Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Draden onder bestuurdersstoel - wat origineel en wat niet?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Draden onder bestuurdersstoel - wat origineel en wat niet?

Bericht door Teet »

Ha mensen,

Toen ik bezig was draaischijven onder de stoelen te monteren zag ik dat de ruimte er onder niet zo leeg is als verwacht. Er zitten allerlei kabels, stekkers en zekeringen. (Zie foto’s) De kabels zijn in stuurtape ingepakt dus niet zo makkelijk
te volgen. Mijn bus was eerst van de Gasunie en die hadden er een tweede accu in zitten en nog wat zaken dus nu wil ik kijken wat weg of anders kan en waar ik beter niet aan kan komen. Ik heb al genoeg van alle foutmeldingen zonder dat ik er aan heb gezeten. Dus als jullie hier je licht over kunnen schijnen, (wat wat is zou al helpen) heel graag!!

Het idee is dat ik mijn tweede accu in plaats van achterin (waar hij zat) onder de bestuurdersstoel ga plaatsen (een lithium accu, dus niet groot) en de standkachel die nu op de vloer tussen de stoelen zit, onder de bijrijdersstoel. Een deel van de bekabeling voor die tweede accu en (waarschijnlijk) de standkachel kan dus blijven of moet ik alleen een beetje verplaatsen.

Alvast dank voor tips en of links naar een thread die ik gemist heb!

Groet,
Teet
Bestuurdersstoel
Bestuurdersstoel
Laatst gewijzigd door Teet op 04 mei 2019, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: Draden onder bestuurdersstoel - wat origineel en wat niet?

Bericht door Teet »

Aansluiting accu 1 naar 2?
Aansluiting accu 1 naar 2?
Ik vermoed dat in dit grijze kastje de accu kabel (dikke geribbelde draad, komt uit de vloer omhoog) met de tweede verbindt via iets wat op een hele zware diode lijkt (Of zekering, maar die komt later ook nog) ter voorkoming van leegtrekken van accu 1.

Feit is dat de standkachel (die denk ik na dit kastje er aan gehangen is) alleen stroom krijgt als het contact aan is. (Accu 2 is nog weg)

Ander feit is dat accu 2 altijd leeg werd getrokken door de na dit kastje komende elektronica. Dus daar ging iets mis. Die elektronica was onder andere een computervoeding en een printer die altijd aan stonden. (Onder de bijrijdersstoel)
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: Draden onder bestuurdersstoel - wat origineel en wat niet?

Bericht door Teet »

Zekeringen accu 2 / verbruikers?
Zekeringen accu 2 / verbruikers?
Dit zijn de grote zekeringen (100 en 80 AMP) vermoedelijk tussen de accu’s en wellicht tussen accu en standkachel.
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: Draden onder bestuurdersstoel - wat origineel en wat niet?

Bericht door Teet »

E1E836BC-201A-4708-885F-4C4856574533.jpeg
Dit zijn wat kleinere zekeringen, ik vermoed van de andere genoemde verbruikers.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Draden onder bestuurdersstoel - wat origineel en wat niet?

Bericht door Beckontheroad »

Als de Gasunie zo ook leidingen aanlegt....pfff.

Suc6 met ontwarren.
Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: Draden onder bestuurdersstoel - wat origineel en wat niet?

Bericht door Teet »

😊 Dank, JB!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Draden onder bestuurdersstoel - wat origineel en wat niet?

Bericht door Multivan Generation »

Alles wat aan die zekeringhouders met die transparante afdekking aangesloten is, is niet origineel.
Ik vermoed dat dit oa voor een standkachel is aangelegd.
Hetgeen er in dat grijze doosje zit is ook niet origineel.
De aankomende rode draad hierin, is wel origineel en kan gebruikt worden om een (niet te zware) 2de accu te laden .

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: Draden onder bestuurdersstoel - wat origineel en wat niet?

Bericht door Teet »

Dank, Peter! -Edit- Ik ben er net achter dat de draad die van de accu komt niet de draad die geribbelde die van onder de vloer komt is, maar de andere, die meer van vlak over de vloer aankomt. En na meten blijkt deze pas spanning te krijgen bij lopende motor. Dus niet alleen contact aan. Dan vrees ik dat ik hem niet kan gebruiken om met accu 2 accu 1 op te laden. (Correct me if I’m wrong)
Teet
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:40
Contacteer:

Re: Draden onder bestuurdersstoel - wat origineel en wat niet?

Bericht door Teet »

Even een update: Ik heb de meeste draden/zekeringen laten zitten zodat ik de standkachel (die er door gevoed wordt) nog kan gebruiken en (later) de 2e accu aan de 1e kan koppelen via een spanningsafhankelijk relays. En ook een beetje uit tijdgebrek. Ik heb de handel dus naar voren gemanoeuvreerd en de 2e accu er achter geplaatst. Maar nu: Hoe komt het dat er alleen spanning is voor de standkachel wanneer de motor loopt? Dat moet ook een of ander spanningsafhankelijk relays zijn maar ik kan het nergens vinden. Niet bij de accu, niet links achter het dashboard (panelen verwijderd zonder soelaas) en niet onder de bestuurdersstoel.

Iemand nog een idee?

Beneden wat foto's. (Een beetje door elkaar en scheef maar ze staan er.)
De accu (Lithium) past precies! Nou ja eigenlijk net niet dus ik moest de onderkant van de stoelverstelling een beetje aanpassen.
Afbeelding
Afbeelding

Onder de bijrijdersstoel heb ik de dradenhandel van die computer en printer (vorige eigenaar, Gasunie) helemaal verwijderd. Een deel loopt nog van daar naar voren onder de isolatiemat en verwijder ik later nog. Die heb ik gewoon afgeknipt. :ie Hopen dat dat niet voor problemen gaat zorgen. (sluiting maken of zo) Nou ja daar zijn die zekeringen voor, toch? Het waren trouwens antenne draadjes en een computerkabel (althans zo'n plug als van een oud computerbeeldscherm) dus ik verwacht niet dat die rechtstreeks aan het canbus systeem zitten of spanning krijgen.

Afbeelding
Bijlagen
7A964AEA-1AE5-40AE-8403-8C55FAE87FA2.JPG
5887018C-F7FC-40D2-A93C-8485CD86E107.JPG
ED2CB9BC-9540-483C-A647-1906231042C2.JPG
Plaats reactie