Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

keuring t4 rdw

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
evert jan 10
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2018, 10:33

keuring t4 rdw

Bericht door evert jan 10 »

Hallo allemaal

Mijn t4 transporter(2001) is omgebouwd tot camper. Ik heb uit mijn oude camper (Westfalia t4 uit 1992) alles laten overzetten. Vooral de rails waar de bank achterin op staat was heel moeilijk te verwijderen. Alles is goed gelukt en weer even goed en netjes vast gezet.

Bij de RDW keuring echter werd heel moeilijk gedaan over de bank. Hij zou niet goed vastzitten, hoe kon men zien dat het originele rails van Westfalia was. Kortom: hij werd voor twee personen goedgekeurd.Bank zit precies zo vast als in de originele westfalie, veiligheidsriemen idem.
Als de bank dwars op de rijrichting kon zou hij wel voor vier personen goedgekeurd worden.
Heeft iemand van jullie dezelfde ervaring? Ik zou hem graag op vier personen hebben staan, anders zou ik dus niemand mee kunnen nemen (ivm met verzekering ws).
Groet

Evert Jan
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: keuring t4 rdw

Bericht door Snautzer »

En neem dan iemand mee die een westfalia heeft zodat de keurder kan vergelijken. Willicht verhoogd dat je kans.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: keuring t4 rdw

Bericht door RoelandZ »

4 personen op kenteken gaat zo niet lukken.

Bijrijdersbankje plaatsen en rechts achter op de watertank twee kussens plaatsen met klittenband of iets dergelijks zodat je een 4e dwars zit hebt, dan heb je daar geen gordel nodig.

Hoe heb je de rail weer op de vloer bevestigd?
evert jan 10
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2018, 10:33

Re: keuring t4 rdw

Bericht door evert jan 10 »

De rails zitten net zoals in de fabriek met zwarte kit vast. Ik heb het niet zelf gedaan vandaar ik niet precies kan zeggen welk soort kit.
Ik weet nu dat bij de keuring gezegd werd dat de bank wel kon zo maar dat de gordels anders bevestigd moesten worden. Dus dat gaan maar doen en dan inderdaad ergens anders laten keuren.
Bedankt voor alle reacties.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: keuring t4 rdw

Bericht door odorf »

Is je chassisnummer een WV1 of WV2?
Oftewel een bedrijfswagen (wv1) of personenauto (wv2)
Een wv2 heeft -af fabriek- bevestigingspunten voor gordels achteraan. En een wv1 (bedrijfswagen) heeft dat niet.
Ik denk dat daar de crux zit.

Met een wv1 chassisnummer worden gordels achteraan in principe niet goedgekeurd.

Optie om gordels achteraan in een wv1 wel goedgekeurd te krijgen is de aanschaf van een gecertificeerde (slaap) bank met geïntegreerde gordels. En inderdaad voor bepaalde bouwjaren zijn dwars geplaatste zitplaatsen toegestaan.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: keuring t4 rdw

Bericht door cowboy »

Ik had met mijn keuring 2 dwarsgeplaatste banken een bestuurdersstoel en een bankje voor. goedgekeurd voor 7 personen. Doe je voordeel :gekte :zwaai
Gebruikersavatar
Chubaka
Berichten: 222
Lid geworden op: 26 jan 2015, 09:04
Locatie: Kalletal

Re: keuring t4 rdw

Bericht door Chubaka »

Het wv1 of wv2 heeft niks tot invloed
Ik heb een wv1 en 6 zitplaatsen en de bus is van 2003 met gordels en wel

Je moet kunnen aan tonen dat de bank op de orginele punten vast zitten en goed vast zitten
T4 lw rsl edition Bj 2003
Passat 35i 2.0 gt Bj 1993
Scirocco z400 Bj 1988
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: keuring t4 rdw

Bericht door RoelandZ »

Chubaka schreef: 27 apr 2019, 17:24 Het wv1 of wv2 heeft niks tot invloed
Ik heb een wv1 en 6 zitplaatsen en de bus is van 2003 met gordels en wel

Je moet kunnen aan tonen dat de bank op de orginele punten vast zitten en goed vast zitten
Heb je hem zelf laten keuren? Anders denk ik dat hij gekeurd is met een dwarszit en daarna omgebouwd is naar normale zitplaatsen. De gordel bevestiging is bij een wv1 gewoon aanwezig.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: keuring t4 rdw

Bericht door odorf »

@chubaka;
Wv1 met 6 zitplaatsen kan, dat is dan bestuurder, bijrijdersbankje (2pers) en tweede zitrij met 3 personen.

Maar de gordel van de Westfalia bank maakt gebruik van de bevestiging van de 3e zitrij. En deze bevestiging zit alleen bij een WV2 in de zijkant verwerkt.

Vandaar dat ik het verschil WV1, en WV2 noemde.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: keuring t4 rdw

Bericht door Bas_Caravelle »

Goedenavond,

Ben zelf paar weken terug in Nieuwegein geweest. Kombi omgebouwd naar mv2. Er is amper naar de inrichting gekeken, en zeker niet naar de gordels etc.

Ik heb de rails voor de 2e zitrij ook opnieuw moeten plaatsen, met kit en extra bouten door de vloer. Ook niet naar gekeken...

Denk dat je gewoon pech gehad hebt..

Sterkte,

Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: keuring t4 rdw

Bericht door Peter73 »

Bas_Caravelle schreef: 28 apr 2019, 22:35 Goedenavond,

Ben zelf paar weken terug in Nieuwegein geweest. Kombi omgebouwd naar mv2. Er is amper naar de inrichting gekeken, en zeker niet naar de gordels etc.

Ik heb de rails voor de 2e zitrij ook opnieuw moeten plaatsen, met kit en extra bouten door de vloer. Ook niet naar gekeken...

Denk dat je gewoon pech gehad hebt..

Sterkte,

Bas
Grappig, heb destijds in 2008 mijn originele Westfalia Freestyle ook in N'gein laten keuren ivm import vanuit Dld. De auto was met 24000km nog bijna nieuwer dan nieuw. De vriendelijke man vroeg me nog wat hij hieraan nou moest keuren. Zo nieuw en mooi allemaal.

Dezelfde vriendelijke man zei opeens dat het een omgebouwde bus was en wilde ook gaan voor 2 zitplaatsen want de gordelbevestigingen achter dat maakte Westfalia zo origineel niet. Ik ben niet heel gauw nijdig, maar ik heb toen moeten lullen als Brugman om hem te overtuigen dat het wel degelijk een originele Westfalia Freestyle was. Hij had het zo nog nooit gezien was zijn excuus... het geeft maar aan dat je het moet treffen qua vorm van de dag, tijd en plaats ;)
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: keuring t4 rdw

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn gewoon regels. Een WV-1 chassisnummer heeft geen originele gordelpunten achter.

Ga je dan vervolgens met originele onderdelen een WV-1 auto ombouwen, dat weet een keurmeester ook dat je geen originele gordelpunten hebt en zou afkeur moeten volgen. Er zijn mensen die hun omgebouwde bus met langszit aanbieden bij een keuring, waarbij dit gedoogd wordt.

Heb je in de basis een WV-2 chassisnummer, dan kraait er geen haan naar. Die carrosserie van een WV-2 bus is ook echt anders hoor..

Groeten en sterkte

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: keuring t4 rdw

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef: 01 mei 2019, 11:18 Er zijn gewoon regels. Een WV-1 chassisnummer heeft geen originele gordelpunten achter.

Ga je dan vervolgens met originele onderdelen een WV-1 auto ombouwen, dat weet een keurmeester ook dat je geen originele gordelpunten hebt en zou afkeur moeten volgen. Er zijn mensen die hun omgebouwde bus met langszit aanbieden bij een keuring, waarbij dit gedoogd wordt.

Heb je in de basis een WV-2 chassisnummer, dan kraait er geen haan naar. Die carrosserie van een WV-2 bus is ook echt anders hoor..

Groeten en sterkte

Peter
Er zijn idd regels. Het vervelende is alleen dat niet iedere keurmeester daarvan op de hoogte is. Hoe vreemd dat ook is omdat je verwacht dat die persoon jou moet kunnen vertellen hoe het zit. Eea heeft nogal wat vervelende consequenties als hij/zij er naast blijkt te zitten en de keuringsuitslag reeds op kenteken staat...
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: keuring t4 rdw

Bericht door Bas_Caravelle »

Tis maar net hoe de pet staat, maar opletten moet je zeker.

De meneer van RDW Nieuwegein opperde nml wel dat er een hefdak in moest zitten, anders kon hij hem niet keuren. Na uitleg mijner zijde, ging hij eea controleren en kwam met een goedkeuring terug.

Er zijn zoveel regels, ook zij kunnen deze simpelweg niet allemaal weten. Als ze dat nu eens zelf ook durven toegeven, en af en toe idd gewoon eea nalezen, is er toch niets aan de hand. Maar juist de eigenwijze opstelling zorgt voor frustraties bij hun klanten... want dat zijn wij toch?

Helaas zijn we wel aan hen overgeleverd en bestaat er geen andere concurrerende instantie die hetzelfde kan bieden...

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: keuring t4 rdw

Bericht door Peter73 »

Bas_Caravelle schreef: 01 mei 2019, 17:54 Tis maar net hoe de pet staat, maar opletten moet je zeker.

Er zijn zoveel regels, ook zij kunnen deze simpelweg niet allemaal weten. Als ze dat nu eens zelf ook durven toegeven, en af en toe idd gewoon eea nalezen, is er toch niets aan de hand. Maar juist de eigenwijze opstelling zorgt voor frustraties bij hun klanten...
Juist dat toegeven is een dingetje. Letwel, ik hoef helemaal geen gelijk te hebben hoor. Maar je wil als klant, in mijn geval die de eisen en regels kende, gewoon een juiste vermelding van eea. Zij hebben de macht, daar lijkt het soms wel op. Manmanman ik kan over diverse keuringen hele boeken schrijven :knipoog
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Plaats reactie