Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen vrijstaand zonnepaneel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Rob Motard schreef: 31 mei 2018, 12:34 paneel is aangekomen en ziet er super goed uit. maar het vast zetten is nu het geen wat moet gebeuren. ik wil het lijmen en schroeven
maar schroeven is da een goed idee? en hoe lang mag zo een schroefje zijn want wil niet aan de binnekant uitkomen
Alleen kitten is voldoende.
Wil je perse er een schroefje bij zetten, dan maximaal 16 mm gebruiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

1528204763757.JPEG
Hierbij een paar fototjes van mijn zonnepaneel. plaatsen was vond ik nog wel vrij makkelijk en hij laat best goed bij. tot nu toe zeer tevreden. De set was ook zeer compleet . Ik heb de standaard omvormer genomen. zag weinig voordeel in de andere omdat je vooraan ook perfect kan volgen wat de batt doet via het Westfalia schermpke
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

foto 2
foto 2
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Hanz »

Mooi resultaat. Je camper is met een dergelijk paneel waarschijnlijk wel net iets hoger dan 2 meter, dus oppassen geblazen bij parkeergarages en poortjes bij sommige parkeerterreinen.
Kon de laadregelaar niet aan de zijkant van de kast gemonteerd worden, dus meer in het interieur? Zo achterin is de USB aansluiting wel erg lastig te bereiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

Hanz schreef: 05 jun 2018, 19:52
Kon de laadregelaar niet aan de zijkant van de kast gemonteerd worden, dus meer in het interieur? Zo achterin is de USB aansluiting wel erg lastig te bereiken.
dat zou zeker mogelijk zijn zeker ook met de kabels die bij de set zitten. dat hij hier hangt is gewoon een persoonlijke keuze. zo moest ik zeer weinig gaten boren en was niet echt van plan om de usb lader te gebruiken gezien ik er voor eentje heb.
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Deet »

Ziet er geweldig uit Rob en bedankt voor je terugkoppeling. Zelf denk ik aan een heel dun zonnepaneel die je op het dak kunt lijmen:https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... xhc0C-xWb8
130-watt-sunpower-flexibel-zonnepaneel-1320x540-mm_461_4.jpg
130-watt-sunpower-flexibel-zonnepaneel-1320x540-mm_461_4.jpg (3.03 KiB) 1892 keer bekeken
Zou dit wat zijn?
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Rob Motard »

zal zeker niet slecht zijn alleen vraag ik me af hoe goed ze hun temperatuur kwijt kunnen. ben dus meer voor het oude spul maar da is dan weer lelijk
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Hanz »

Rob Motard schreef: 10 jun 2018, 12:36 zal zeker niet slecht zijn alleen vraag ik me af hoe goed ze hun temperatuur kwijt kunnen. ben dus meer voor het oude spul maar da is dan weer lelijk
Deze discussie is op diverse camperfora gevoerd en ik heb nergens gelezen dat warmteontwikkeling een probleem is. Integendeel, er zijn tests gedaan waarbij bleek dat het dak onder het zonnepaneel juist koeler is dan de rest van het dak. De verklaring zou zijn dat het paneel een deel van de zonnewarmte omzet in elektriciteit en dus per saldo enigszins koelt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

De panelen op het dak van ons huis leveren op een superzonnige dag in januari tot mei naar verhouding meer op dan tijdens hoogzomer.
Dit komt omdat bij de koudere maanden de panelen, de warmte die vrijkomt tijdens de omzetting van lichtenergie naar elektrische energie, beter kunnen afgeven aan de koele omgeving.
Tijdens hoogzomer verlaagd als het ware de hoge buitentemperatuur het rendement.
Maar dat is op een huis.

