Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nog een zonnepaneel

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Het begon met een HH-accu in de omgebouwde Multivan die het eind van zijn leven nadert. Vervangen van de accu kan simpel - door een nieuw identiek exemplaar te kopen -, maar wat opzoekwerk maakte duidelijk dat dit niet optimaal is. Een ander soort accu (deep cycle, gel of AGM) blijkt ook niet zomaar te kunnen omdat de laadelektronica daar niet op voorzien is.
Ik heb het dus over een andere boeg gegooid en gekozen om mijn oldtimer (Multivan van 1994) autonomer te maken en er een fotovoltaisch zonnepaneel op te zetten. Het blijft afwachten hoe lang het busje het nog uithoudt, maar zo'n paneel kan nadien overgebouwd worden op de volgende wagen, hoewel ik hoop dat dit nog lang zal duren.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op een set vanuit Duitsland. De set is besteld. Nu is het wachten op de levering en dan volgt het verslag van de werken.
De bestelde set
De bestelde set
Tegelijk is er nog een tweede projectje van een ander kaliber. Deze Multivan is net voldoende omgebouwd om als kampeerauto ingeschreven te kunnen worden. Dat volstaat voor mij en het heeft als voordeel dat hij ook praktisch inzetbaar is voor andere zaken, zoals transport van allerlei (mijn dochter is aan het verbouwen). Het keukenblok dat erin zat (ik kocht hem over van een vriend) is wat minder handig omdat het te ver komt. Daardoor kan de klaptafel niet gebruikt worden.
Tussen de kampeerspullen vond ik nog een gasvuur met 3 bekken (Campinggaz Laredo) en dat zal ik op een nieuwe bovenkast plaatsen. Dit is een tussenfase: valt dat mee, dan maak ik een heel nieuwe kast in populieren multiplex (12 mm). Daarvoor moet ik nog eens goed alle opties (laden, deuren, plaatsing gasfles ...) overlopen.
De huidige toestand. De koelkast is ondertussen vervangen door een Mobicool FR40 (compressorkoelkast)
De huidige toestand. De koelkast is ondertussen vervangen door een Mobicool FR40 (compressorkoelkast)
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door EdEhv »

Is dat een keukenblokje uit een Rapido klapcaravan?
:driveT4
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Geen idee. Ik heb de auto zo gekocht. De onderkast maakte ik twee jaar geleden. Dat was al beter. Nu de rest aanpakken.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Even als duiding: het gaat hier om een MV1, niet om een California, dus de inrichting is anders.

Terwijl het materiaal onderweg is, heb ik tijd voor nog wat denkwerk. Dan rijzen er vragen. Zoals:
- montage van het paneel direct op het dak of op een dakdrager
- hoe kan ik de kabels best leggen
- waar plaats ik de (Victron) regeling

Montage: direct op het dak is behoorlijk definitief (gebeurt met ABS 'spoilers' en montagekit), maar geeft de minste extra hoogte met een vast paneel. Op een bagagedrager betekent dat je het paneel er makkelijk af kunt halen, maar de auto wordt er weer hoger door en de luchtweerstand zal ook wel toenemen.
Indien het een bagagedrager wordt, neem ik dan gewoon twee stangen om het paneel te monteren of eentje over de hele lengte, zodat de dakkoffer die ik liggen heb ook een plekje kan vinden? En als ik dat laatste doe: hoe kom ik daar dan bij, want een T4 is hoger dan ikzelf...

Kabels: ik vond oplossingen waarbij ze via de achterklep geleid worden en dan langs het achterlicht naar binnen komen. Maar: daar blijkt dat de gasveer te weinig ruimte zou laten, waardoor de kabel dreigt door te slijten. Het evidente alternatief is door het dak; de doorvoer is meegeleverd. Maar hoe moet het dan aan de binnenkant? Ik weet nog niet hoe ik de dakhemel eruit kan halen. Daarna gaat het wellicht naar de zijkant, naar voor.

De spanningsregeling komt best zo dicht mogelijk bij de HH-accu. Op het Duitse T4-forum werd door verschillenden aangeraden die onder de bestuurdersstoel te bevestigen. Je moet er eigenlijk toch niet bij komen, want alle informatie zie je (via bluetooth) op je telefoon of tablet.

Tips of ervaringen zijn welkom.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Vandaag een pakket van Solarkontor (Wattstunde) ontvangen. Het was verdacht klein maar het was het enige dat Bpost kon leveren. Alles zat erin, behalve het zonnepaneel ... Mail naar de leverancier en nog wat geduld oefenen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Het vervolg: Solarkonter (Wattstunde) heeft me laten weten dat DHL hen het pakket terugbezorgde. Blijkbaar is er een nieuwe regel, waardoor pakketten boven een bepaalde omtrek niet meer internationaal verzonden worden. De omtrek was met 6 cm overschreden...
We kwamen overeen dat ze het 160 W paneel zullen vervangen door een 110 W exemplaar. Dat zou ondertussen onderweg moeten zijn.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Hemel verwijderen is eenvoudig.
Alle lijsten rondom verwijderen.
Daarna hangt de hemel nog steeds vast aan ik dacht 6 clips.
Hemel met 2 personen voor en achter vastnemen en een cm of 3 voorzichtig naar voor schuiven en dan komt de hemel los.
Misschien heb ik er nog wat foto's van als ik zoek op mijn harddisk.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Bedankt Peter. Wel even werk dus, al die lijsten verwijderen, maar dan kan alles netjes weggewerkt worden.
Ik moet het nog even bekijken, maar misschien maak ik van de gelegenheid gebruik om wat andere verbruikers (o.a. autoradio) op de HH-accu aan te sluiten.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Weer een stap verder: alles is geleverd. De Victron laadregeling moest eerste een plekje krijgen. In een Multivan met rudimentaire kampeeruitrusting is dat minder evident dan in een Cali, kan ik me voorstellen. In de kast die ik twee jaar geleden maakte, zit een compartiment voor de elektra en daar was nog wat plaats. Alleen: Victron raadt verticale plaatsing aan, maar dit moest dus horizontaal. Theoretisch kan het ook onder de bestuurderszit, maar om dan de kabels aan te sluiten...
IMG_20190520_161053681.jpg
Op het paneel moesten nog de ABS-dragers bevestigd worden. Nadien kwam dit als testopstelling op het dak van de Multivan.
1000591.jpg
1000592.jpg
Vandaag was het zwaar bewolkt, maar de VictronConnect app op de smartphone gaf wel meteen resultaten. De volgende stap vraagt wat meer tijd:
- paneel monteren
- kabels naar binnen voeren
- binnenbekleding verwijderen om de kabels netjes weg te werken

Dit is het moment om alles goed te doen, dus is er nog een zekeringskast onderweg. De bekabeling tussen de regeling en de HH-accu is gezekerd (20 A), maar de verbruikers wil ik ook beveiligen. Verder komt er nog een reeks schakelaars om alles in en uit te kunnen schakelen en uiteindelijk wil ik de radio ook zijn energie uit de HH-accu laten halen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Gisteren een poosje zoet geweest met het plaatsen van het paneel.
IMG_20190526_114447_025.jpg
Dak grondig reinigen waar de montagekit moet komen, plaats markeren met tape, ABS montagestukken wat opruwen en dan de boel op het dak kitten. De tape is ondertussen weer verwijderd. De hoogte valt erg mee.
IMG_20190526_115710399_HDR.jpg
Nu volgt het grote werk. Dit is een Multivan, dus geen kastenwand zoals in een Cali. De hele bekleding zal eruit moeten om de bedrading te leggen. Ook moet ik nog grondig nadenken over een goede centrale plaats voor de Victron SmartSolar (75/15) en het zekeringenkastje. Er komen verschillende circuits (usb en 12 V stopcontacten, binnenverlichting, audio ...). Alles moet via de Victron unit verlopen, zodat die het verbruik kan monitoren.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Gisteren heb ik getest of het paneel goed gelijmd is: pakweg 140 km afgelegd. Toen ik weer thuis was, lag het er nog altijd op.
Vandaag was het tijd voor de volgende stap.
IMG_20190528_120824339.jpg
Flink wat werk, als je voor elk paneel dient uit te zoeken hoe het vastgemaakt is. Nu kunnen beide kabels (+ en -) door het dak naar binnen geleid worden. Daarover moet ik nog even nadenken. Het gaat niet enkel om twee gaten boren - dat is niet moeilijk -, maar ook om
  • hoe bescherm je de randen van de gaten tegen corrosie
  • hoe hou je de boel waterdicht
  • hoe bescherm je de kabelmantel tegen schade waar die door het dak komt
Dit is geen Cali, dus gaat het door staalplaat. Binnenin zit ook geen kastenwand, dus moeten de kabels achter de wandbekleding gelegd worden. Dat zal ik via een langse dakbalk doen, die tot net achter de voorzetels loopt (op de foto: rechts boven de ramen). Vandaar kan het naar beneden tot aan de spanningsregelaar.

De Victron SmartSolar 75/15 heeft drie aansluitingen:
  • ingang van het zonnepaneel
  • uitgang naar de accu
  • aansluiting voor de verbruikers
Via de Victron app kan je de gegevens voor elk van die aansluitingen volgen (via bluetooth op een smartphone of tablet).
1000588.jpg
In de Multivan zitten op de HH-accu enkel de 'transistorlamp' (een TL-buisje) en origineel de koelkast. Die moeten dus van de accu afgekoppeld en op de spanningsregelaar aangesloten worden. Enkel zo kan die meten wat het opgenomen vermogen (verbruik) is.
Wat ik zal doen, is op die uitgang voor de verbruikers een zekeringkastje aansluiten. Daarachter komen tuimelschakelaars, waarmee elke stroomkring afzonderlijk kan in- en uitgeschakeld worden. Vandaar gaat het naar de verschillende verbruikers.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door VerbalKint »

Ga je de startaccu ook aansluiten op de Victron?

Er zijn hier ongetwijfeld mensen met meer verstand hiervan, maar ik begreep dat een loodzuur accu heel lang doet over de laatste % vol te laden. Dit volladen gebeurd nauwelijks bij Campers (op jaarbasis), dus de Solar fungeert dan als je druppellader/accu conditioner. Accu blijkt dan langer mee te gaan.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Golf XXL
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 apr 2017, 16:24

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door Golf XXL »

Lekker bezig in ieder geval , moet er niet ca 1 m2 staan ruimte zijn om er een camperkenteken op te krijgen?
Zelf maken , ja natuurlijk!
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Golf XXL schreef: 04 aug 2019, 09:10 Lekker bezig in ieder geval , moet er niet ca 1 m2 staan ruimte zijn om er een camperkenteken op te krijgen?
In België blijkbaar niet. Ik keek één en ander na: zelfs een spoelbak blijkt niet nodig. Omdat ik die toch nooit gebruik, zal ik de kast wat smaller maken, zodat er nog een kookvuur (2 bekken) op kan. Meer niet.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: nog een zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

Terug van een weekje road trip tot aan de grens Haute-Loire/Ardèche (Frankrijk dus). :driveT4

Het zonnepaneel presteerde prima (tot 87 W piek is voor een 110 Wp paneel niet slecht) en deed wat ik verwachtte. De Victron app levert interessante informatie over opgenomen vermogen, accuspanning etc.

De HH-accu is wel aan vervanging toe. Nu zit er een 80 Ah loodzuuraccu in (dus tot 40 Ah bruikbare capaciteit). Tegen volgend voorjaar kijk ik uit naar een vervanger. Daarvoor is nog wat opzoekwerk nodig: deep cycle, AGM, gel, capaciteit, formaat ... Aangezien dat zonnepaneel er nu is, is de maximale spanning van de alternator van minder belang (de Victron omvormer is instelbaar).

De grootste verbruiker is de compressorkoelkast (Mobicool FR40). Het probleem met een koelkast is dat die - als hij in de camper staat - warme lucht produceert, waardoor het interieur verder opwarmt. Meer koelen moet dan en daarvoor heb je energie nodig. Om het zonnepaneel maximaal te laten werken, moet het in de zon staan. Juist :nuts

Busje deed het overigens prima. De (atmosferische 1.9D) motor verbruikte over de hele reis 5,5l/100 km (1:18). 1400 km op één tank was haalbaar. Een reden hiervoor is natuurlijk dat ik in Frankrijk amper op snelwegen reed en de N en D-wegen zijn meestal beperkt tot 80 km/u.

Nog een terzijde: er was een Kampa Travel Pod Cross Air bustent mee. Opstellen gaat erg snel, de tent is meer dan ruim genoeg. Waar zedig over gezwegen wordt, is de tijd om af te breken en in te pakken... Zoals met elke tent, is vocht 's morgens niet zo leuk om in te pakken. Verder moet je de tent terug in de draagzak zien te krijgen. Ook dat is afwegen van voor- en nadelen.
Laatst gewijzigd door CapoJan op 25 aug 2019, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie