Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door DavidJohn »

Zojuist de goedkeuring van RDW gekregen om mijn bestelbus (1.9 TD uit 2000 - grijs kenteken) over te zetten naar Kampeerwagen. Ik blij terug naar huis om de wegenbelasting te regelen, krijg ik van de belastingdienst te horen dat ik ik eerst de BPM moet gaan opvragen/aangeven. Op dit moment nog steeds in de stres van deze niet-ingecalculeerde bijkomstigheid en nu, naar 3 uur bellen, formulieren proberen in te vullen en dagwaardes etc te vinden, schakel ik toch maar jullie advies in.

Ik krijg een ander kenteken (daar ga ik vanuit, ook al krijg ik bij het rdw en per keuringsmeester tegengestelde antwoorden). Grijs naar personen = ander kenteken (toch?).

Om die reden moet ik dus een nieuwe BPM aanvragen. In het formulier van de belastingdienst staat dat ik op basis van de netto catalogusprijs de BPM betaal en een vermindering kan aanvragen via het Forfaitaire afschrijvingstabel. (wie mee wilt lezen, zie https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1z2fol.pdf)

Hier moet ik koerslijsten e.d. gaan gebruiken. Maar nu is het zo dat zelfs de Volkswagen dealer als de inkoper geen prijzen kan vinden / inzien over de bussen uit 2000 (en vanuit mijn kenteken).

Ik ben een beetje ten einde raad met dat hele BPM gebeuren en alle bureaucratie spelletjes van het RDW en de belastingdienst. Zowel de RDW als dealer als de importeur hebben geen gegevens over cataloguswaarden en koerslijsten uit 2000 & de belastingdienst stuurt me door naar de dealer.

What to do?! en is dit wel helemaal de gang van zaken of zie ik vanalles over het hoofd nu?
Graag jullie ideeën en suggesties.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door Snautzer »

Er zijn site die dat doet voor je 19 euro en klaar. Kenteken invullen vragen beantwoorden printen en opsturen. Autotelex bv.

Bij het ombouwen van grijs naar camper krijg je een nieuw kenteken.

Bpm moet dan altijd. Had je kunnen weten staat duidelijk vermeld en wordt ook door rdw gezegd. Sterker de formulieren liggen op de stations klaar.
Wat je af moet tikken hangt af van de extras zoals airco leder etc. Met een bus uit 2000 zal dat meevallen. Paar honderd max.
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door DavidJohn »

Snautzer schreef: 09 mei 2019, 16:35 Er zijn site die dat doet voor je 19 euro en klaar. Kenteken invullen vragen beantwoorden printen en opsturen. Autotelex bv.

Bij het ombouwen van grijs naar camper krijg je een nieuw kenteken.

Bpm moet dan altijd. Had je kunnen weten staat duidelijk vermeld en wordt ook door rdw gezegd. Sterker de formulieren liggen op de stations klaar.
Bedankt voor je reactie, Autotelex ga ik gelijk uitproberen. Thx voor de tip.
Op je laatste stukje: misschien had ik het kunnen weten, maar het is me nergens gemeld en zelfs na 5x bellen met het RDW over de vervolgstappen (& de andere vragen die ik stelde over de keuring) kreeg ik steeds opnieuw wisselende adviezen en is mij niet 1 keer iets verteld over BPM. En ja, daar baal ik ontzettend van.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door RoelandZ »

Waarschijnlijk komt het te betalen bpm op 0 uit. Zo was het bij mij wel een paar maanden geleden. T4 2.5 tdi uit 2001
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door Snautzer »

Ja als je steeds wat anders hoort zou ik ook niet vrolijk van worden.
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door DavidJohn »

RoelandZ schreef: 09 mei 2019, 16:52 Waarschijnlijk komt het te betalen bpm op 0 uit. Zo was het bij mij wel een paar maanden geleden. T4 2.5 tdi uit 2001
zou heel fijn zijn!
had jouw bus eerst ook een grijs kenteken?
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door RoelandZ »

DavidJohn schreef: 09 mei 2019, 16:58
RoelandZ schreef: 09 mei 2019, 16:52 Waarschijnlijk komt het te betalen bpm op 0 uit. Zo was het bij mij wel een paar maanden geleden. T4 2.5 tdi uit 2001
zou heel fijn zijn!
had jouw bus eerst ook een grijs kenteken?
Jazeker viewtopic.php?f=12&t=60963

Bpm aangifte gedaan via autotelex voor 19,95 euro, als je het niet snapt kan je bellen met autotelex en helpen ze je er doorheen. :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door Multivan Generation »

Ik zeg maar zo...

http://www.eldiape.com/downloadmap/Prij ... porter.pdf

Geniet er van :zwaai

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door Sjoerds »

jan2009 schreef: 09 mei 2019, 21:39
En nog gekker , er kan zomaar onaangekondigd een belastinginspecteur bij je busje staan om even het interieur te bekijken.