Hoe dat op de auto gaat zijn?
Feit is dat het zonnepaneel gaat bijdragen aan het onafhankelijke vrijheidsgevoel en langer vrij kunnen staan, zonder de noodzaak te hebben, voor stroom naar een camping te moeten. En de accu's gaan waarschijnlijk ook nog langer mee. Hoewel bij goed onderhoud deze ook over de 10 jaar mee kunnen gaan.
Als men rondom het huis niet de mogelijkheid heeft om 1x per maand de auto een weekend aan de walstroom te hangen, daarvoor biedt zo'n paneel op het dak ook een uitkomst.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Deet »

Misschien ook interessant voor de liefhebbers: https://www.nkc.nl/advies/techniek/downloads-elektra/
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Deet »

Ben inmiddels de trotse eigenaar van een 160 Watt zonnepaneel op mijn hefdak en ben supertevreden want ik hoef nooit meer voor stroom op een camping te staan. Dat ding verdient zichzelf terug. Maar eenvoudig was het installeren niet. Zo heb ik de MC4 connectoren die je altijd aan de buitenkant ziet zitten, eraf geknipt omdat ik het lelijke dingen vind. Binnen onder het dak heb ik de boel met een kroonsteentje verbonden met de Victron SmartSolar. Een handige laadregelaar die via bluetooth met de app is verbonden om te zien hoe ie oplaadt. Omdat dit niet via internet gaat, heb je ook in de bergen connectie. Voor de dakdoorvoer heb ik die voor een boot gebruikt, omdat ik die voor campers lelijk vindt. Daar heb ik een lieveheersbeestje van gemaakt :nuts Voor de bevestiging heb ik Sikaflex gebruikt dat ik erg moeilijk te verwerken vond. Ben al met al zeer tevreden over het resultaat tot nu toe. Hij zit bij mij op het hefdak (van Atrion) en moet beweging kunnen verdragen. Verder heb ik in de specs gezien dat het paneel maximaal 85 graden kan hebben. Een eitje erop koken zit er dus niet in. Nu maar eens kijken hoelang deze meegaat.
De bijlage IMG_3240.JPG is niet meer beschikbaar
IMG_3517.JPG
IMG_3591.PNG
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door LAYCA »

Inmiddels 4 jaar 100W op het dak en 70 W los beide hebben een regelaar.
Gemiddeld 6 weken weg geweest met aan boord 2 compressor koelkasten waeco/domestic permanent aan.
Wel regelmatig nieuw stekkie gezocht.(dan helpt de bus ) :lach
4 dagen op een plek zonder paal en los paneel in werking.
Spreekt voor zich.

Voor mij werkt het prima :yes

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Beckontheroad »

Rob Motard schreef: 13 mei 2018, 16:29 Hallo allemaal, nog maar is een zonnepaneel vraagje maar na de zoekfunctie ben ik toch nog niet helemaal er uit of ik kan niet goed zoeken da kan ook.

Ik was afgelopen weekend bij poptopshop en zag de vrijstaande zonnepaneeltjes. Dat zag er zeker niet slecht uit. Ik zie er zeker voordelen in die hier ook al wel beschreven zijn. paneel kan in de zon bus in de schaduw, kan met de zon meedraaien, betere hoek ten opzichte van de zon. Maar waar ik niet zo goed uit geraak is of dit effectief toe komt.
ik wil om de drie a vier dagen een camping nemen die drie tot vier dagen wil ik vrij kunnen staan. begrijp dat mijn opbrengst veel beter is met een los paneel gezien de betere plaatsing maar is wat ik wil mogelijk. volgens de verkoper van poptopshop kan je zelfs met het 60 watt paneel geheel vrij staan. er is ook een 100 watt maar das zelfs al veel volgens hem.

Zijn er mensen die zulk paneel hebben, zo ja hoe zwaar en hoe voldoet het?
hoe lossen jullie het vrij makkelijke diefstal probleem op?
hoe hebben jullie deze gekoppeld aan de batt?

kortom alle ervaring is welkom
Heb een 120W koffer van Wattstunde, 5m extra snoer , omvormer is ingebouwd, direct op de accu aangesloten.
Prijs was iets over de €200,-
Werkt zover prima ,
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door chv »

@ Deet:
Vertel eens wat meer over je installatie, merk paneel, wat voor regelaar en waar gekocht?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: ervaringen vrijstaand zonnepaneel

Bericht door Deet »

Hallo Charles,

Het gaat bij mij om een 160W SolarFam Semi Flexibel Zonnepaneel 670x1510 mm voor € 269.95 en een Victron SmartSolar MPPT 75/15 12V/24V 15A Laadregelaar van € 119.95 + nog wat aansluitmateriaal besteld bij kleinezonnepanelen.nl. Is dit wat je wilde weten?

Groeten, Ernst Detering
Plaats reactie