Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

keukenpompje aansluiten op 12 v

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
rubenz
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 nov 2018, 10:28
Locatie: Dedemsvaart

keukenpompje aansluiten op 12 v

Bericht door rubenz »

Hallo,
Ik heb een keukenblokje van Atrion in mijn multivan T5 / 2009. Tot dusverre alleen voor de keuring. Er zit voor het pompje een batterijblok in ( 2 x 6v blokbatterijen). Eigenlijk zou ik, als ik dat ding al ga gebruiken, hem op de huishoudaccu willen aansluiten ( onder de bestuurdersstoel). Ik ben een electra-noob; dus hoe kan ik dat het beste doen? Ik zie hier en daar op forumfoto's mooie 12 volt aansluitpunten op de afdekklep van de huishoudaccu / bestuurdersstoel. Ik stel me voor dat als ik dat batterijenblok er af knip en er een 12 V stekker aan maak, het pompje aan een sigarettenplug kan (en mag) hangen .. klopt dat?
Hoe moet ik zo'n 12 volt sigarettencontactdoos aansluiten op de huishoudaccu? Ik dacht aan aftappen van een bestaand contact bij de zekeringen onder de stoel, maar weet dan niet welke. Advies is zeer welkom!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: keukenpompje aansluiten op 12 v

Bericht door Mickel Moen »

Als je een electra noob bent adviseer ik je eerst je goed in te lezen op de materie. 12V techniek is ondanks dat het zwakstroom genoemd wordt bloedlink als je het niet kent. Een accu kan zeer grote stromen leveren. Verkeerde installatie kan kortsluiting opleveren en dus brand.

Kortom laat het door iemand doen die er wel verstand van heeft of zorg dat je eerst voldoende basiskennis hebt.

Overigens kan jouw oplossing. Op mijn blog vind je een installatieschema van een dompelpompje. Iets ingewikkelder is het schema met een relais. Niet noodzakelijk wel duurzamer.

Meer informatie op mijn blog. Link hieronder.

Veel succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: keukenpompje aansluiten op 12 v

Bericht door Hanz »

Uit het eerste bericht van de topic starter: 'Nog even tijd om dit forum door te lezen en plannen te maken voor de ombouw. Leuk forum zeg. Toevallig woon ik vlakbij Hollandscheveld, dus ik kom zeker kijken op 18 november.'
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
rubenz
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 nov 2018, 10:28
Locatie: Dedemsvaart

Re: keukenpompje aansluiten op 12 v

Bericht door rubenz »

Dank voor de info, ik ga me inlezen & profiel is bijgewerkt!

Ik woon in Dedemsvaart
rubenz
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 nov 2018, 10:28
Locatie: Dedemsvaart

Re: keukenpompje aansluiten op 12 v

Bericht door rubenz »

Mickel, je blog zit inmiddels in mijn bladwijzers; heel erg leerzaam dank.

Moet ik voor zo'n schakeling ( met of zonder relais) een lege zekeringpositie ergens onder de stoel gaan gebruiken? Hoe/waar kom ik vanaf daar naar de accu? Hoe lost men die dingen doorgaans op, en is er over de basics daarvan ergens iets te lezen?
rubenz
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 nov 2018, 10:28
Locatie: Dedemsvaart

Re: keukenpompje aansluiten op 12 v

Bericht door rubenz »

@jan2009 : Inderdaad, staat er pal achter. Super, deze oplossing moet me gaan lukken. Kan ik met deze methode ook een 12 v aansluitpunt maken op de afdekplaat van de bestuurdersstoel, zodat ik het keukentje makkelijk los kan koppelen?
Plaats reactie