Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 1998 aankoopkeuring

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Erik Pieters
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2019, 11:16

T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door Erik Pieters »

Hi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, maar heb wel al veel interessante en leerzame dingen doorgelezen hier.

Wij staan op het punt een T4 camper te kopen met de volgende specs:
VW T4 California Coach Westfalia 2.5 TDI (102 pk)
Bouwjaar: 1998
KM stand: 317.000
D-riem recent vervangen

Ik wil graag een aankoopkeuring laten uitvoeren in regio Delft. Heeft iemand hier een goede tip voor?

Daarnaast zijn er de volgende vraagtekens nog aan mijn kant:
- Zowel de verlichting achterin als de de kraan werken momenteel niet. Is het waarschijnlijk dat dit komt door een defecte zekering o.i.d. en eenvoudig verholpen kan worden? De koelkast werkt wel, en de accu-meter geeft ook aan dat de accu geladen is.
- Er zit een spiritus-fornuis in ipv gas. Als ik google vind ik dat deze met name in oudere versies zitten, kan het zijn dat deze ook in een 1998 versie zit?
- Rechts achterin zit geen raam, maar dit is dicht (zie foto). Dit heb ik niet eerder gezien bij Westfalia bussen. klopt dit wel?
IMG_4106.jpg
Veel dank voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door Multivan Generation »

Erik Pieters schreef: 29 apr 2019, 11:47
- Rechts achterin zit geen raam, maar dit is dicht (zie foto). Dit heb ik niet eerder gezien bij Westfalia bussen. klopt dit wel?IMG_4106.jpg

Veel dank voor jullie hulp!
Nee dit klopt niet..

Zie ook dit topic en lees het goed door!
viewtopic.php?f=2&t=21548

Welkom op wjw :toppie

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Erik Pieters
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2019, 11:16

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door Erik Pieters »

Dank voor je reactie. Hier was ik al een beetje bang voor. Nu de vraag hoe erg dat is. Het is netjes ingebouwd, en ook de bus ziet er verder heel goed uit.

De prijs is 9000€, wat ook wel lager ligt dan vergelijkbare bussen volgens mij.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door J vd Pal »

Spiritusbranders hoort zeker niet in een 1998 Westfalia California en dat dichte raam aan de rechterkant ook niet! Links hoort er ook een glazen ruit te zitten.

Hier http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... er_mo.htmleen site met beschrijvingen van de modellen van 1991 tot 2003. Kan je opzoeken uit welk jaar het interieur komt dat ze in een 1998 bus hebben gezet.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Erik Pieters
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2019, 11:16

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door Erik Pieters »

Dan lijkt het inderdaad op een 1993 interieur in een 1998 bus.
Wordt denk ik erg moeilijk om te achterhalen wanneer dat erin geplaatst is. Huidige eigenaar heeft 'm 3 jaar, en weet niet veel te vertellen over de historie helaas.
Erik Pieters
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2019, 11:16

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door Erik Pieters »

Maar dan blijven mijn andere vragen nog staan:

- Weet er iemand een goed adres voor een aankoopkeuring in de buurt van Delft?
- Niet werkend kraantje en verlichting, zijn dat doorgaans eenvoudig te verhelpen problemen?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door J vd Pal »

Aankoopkeuring weet ik helaas niet.

Kraantje kan zekering zijn maar ook de microschakelaar in de kraan zelf, een losse stekker bij de kraan of een breuk in een van de kabels in de kabelboom. Ik verwacht een losse stekker of kapotte schakelaar.

Verlichting achterin, bedoel je hier de lange lamp aan de zijkant naast/achter de bank? Dat kan een zekering zijn of een kapotte lamp, kapotte elektronica/voorschakelprint van de lamp of een breuk in de kabelboom. Ik verwacht een kapotte lamp of voorschakelprint.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door Hanz »

Dag Erik, welkom op het forum. Dit is duidelijk een omgebouwde camper en geen originele Westfalia inbouw. De vraag is dan ook in hoeverre de installatie op de originele manier is ingebouwd. De kraan en de lampen boven het aanrecht en achterin hebben hetzelfde massapunt. Dit massapunt zit achter het paneel tussen keukenblok en bestuurdersstoel. Een slecht massapunt kan ook nog de reden zijn. Doet de lamp boven het aanrecht het wel?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Erik Pieters
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2019, 11:16

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door Erik Pieters »

Zowel de lamp bij aanrecht als achterin doen het niet inderdaad.
Zo te horen geen ingrijpende reparaties met hoge kosten, of heb ik dat mis?
Tenzij het kraantje zelf kapot is wellicht, maar aangezien zowel de kraan als beide lampen het niet doen lijkt het me logischer dat het in een van de andere opties zit.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door RoelandZ »

Als het een massa probleempje is zou ik mij er niet druk om maken. Heel het chassis is massa dus dat is zo gemaakt. :knipoog

Ga ervan uit dat de kraan kapot is, kost volgens mij iets van 250 euro. Bied de beste man daarom 250 euro minder :jump

Ik zou zeker een onafhankelijke keuring laten uitvoeren, het moet allemaal wel goed gemaakt zijn.

Persoonlijk heb ik liever een goede ombouw met een 2.5 tdi motor dan een originele California uit 1992 met 2.4 d motor. Voor de laatste vragen ze ook vlot meer dan 9000 euro....
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door Hanz »

Kraan kost € 115,- plus de verzendkosten bij https://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlC ... /701070821
Of bij poptopshop voor € 149,- https://www.poptopshop.nl/a-26831854/t4 ... fornia-t4/
Maar dat hoef je de verkoper niet te vertellen dus probeer maar wat meer van de prijs af te krijgen voor alle kleine gebreken. Een originele lamp voor boven aanrecht en achterin kost ook al € 12,50.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door brugseb »

Als een binnenlamp en een kraantje je enige bedenkingen zijn... lijkt een prachtkoopje :nuts
Misschien toch wat extra aandacht aan de typische roestplekken, wat is "recent" vervangen, staat tentdoek...
Een goeie inbouw hoeft geen issue te zijn - prijs is er ook naar wel vreemd dat de vorige eigenaar van niks weet.
good luck!
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Erik Pieters
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2019, 11:16

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door Erik Pieters »

Nee dat zijn zeker niet de enige bedenkingen: Er is ook geen onderhoudshistorie van voor de huidige eigenaar. Dus wil wel heel graag een uitgebreide keuring laten doen, zeker nu ik weet dat het een omgebouwde bus is en niet duidelijk wanneer deze is omgebouwd.

Roest heeft deze nauwelijks, daar is veel aandacht aan besteed door huidige eigenaar. Recent vervangen: de distributieset, nieuwe banden & wielen.

Ik lees ook wel eens dat er via de VW dealer onderhouds historie opgevraagd kan worden. Kan dat voor alle VW's, of alleen als deze bij een officiële garage zijn onderhouden?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou hem laten staan..
Bus zelf is rond de 3500 euro waard.
Rechtvaardigt het resterende bedrag de rest?
Ik denk het niet..

Even voor diegenen die mijn oude bus kenden..
Die is van eigenaar veranderd voor 10.000 euro..
En dat was van een 'iets andere orde' als deze aangeboden bus.

Dit is een typisch geval van omgebouwde importbus zonder historie. Mijn gevoel zegt.. laten staan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: T4 1998 aankoopkeuring

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef: 29 apr 2019, 20:19 Ik zou hem laten staan..
Bus zelf is rond de 3500 euro waard.
Rechtvaardigt het resterende bedrag de rest?
Ik denk het niet..

Even voor diegenen die mijn oude bus kenden..
Die is van eigenaar veranderd voor 10.000 euro..
En dat was van een 'iets andere orde' als deze aangeboden bus.

Dit is een typisch geval van omgebouwde importbus zonder historie. Mijn gevoel zegt.. laten staan..
Beetje kort door de bocht. Het is een Nederlandse auto, km stand is logisch volgens NAP

Misschien heb je je vorige bus veel te goedkoop verkocht. :knipoog

Dak en interieur kost al snel 3000 a 3500 euro. Ik ga het ombouw project niet aan voor 2000 euro dus dan zit je al over de 9000 euro. Als het volgens de keuring een goede bus is is het zo verkeerd nog niet. ( in de huidige markt )
Plaats reactie