Veel plezier met je bus.
:toppie :campingT4
Zijn daar ook bewijzen/voorbeelden van? Klinkt mij als een broodje aap verhaal, je gelooft toch niet echt dat ze bij je thuis langs komen voor een controle?
Het enige wat je zou kunnen overkomen, is dat je in zo'n grote controle terecht komt. Dan heb je wel een probleem als je geen camper interieur hebt.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door RoelandZ »

Sjoerds schreef: 10 mei 2019, 08:52
jan2009 schreef: 09 mei 2019, 21:39
En nog gekker , er kan zomaar onaangekondigd een belastinginspecteur bij je busje staan om even het interieur te bekijken.

Veel plezier met je bus.
:toppie :campingT4
Zijn daar ook bewijzen/voorbeelden van? Klinkt mij als een broodje aap verhaal, je gelooft toch niet echt dat ze bij je thuis langs komen voor een controle?
Het enige wat je zou kunnen overkomen, is dat je in zo'n grote controle terecht komt. Dan heb je wel een probleem als je geen camper interieur hebt.
Vraag maar aan multivan generation :knipoog
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door Hanssyncro »

En ook bij ons zijn ze thuis geweest.
Aangezien wij braaf alles hebben gelaten zoals op de foto's die we hun stuurde, was er bij ons geen probleem.
Hebben gezellig met deze meneer koffie gedronken.
Groetjes, Petra
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door Sjoerds »

Ok, bizar dan. De belastingdienst heeft mega-achterstanden en personeel tekort en kunnen wel bij iemand langs gaan om zijn busje te controleren?

Ze mogen overigens bij me langskomen hoor, mijn bus is van binnen nog exact zoals ik hem naar camper heb laten keuren jaren geleden.
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door DavidJohn »

Heel fijn, die reacties! thx.

Ik laat het doen door autotelex wanneer ik m'n nieuwe kentekenbewijs binnen heb. Enig idee hoe lang zoiets duurt?
Ik moet namelijk de CO2 uitstoot van m'n auto weten en volgens Autotelex staat dit vermeld op mijn kentekenbewijs.

Wat betreft die steekproef van de belastingdienst: het interieur hoeft toch niet overeen te komen met de foto's lijkt me? Zolang ik maar netjes aan de eisen voldoe zodra ik op de openbare weg sta... Hij wordt namelijk helemaal gestript zometeen (en dan ga ik er pas weer mee de weg op als alle onderdelen er weer inzitten).
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door RoelandZ »

DavidJohn schreef: 11 mei 2019, 15:02 Heel fijn, die reacties! thx.

Ik laat het doen door autotelex wanneer ik m'n nieuwe kentekenbewijs binnen heb. Enig idee hoe lang zoiets duurt?
Ik moet namelijk de CO2 uitstoot van m'n auto weten en volgens Autotelex staat dit vermeld op mijn kentekenbewijs.

Wat betreft die steekproef van de belastingdienst: het interieur hoeft toch niet overeen te komen met de foto's lijkt me? Zolang ik maar netjes aan de eisen voldoe zodra ik op de openbare weg sta... Hij wordt namelijk helemaal gestript zometeen (en dan ga ik er pas weer mee de weg op als alle onderdelen er weer inzitten).
Je krijgt helemaal geen kenteken binnen voordat je de bpm aangifte hebt gedaan. :knipoog

Bij CO2 niks invullen, gaat ie van max uit maar dat maakt niet uit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: BPM betalen na ombouw? Vast in formulieren.

Bericht door Multivan Generation »

DavidJohn schreef: 11 mei 2019, 15:02 Heel fijn, die reacties! thx.

Ik laat het doen door autotelex wanneer ik m'n nieuwe kentekenbewijs binnen heb.
Eerst betalen en dan pas gaan ze aan de slag voor een nieuw kentekenbewijs, eerder niet. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie