Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Extra plankje aan de keuken.

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door kroonhome »

Beste allemaal,

Zo'n extra plankje aan de keuken is natuurlijk erg mooi maar zal 's avonds in de meeste gevallen in de weg zitten en moet dan ergens opgeborgen worden, bijvoorkeur op een plaats welke van binnenuit bereikbaar is. :groteogen

Mijn oplossing is een soort brievenbus achterop de schuiflade (welke ik al eerder had gemaakt om de bergruimte achterin toegankelijk te maken). 's Avonds als de bank plat gaat om te slapen moet deze een stukje naar voren geschoven worden, op dat moment kan het tafeltje opgeborgen worden in de brievenbus. 's Morgens kan deze weer voor de dag gehaald worden wanneer de bank is teruggeklapt. :toppie

Foto's volgen....
De kale lade zonder brievenbus
De kale lade zonder brievenbus
Met brievenbus en het tafeltje daarin
Met brievenbus en het tafeltje daarin
Met geopende brievenbus
Met geopende brievenbus
Meer foto's volgen....
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door kroonhome »

Extra foto's in aansluiting op het vorige bericht:
De bedplank is hier terug geplaatst
De bedplank is hier terug geplaatst
Foto gemaakt achter de leuning van de bank wanneer deze is opgeschoven en de brievenbus open staat...
Foto gemaakt achter de leuning van de bank wanneer deze is opgeschoven en de brievenbus open staat...
In de brievenbus is aan de linkerkant nog ruimte over voor zaken die je af en toe nodig hebt.
Het blijft natuurlijk woekeren met de ruimte, ik ga een keer alle spullen af welke ik nu mee heb met de vraag moet ik dit überhaupt wel meenemen, als het antwoord nee is dan maar thuis laten.
Zo heb ik al tien jaar kunststof antislip (rijplaten) voor onder de voorwielen mee maar nog nooit gebruikt...

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door Walda »

Mooi! en handig.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door Hanz »

Heel netjes gemaakt en super degelijk! Zelf zit ik nog na te denken over een soort 'light' versie. Wel de functie van een extra tafelblad dat makkelijk te plaatsen en te verwijderen is maar qua constructie zo minimalistisch mogelijk. Met name dat verticale steunplankje wil ik anders oplossen. En ja, waar laat je dat ding als je het niet gebruikt? Dat wordt nog een zoektocht naar een geschikt plekje waar het 's nachts niet in de weg zit en tijdens het rijden niet rammelt.
Als ik ermee aan de slag ga zal ik er hier verslag van doen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door Multivan Generation »

Kun je het niet tegen de zijkant van de kast, achter de rugleuning van de voorstoel kwijt?
Eventueel met bungeekoord en J-hooks klemmen en op zijn plek houden..

Of met zelfklevend klittenband?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door kroonhome »

Beste allemaal,
Hanz schreef: 08 mei 2019, 10:37 Heel netjes gemaakt en super degelijk! Zelf zit ik nog na te denken over een soort 'light' versie. Wel de functie van een extra tafelblad dat makkelijk te plaatsen en te verwijderen is maar qua constructie zo minimalistisch mogelijk. Met name dat verticale steunplankje wil ik anders oplossen. En ja, waar laat je dat ding als je het niet gebruikt? Dat wordt nog een zoektocht naar een geschikt plekje waar het 's nachts niet in de weg zit en tijdens het rijden niet rammelt.
Als ik ermee aan de slag ga zal ik er hier verslag van doen.
@ Hanz:
Ik heb het samengesteld uit 6 mm trespa en bekleed met formica op de zichtkanten maar misschien is er lichter materiaal denkbaar zoals alucobond (composiet paneel) en twee aanklikbare steuntjes ter plaatse van de verticale tussen/eind schotten in het keukenblok...
Bij de T5 California is dit (composiet paneel) gebruikt als legplank in de hoekkast boven de gastank.
Iets moet het ondersteunen dus ik ben erg nieuwsgierig hoe je dat gaat oplossen, bij mij was het heel belangrijk dat het plankje/tafelblad stevig vastzit. Ik zet namelijk onze waterkoker erop, dat wil je (heet water) niet over je heen krijgen :muur
Multivan Generation schreef: 08 mei 2019, 13:50 Kun je het niet tegen de zijkant van de kast, achter de rugleuning van de voorstoel kwijt?
Eventueel met bungeekoord en J-hooks klemmen en op zijn plek houden..

Of met zelfklevend klittenband?
@ Peter:
Dat kan maar die plaats is al bezet en dan kan ik mijn bestuurdersstoel niet meer draaien... Verder vind ik het dan wel heel erg rommelig worden in het interieur. Zie bijgaande foto's:
Met gedraaide bestuurdersstoel
Met gedraaide bestuurdersstoel
Plaats omvormer en stekkerblok 3x230v/2xUSB
Plaats omvormer en stekkerblok 3x230v/2xUSB
Ik wil in principe niets vastschroeven/boren in het interieur :groteogen

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door Multivan Generation »

@ Kroonhome,
de reactie was voor Hanz bedoeld, jij hebt immers al je "brievenbus".
Regiopost of overige bestemmingen dacht ik meteen :knipoog


Ik vind dit:
Afbeelding
trouwens er rommelig uitzien en als je schuimraam openstaat zou je door wat regen kortsluiting kunnen krijgen.

Maar dat is maar mijn mening hoor..
Iedereen moet lekker doen, waar hij zichzelf prettig bij voelt he..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 08 mei 2019, 18:53 @ Kroonhome,
de reactie was voor Hanz bedoeld, jij hebt immers al je "brievenbus".
Regiopost of overige bestemmingen dacht ik meteen :knipoog
Wie blijft er met zijn camper nu in de regio? Dus uiteraard overige bestemmingen. :lach

Maar terug naar het extra plankje. Met een waterkoker erop kan ik mij voorstellen dat je hogere eisen stelt aan de degelijkheid. Ik wil het zelf ook van 6 mm trespa maken, dat is stevig materiaal, goed schoon te maken en uitstekend te verlijmen met andere materialen. Met minimalistisch bedoel ik niet dat het superlichtgewicht moet zijn maar wel zo simpel mogelijk van constructie. Om het in de rail te bevestigen heb ik een 3D geprint profieltje (foto) dat ik in twee delen ga zagen. Die twee delen monteer ik tegen een latje dat ik vervolgens onder tegen het trespa lijm.
IMG_20190405_131554.jpg
In plaats van het verticale plankje denk ik aan een stutje van 8 mm aluminium staaf. Ik heb daarvan een stuk liggen en dat lijkt stevig genoeg. Ik wil het in een paar houten of kunststof klosjes onder het plankje laten draaien/scharnieren zodat het wel aan het plankje vast zit. Liever geen losse onderdelen. Het plan is om alle verbindingen te lijmen waardoor er geen schroeven of bouten door het trespa komen zodat het plankje een glad gesloten oppervlak heeft.
En wat het opbergen betreft, ik leg het voorlopig gewoon in de bovenkast achterin. De ruimte naast het keukenblok achter de bestuurdersstoel is vrij beperkt (smal) en bij ons zitten daar al een paar haakjes voor handdoek, afwasborstel en dat soort snuisterijen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door kroonhome »

Multivan Generation schreef: 08 mei 2019, 18:53 @ Kroonhome,
de reactie was voor Hanz bedoeld, jij hebt immers al je "brievenbus".
Regiopost of overige bestemmingen dacht ik meteen :knipoog


Ik vind dit:
Afbeelding
trouwens er rommelig uitzien en als je schuimraam openstaat zou je door wat regen kortsluiting kunnen krijgen.
@ Peter:
Het was inderdaad voor Hanz bedoeld, die plek heb ik natuurlijk ook in gedachte gehad vandaar mijn reactie. Excuses dat de post verkeerd is aangekomen :knipoog

En ja in die hoek is het al rommelig (gas detector, omvormer en stekkerblok) en daarbij de brandblusser en vocht vreter......
Maar inmiddels andere plannen daarvoor....
Een andere brandblusser gaat ook een andere plaats krijgen tegen het kluisje bij de schuifdeur, en de vochtvreter staat daar alleen in herfst en winter.
De omvormer achter in de keukenkast inbouwen met aansluitingen naar het interieur is ook een optie.... :vraagteken

En wat de kortsluiting betreft zal dat eerder door water uit het kraantje/spoelbakje voorkomen, dan is de omvormer ook nog dubbel gezekerd :groteogen
In de de twaalf jaar dat we kamperen hebben we het aldoor droog kunnen houden, overigens heeft Westfalia op die plek ook een 12v en 230v aansluiting gerealiseerd met de aardlekschakelaar/automatische zekering.

En toch vind ik het prettig om de kritiek/feedback van de forum bezoekers te ontvangen, zet je weer aan het denken en kijk je er met andere ogen naar... :groteogen
Mijn dank!

@ Hanz:
We gaan het zien en dan natuurlijk jouw bevindingen als je het gerealiseerd en in gebruik hebt... :toppie
Zoals Peter zegt: 'Iedereen moet lekker doen, waar hij zichzelf prettig bij voelt he..'

Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door kroonhome »

Inmiddels toch wat zaken opgeruimd, zie bijgaande foto:
Minder bedrading.....
Minder bedrading.....
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door Hanz »

Het is inderdaad elke keer weer een uitdaging om bij aanpassingen de zaak netjes en strak weg te werken. Bij deze foto wel een vraag, gewoon uit nieuwsgierigheid: van het originele 230V stopcontact loopt een wit snoer dat verdwijnt in het luchtrooster en vervolgens komt er weer een (hetzelfde?) wit snoer uit het rooster dat naar het witte stopcontact gaat? Wat zit er achter het rooster nog aan het snoer gekoppeld en waarom het ene stopcontact vervangen voor het andere?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door kroonhome »

Beste Hanz,

Dat witte stopcontact is een stekkerblok (PowerCube) welke 3x 230 volt stopcontacten heeft en 2x USB aansluitingen. Door het rooster heb ik de overlengte van het witte snoer weggewerkt.
Tijdens het kamperen heb ik meerdere stopcontacten nodig, 1x waterkoker, 1x 230 volt adapter voor mijn Surface pro tablet, 1x voor mijn acculader van mijn fotocamera. De aansluiting van de waterkoker is dan permanent aangesloten.

Dus het is iets anders dan jij had aangenomen.... :toppie

De omvormer is aangesloten op de HH accu en levert 230 volt wisselspanning met een zuivere sinus, vermogen 350 watt en daardoor geschikt voor gevoelige elektronische apparatuur.

Helemaal bovenaan onze gas detector, nu aangesloten op een stekkerdoos achter het wandpaneel plus USB aansluiting welke gebruikt kan worden in de kledingkast.

Dit is de enige plek voor de omvormer en stekkerblok achter de bestuurdersstoel zodat deze nog gedraaid kan worden zonder iets te raken...

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door Hanz »

Duidelijk, dank voor je uitleg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door Pdegro »

@ Roffel en @ Arjan,
Welke maat hebben jullie aangehouden voor het extra plankje?
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Extra plankje aan de keuken.

Bericht door Hanz »

Even een kort verslag van mijn uitvoering van een extra plankje aan het keukenblok.
Het plankje is van trespa 6 mm.
Het steuntje is van aluminium staaf 8 mm. In de bankschroef geklemd (met een lap ertussen tegen beschadiging) en met de hand koud gebogen.
Het metalen steunblokje onderaan is uit mijn voorraad overtollige Ikea-onderdelen.
De profieltjes in de rail zijn een 3D printwerkje van forumlid Chris1974, dank nog daarvoor.
Alles gelijmd met Bison Kombi Power. Een lijm die bijna alles aan alles lijmt. Daardoor een glad oppervlak van het plankje zonder schroeven.
Plankje is 22,5 cm breed. Aan de kastzijde 43 cm lang en aan de voorzijde 40 cm lang. De kant die naar de achterkant van de bus wijst heb ik iets afgeschuind voor een betere bereikbaarheid van de lade in het rechter keukenkastje.
Totale dikte van het plankje is 28 mm.
Gewicht 1 kg.
De 3D geprinte profieltjes zijn voor de stevigheid samen met een latje (18 x 35 mm) op het trespa gelijmd. Ik had een profiel van 8 cm lengte besteld en heb deze doormidden gezaagd. Toen bleek dat dit profiel niet massief is maar van binnen hol met een ribbenconstructie voor de stevigheid. Voor de zekerheid heb ik het open uiteinde nog dicht gesmeerd met lijm.
Het steuntje is met twee stelringen in de lengterichting gefixeerd in het houten blokje.
Op de stijl tussen de twee kastdeurtjes in ga ik ook nog een steunblokje maken zodat het plankje ook voor het gasstel geplaatst kan worden.
Ik heb het plankje belast met 3 flessen water (3 kg) en dat gaf geen enkel probleem. Mijn aanname dat een steunstaafje van 8 mm sterk genoeg zou zijn klopt dus.
Ik denk dat de foto's verder voor zich spreken, maar vragen stellen mag natuurlijk altijd. Soms moet je even op de foto klikken om hem rechtop te zetten.

Nu eerst maar eens op vakantie de bruikbaarheid testen en daarna netjes afwerken en de houten latjes nog een lik verf geven
Keukentafeltje (1).jpg
Keukentafeltje (2).jpg
Keukentafeltje (3).jpg
Vervolg fotoserie in volgend bericht.
Laatst gewijzigd door Hanz op 28 mei 2019, 12:03, 4 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie