topper en boven matrasjes

Bericht door Multivan Generation »

We hebben een matras topper hoeslaken gekocht voor onze matras boven..

Misschien een aanrader om eens hier te kijken:
Bijlagen
20190414_180516.jpg
20190414_180949.jpg
20190414_180941.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door schnarf »

OOOOOOOOooooh, jammer dat ik net te laat bent voor het audio gedeelte,

Leuk gedaan met je speakers in het dasboard , dat zal zeker lekker crispy spelen.

Ik weet zeker dat je kwa laagweergave veeeel uit de 20ers in de deuren kunt halen, (mijn bedrijf maakt sets voor BMW en Mercedes met een soortgelijke 3 weg opzet, maar altijd met een 4 kanaals versterker.
Ik ben het dus wel eens met Joop dat je flexibeler bent met een semi passieve (aktieve) opzet.
je mid hoog zit zo dicht bij elkaar dat je dit als één speaker kunt beschouwen ,(je kunt experimenteren met de fase van de tweeter ten opzichte van de mid, dat verschil is hoorbaar in een rustiger gedetailleerder hoog.) dus die combi met een 2 weg scheidingsfilter op twee kanalen en de woofers op twee andere kanalen.
Op deze manier kun je makkelijk een goede balans tussen de woofers en de mid/hoog combi verkrijgen , deze kun je immers in de DSP in volume en crossover punt variëren.
Persoonlijk zou ik de mid hoog combi zo laag mogelijk door laten spelen , maar dat hangt af van de balastbaarheid en de specs van het midje .
In onze sets zetten we de mid al in vanaf 130-150 hertz, om te bereiken dat zoveel mogelijk stereo informatie uit één (maar dan links en rechts) punt komt.
Geluidsweergave door speakers op meerdere plaatsen geeft in het algemeen reflectie en looptijd verschillen dus fase problemen resulterend in minder lekker geluid.

De tijdcorrectie is redelijk makkelijk door jezelf uit te voeren, meet de afstand van de speaker (combi) die het verst wegstaat en pas in de DSP de afstand van de andere speakers (kanalen) daar op aan.
Nog simpeler voor de meelezers, als de rechter speaker het verst weg is op zeg maar 120 cm van je rechter oor, dan verschuif je in de dsp het linker kanaal , die zeg maar 60 cm van je linker oor staat , met 60 cm of zoveel milliseconden.
Het resultaat is dan dat je bijvoorbeeld een zangeres recht voor heb staan op het dashboard.
Waarmee we bedoelen dat alle geluidgolven zoveel mogelijk gelijk aankomen bij je oren.
Veel liefhebbers zetten de tijdcorrectie zo, dat de zangeres onder de spiegel 'staat' dat geeft het gevoel je in de zaal staat en is echt minder vermoeiend om naar te luisteren.
Het nadeel van dit verhaal is, de passagiers heeft hier niet veel aan, die zit op een rot plek als de DSP ingesteld is op de bestuurder.

Ik ben niet uit op een discussie hoor, ik wilde gewoon ook iets vertellen over dit onderwerp, en ik weet dat Peter dit onderwerp leuk vindt.

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: The next level

Bericht door Multivan Generation »

20190422_144836.jpg
20190421_123405.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: The next level

Bericht door MarkV »

Altijd leuk je updates te volgen, Peter :sjaal

Verbreed staal, 18 inch Amarok?
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Banded steelies - verbreed staal 17 inch

Bericht door Multivan Generation »

Na de sneakpreview van een paar dagen terug nu een wat langere uitleg.
Het design van de originele stalen 17 inch velgen vind ik niet verkeerd.
Ze lijken als je vlug kijkt wel een beetje op ATS cup velgen

Afbeelding

Voor de winter gebruikte ik altijd deze velgen voor de winterbanden, maar vond het er altijd een beetje iel uitzien..
Zie hier een vergelijking..

Afbeelding

Afbeelding

Dus een setje nieuwe stalen velgen op de kop getikt, dan is de basis meteen goed.
Ze mogen 925 kg per velg hebben, dus de juiste velgen gekocht.
Het schijnt, dat je ook "mindere velgen" kunt kopen, die zijn van inferieurder staal en die schijn je minder goed te kunnen verbreden, en ook hebben ze een lager laadvermogen. Je kunt ze aan de ET-waarde differentiëren. ET 55 of ET56 zijn de juiste velgen. Die met een lagere ET-waarde kun je het beste laten liggen.

Dus we hebben onze stalen velgen, door een tip van Pascal en zelf ook een beetje zoeken, in de buurt van Amsterdam laten verbreden.
Die man staat goed bekend, vraagt een heel redelijk bedrag, en levert goede kwaliteit handwerk.

Afbeelding

Door het lassen is de lak natuurlijk verbrand en ook waren de nieuwe velgen aan de binnenzijde zwart.
Dus de velgen uiteindelijk weggebracht naar Piet Dam, die tegenwoordig in Numansdorp zit..
Even afgesproken wat ik voor ogen had, kleur uitgezocht, hem nog even geholpen en dan maar wachten.
Hij kan spuiten en ook poedercoaten, ik heb uiteindelijk voor poedercoaten gekozen.
Stappen die gedaan worden:
- velgen stralen
- velgen opwarmen in de oven en daarna in de primer spuiten
- velgen terug de oven in om de primer wat aan te laten trekken en daarna de kleurcoat er op spuiten en weer terug de oven in
- velgen weer op laten warmen en kleurcoat aan laten warmen, en dan de blanke poedercoat er op aanbrengen en weer terug de oven in.
- velgen langzaam wat aan laten harden en dan in ander gedeelte waar het warmer is, de velgen "afbakken" .

De kosten zijn afhankelijk van de velgmaat, in dit geval 17 inch.

2 weken later kreeg ik tijdens mijn werk(ik zat achter Gent) een telefoontje, je velgen zijn klaar. Meteen na het werk doorgereden en mijn velgen opgehaald :jump :adhd

Afbeelding

En dan ga je met een opgewekt humeur het weekend in :gekte
Vorig weekend was het heel warm weer, en toen heb ik de velgen door de zon lekker laten opwarmen.
Waarom?
Nou stalen velgen krijgen vaak de neiging om vanuit de lasnaad te gaan roesten en dat willen we niet.
Om dit tegen te gaan zijn er een paar mogelijkheden:
- een heel dun laagje siliconenkit er in spuiten, zodat er geen vocht in kan komen. In ons geval niet doenbaar.
- een vloeibaar middeltje in de naad laten lopen

Ik kreeg ooit eens de tip van Leen, om in de naad ML te laten lopen.
Ik heb deze tip nu al bij 3 velgensets uitgevoerd, en bij alle drie de sets nooit roest gehad. :yes

Onze velgen zijn gepoedercoat en dat kan niet helemaal in de naad komen, dus in dit geval erg belangrijk om na te behandelen.

Afbeelding

De velgen waren opgewarmd en we gaan verder.. met een injectiespuit brengen we de ML in de naad:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In totaal een 20 ml per velg er in laten lopen, vloeide mooi, en in meerdere stappen (3) gedaan.

Tegelijkertijd banden besteld en dit keer voor Dunlop Sportmaxx RT2 gegaan in 235-55-17 (103) gekozen.

Maar goed, hoe staat het nu onder de bus?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even wennen hoe de looks zijn en hoe het rijdt..

De 18 inch Amarok stalen velgen, hebben een extra rand in het hart van de velg, en ik vind ze optisch er wat ieler uit zien.
Ook hebben ze standaard al een lagere ET-waarde waardoor je ze minder kunt verbreden, en bij die velgen is dan de verhouding een beetje zoek.
Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk :toppie

Afbeelding


Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 26 apr 2019, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: The next level

Bericht door Walda »

Mooie velgen Peter. Ziet er prachtig uit.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: The next level

Bericht door odorf »

Mooi hoor!
Zo compleet met banden ziet het er fraai uit.

Fraai OEM+ zou ik zeggen. :toppie

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Banded steelies - verbreed staal 17 inch vervolg

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef: 26 apr 2019, 22:05 Dat heeft wel wat , mooi.
Walda schreef: 27 apr 2019, 09:21 Mooie velgen Peter. Ziet er prachtig uit. Groeten,
Walter
odorf schreef: 27 apr 2019, 10:03 Mooi hoor! Zo compleet met banden ziet het er fraai uit.
Fraai OEM+ zou ik zeggen. :toppie
Odorf
Dank jullie wel :toppie

Nog wat extra informatie/aanvulling:

Basis velgen waren 7Jx17 ET55 met loadindex 925 kg
Ze zijn 2 inch verbreed naar buiten toe, dus zijn 9Jx17 geworden.
alle 4 de velgen heb ik hetzelfde laten verbreden.
De reden hiervoor is dat ik een "staggered look" of ook wel "breed set" niet mooi vind,
en dat ik nu de wielen gemakkelijk van voor naar achteren kan wisselen.

9J breedte is aan de voorzijde, zo vind ik, wel op de grens, breder zou ik niet gaan.
Aan de achterzijde zijn er mensen die richting 9,5J of soms zelfs 10J breedte gaan.
Omwille van bovenstaande reden (breed set) heb ik daar niet voor gekozen,
maar er is nog een praktische reden: nu kan de schuifdeur met de speciale bekleding nog gewoon helemaal open en raakt de banden niet.

Over banden gesproken; we zijn dus voor rondom dezelfde bandenmaat gegaan: 235-55-17 (103) op velgbreedte 9J.
Ze staan nu lichtjes getrokken maar zeker niet extreem.

"die velgen zijn best mooi, maar wat kost die grap nu? "
4 spiksplinternieuwe velgen (ebay-koopje) met verzendkosten 140 euro :lach
4 velgen 2 inch laten verbreden 160 euro
4 velgen laten stralen, primeren, poedercoaten, clearcoaten 360 euro (professioneel spuiten had me 300 euro gekost)
4 banden aankoop, montage en balanceren 600
naafkapjes had ik nog van mijn winterwielen.
In de was zetten---> ach sample potjes er op gesmeerd :gekte :knipoog

Dus onder de streep: 1260 euro all in.

Lijkt me wel zo eerlijk om die prijs even te vermelden :zwaai
Kan het niet goedkoper? Wellicht wel, als men handig is dan kan men de velgen zelf spuiten.
Of je dan, met bijvoorbeeld 2K spuitbussen hetzelfde eindresultaat krijgt?
Het is natuurlijk net na, wat je wil en wilt nastreven.. en wat je er aan uit wilt geven..

Groeten Peter

PS AANVULLING: Amarok 18 inch stalen velgen hebben 7,5 Jx18 ET45, dus die staan standaard al 10 mm verder naar buiten, ga je die dan nog verbreden, dan zou ik niet verder durven te gaan als ook max 9J breedte. 18 inch verbreden is ook duurder, want er gaat iets meer materiaal in, en het spuiten/poedercoaten, als je dat laat doen, gaat ook meer kosten. En in de bandenmaten heb je dan wellicht, weet het niet zeker, iets minder uitzoek.. En voor mezelf vond ik die kleine gaatjes, erg T4 design en niet voor onze T5-GP matchen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie