Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Af en toe inhouden

vragen over de T5
Plaats reactie
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Af en toe inhouden

Bericht door baske »

Ik heb een raar probleem: Mijn T5 1.9 TDI uit 2005 houdt af en toe in. 99% van de tijd loopt de bus perfect maar af en toe lijkt het alsof de turbo het af laat weten. Er komt op zo'n moment ook flink grijze/zwarte rook uit de uitlaat.

Vandaag heb ik hem even uitgelezen: geen foutmeldingen. In het logje heb ik 1 "dip" kunnen vangen. Wat ik zie is dat er meer MAP gevraagd wordt dan dat er geleverd wordt. Turbo blijft dus achter.

Wat heb ik ondertussen gedaan:

- EGR gecontroleerd --> Schoon (genoeg)
- Turbo gecontroleerd --> beweegt soepel (geen vastzittende schoepen dus)
- N75 getest middels VCDS --> lijkt te werken

Zelf verdenk ik toch de N75 die af en toe niet naar behoren werkt maar ik hoor graag hoe jullie er over denken....

Onderstaand de grafiekjes van de logjes. Bij de eerste "run" houd de motor flink in, bij de andere loopt hij perfect.

MAF 20190325.JPG
MAP 20190325.JPG
baske
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2017, 21:13

Re: Af en toe inhouden

Bericht door baske »

Probleem is opgelost! Vorige eigenaar had het vacuum van de EGR afgedopt maar de EGR zelf niet waardoor deze af en toe ongecontroleerd open en dicht ging, ofwel door een kleine lekkage in het vacuum of door de druk van de uitlaatgassen. Ik kwam er achter door de EGR te demonteren. Het asje van de EGR klep was een klein beetje blank wat duidde op beweging van de klep. Aangezien het vacuum afgedopt was is deze beweging dan volledig ongecontroleerd en willekeurig. EGR dus voorzien van een plaatje en de bus loopt weer fantastisch!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Af en toe inhouden

Bericht door Snautzer »

:proost
Plaats reactie