Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Na de eerste maanden van dit jaar ver weg aan het werk te zijn geweest heb ik vorige week de nieuwe rubberen onderleg ringen van de achterveren geplaats en de vering rondom nagesteld zodat ze staan zoals ik wil en de bus 2 meter hoog is en recht staat.
achter veer.jpg
aan de dijk.jpg
Afgelopen vrijdag vetrokken voor een weekeindje weg. Eerst naar Ditzum en zaterdag naar Emden en Greetsiel, daarna overnacht op camping Am deich en vanmorgen terug naar Ditzum en aan het eind van de middag naar huis. Erg leuk gehad met dit heerlijke weer. Wel enorm druk overal, maar gezellig.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Nog een paar fotootjes
Am ankerplatz.jpg
Am ankerplatz 2.jpg
Camping am Deich.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vanmorgen de bus maar even opgeruimt en schoon gemaakt vanbinnen na ons weekeindje weg. Blijkt de dop van de watertank met de doorvoer van het pompje stuk te zijn. Gelukkig had ik er nog één, die ik kon vermaken. Het was nog wel even een werkje omdat de elektra ook los moet om de nieuwe dop om de kabel en slang te krijgen.
20190409_100538.jpg
20190409_101359.jpg
20190409_102314.jpg
Maar gelukt.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door J vd Pal »

Hoi Walter, dat herken ik, had ik ook last van. Komt door het te vast willen draaien van de dop.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi Jasper,

Ik denk dat je gelijk hebt en zal hier wat bewuster mee omgaan. De nieuwe dop is een normale dop die ik open geboord heb en ik heb het idee dat deze wat steviger is dan de dop met het gat.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zojuist terug van een lang weekeinde Sauerland, heel leuk gehad en met prachtig weer. Nachtje bij de Edersee geweest en ook 3 nachten aan de Diemelsee gestaan met tussendoor een dagje winkelen in Winterberg. Laatst die dop van de watertank veranderd en nu op zaterdag ineens geen water uit de kraan terwijl het pompje wel hoorbaar was. Slang er dus afgeschoten, vreemd want deze zit er al een jaar zo op zonder slangklem. Bij gebrek aan andere middelen maar vast gezet met ductape.
pompje.jpg
En nog een paar fotootjes van de omgeving.
Edersee sperre.jpg
Diemelsee.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Iets wat ik nog steeds wilde maken was een kluisje in het voorbankje voor je laptop, camera en dergelijke alleen wist ik nog steeds niet hoe precies. Gisteravond kreeg ik een idee om de klappende zitting van het bankje van een slot te voorzien zodat het hele bankje een afgesloten ruimte zou worden. Vandaag uitgevoerd met een penslot. De zitting kan je, op de hoek bij de deur een stukje oplichten, maar zit verder geblokkeerd door het slot. Een redelijk eenvoudige oplossing zo.
slot met beugeltje.jpg
slot geplaatst.jpg
gaten in de zitting.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door J vd Pal »

Mooi gemaakt!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vandaag de bus laten chiptunen hier in Joure bij Fedde Noppert. Ik was toen ik de bus net gekocht had in November 2016 al eens bij hem geweest met de vraag of de bus al gechipt was omdat hij zo fris reed, nee was het na uitlezen het antwoord, gewoon standaard met waarschijnlijk iets meer vermogen dan 102 pk. Ik heb het dus zo gelaten en tijdens onze reisjes in 2018 heb ik hier ook niet meer over nagedacht, we waren voornamelijk in vlakke gebieden. Afgelopen paas weekeind waren we in het Sauerland met behoorlijk wat heuvels. Na drie heuvels was het mij wel duidelijk, hier mag wel iets vermogen bij. Van de week een afspraak gemaakt en van morgen de bus naar Fedde. Op de rollenbank kwamen de volgende feiten naar boven: 111,2 PK @ 3470 rpm en 264,3Nm @ 1947 rpm. Fedde heeft zijn kunstje gedaan en bij de volgende meting op de rollenbank was het dit geworden: 141,1 PK @ 3856 rpm en 319,8 Nm @ 1965 rpm. Ben benieuwd hoe het rijd in de heuvels of bergen tijdens ons volgende tripje.
Bij Fedde.jpg
vermogenskromme.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Dank je Jan, ben heel nieuwsgierig hoe merkbaar het verschil zal zijn. Helaas moet ik even geduld hebben, morgen weer weg voor een week of vier werk.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

Rijdt met wat meer pk's stukken beter in de bergen Walter.
Ik heb het 3 jaar geleden ook bij Fedde laten doen, juist omdat hij ook over een rollenbank beschikt.
Volgens mij heb ik geen 140 maar 130 pk omdat de motor toen net geviseerd was maar ik geniet nog dagelijks van het gemak van de trekkracht waar mijn motor (1.9) over beschikt.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Remkrachtverdeler

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zoals ik heb geschreven, heb ik afgelopen November de goed gebruikte vering en schokdempers vervangen voor een Bilstein B14 schroefset om de bus naar de 2 meter te krijgen na het hoger worden door het hefdak. Nog niet heel veel mee gereden, maar toch al wat uitstapjes gemaakt en het bevalt prima. Op dit moment zit ik voor mijn werk op zee en had wat vrijetijd. Door het lezen hier op het forum in diverse stukjes kreeg ik ineens een ingeving met betrekking tot mijn bus en de nieuwe, verlaagde, veren en de remmerij. Iets waar ik nooit bij stil heb gestaan is dus de remkrachtverdeler, die volgens mij op de achter as zit, en de gevolgen van het lager zetten. De aanwezigheid van de remkrachtverdeler is mij ook niet opgevallen trouwens tijdens de werkzaamheden aan de vering en schokdempers.

Gelijk gaan speuren op het internet en natuurlijk hier op het forum, maar het is mij nog niet duidelijk wat de, als al aanwezig, nadelige effecten zijn op een T5 uit 2009 met ABS. Als ik het goed begrepen heb uit diverse stukken tekst en uitleg dan zorgt de remkrachtverdeler er voor dat bij meer belasting er meer remkracht naar de achterwielen gaat, maar ook dat als de bus tijdens remmen voorover duikt, de remkracht minder zou worden op de achterwielen om slippen te voorkomen.

De bus is dus niet zwaarder belast en staat nog steeds vlak, maar staat wel lager dan normaal wat dus zou kunnen resulteren in meer remkracht naar de achterwielen. Het blokkeren van de wielen wordt nu echter voorkomen door de ABS volgens mij.
Is mijn gedachtegang juist? Of ziet iemand nog gevaren of problemen?

Bedankt alvast,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Een bus met ABS heeft geen last afhankelijke remdrukregelaar :zwaai
Dus dat betekend, een T5 heeft standaard ABS, dat jouw bus, daar geen last van heeft :gekte

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Dank je Peter, ik dacht ook al wat die kant op doordat ik het onder de bus niet had gezien en beredeneerd had dat de abs deze functie over zou kunnen nemen, maar kon het dus niet duidelijk vinden.
Groeten,
Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Weer terug van zee en gelijk maar even knutselen. Ik had een achteruitrijcamera en video zender en ontvanger besteld. Zojuist geplaats en aangesloten op de al aanwezige Pioneer. Deze heeft een aansluiting voor die camera dus makkelijk.
achteruit kijk  camera.jpg
aliexpress.jpg
lampje camera.jpg
Moest wel even de klemmetjes voor het lampje overplaatsen en een gat boren voor de stekkertjes.
Plaats reactie