Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gel accu laden via dynamo

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Gel accu laden via dynamo

Bericht door atilla »

Hoi
Ik heb recent een gel accu 12V /120Ah aangeschaft.
Nadat ik gekocht heb :bonk een beetje op internet rond gezocht voor oplaad mogelijkheden onboard.
Zover ik kan vinden laden van gel accu is een gevoelige punt is en liefst niet zomaar direct bij dynamo geladen worden tijdens rijden.

Ik hoop dat er iemand van hier :wjw meer over kan vertellen. Hoe en Wat?

:jumpklap
20190504_162022.jpg
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Gel accu laden via dynamo

Bericht door ArieV »

Ik heb de voorloper van deze lader.
Komt tussen de start accu en de HH accu in.
Werkt bij mij perfect. En je kan zonder extra componenten zonnepanelen aansluiten.

https://www.acculand.nl/ctek-d250sa/
6F221185-BEA5-4F65-91BA-6B21C544D583.jpeg
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Gel accu laden via dynamo

Bericht door Mickel Moen »

Het klopt, dat gelaccu’s wat zinniger zijn in het laden. Waar ze slecht tegen kunnen is overladen. Maar een gel kan prima geladen worden door de dynamo alleen het vraagt wat beleid.

Maar eerst maar eens wat meer info.

Waar wordt deze accu geplaatst.
Hoe heb je gekoppeld? Bijvoorbeeld middels een Cyrix relais aan de startaccu?

Hoe dik en lang is de bekabeling tussen startaccu en hh-accu?

Heb je een accumonitor?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Gel accu laden via dynamo

Bericht door atilla »

Mickel Moen schreef: 09 mei 2019, 21:40 Het klopt, dat gelaccu’s wat zinniger zijn in het laden. Waar ze slecht tegen kunnen is overladen. Maar een gel kan prima geladen worden door de dynamo alleen het vraagt wat beleid.

Maar eerst maar eens wat meer info.

Waar wordt deze accu geplaatst.
Hoe heb je gekoppeld? Bijvoorbeeld middels een Cyrix relais aan de startaccu?

Hoe dik en lang is de bekabeling tussen startaccu en hh-accu?

Heb je een accumonitor?
Ik heb op dit moment alleen accu aan de hand en niet meer.
Mijn vorige bus had een AGM accu die direct bij dynamo/start accu gekoppeld was door middel van dikke las kabel en had ik er tussen een Battery Isolator Cut Out Off Kill Switch gezet zodat ik van binnenuit aan/uit doen zodat HH-accu geladen wordt.
Ik had niet een uitgebreid Accu monitor maar wel zo iets (zie plaatje hieronder). Als het voltage lager gaat zet ik die switch ON en wordt tijdens rijden geladen.
20190303_174519.jpg
Ik was van plan weer zelfde systeem te gebruiken in mijn nieuwe ombouw project maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
Ik heb die accu 2e hands voor 75€ gekocht was afkomstig van een strandhuis en gebruikt in een solar systeem.
Ik weet niet zeker erg slim is voor een 2e hands accu nog +310€ (CTEK D250SA) uitgeven om het werkend te krijgen.

Het is jammer dat ik na de hand gezocht hebben hoe ik gel accu kan laden..

Zoals nu uit ziet ik heb 2 optie's
- Solar system maken met een solar panel+ Ateca PR3030 (2e hands te kopen rond 50€)
- Ctek D250SA of soort gelijk apparaat kopen, Votronic vcc 1212-30 zou ook werken volgens mij.(voorstel van iemand anders)
- Direct met start accu koppelen net zoals oude system en geebruiken totdat stuk gaan en goed lesje leren. (is er brand gevaar doordat bubbels in gel? )
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Gel accu laden via dynamo

Bericht door Mickel Moen »

Tja.

Het is altijd een compromis tussen investering en optimaal zorgen voor de accu.

Met een eenvoudig voltmetertje maak je vooral schattingen. De werkelijke spanning van een accu weet je pas, nadat deze enkele uren in rust geweest is. Meestal wordt hier minimaal 24 uur voor genomen. Maar stel je hebt ‘s nachts geen verbruikers, dan kom je na 6 uur rust redelijk dicht bij de rustspanning.

Dan kun je in een tabel opzoeken, wat de mate van ontlading is. Als je dan de laadkarakteristiek van de accu kent, dan zou je een schatting kunnen maken van de benodigde laadtijd van de accu. Door een relais tussen startaccu en hh-accu te plaatsen wat je handmatig kunt bedienen heb je de goedkoopste oplossing.

Allemaal zeer onnauwkeurig, dat wel. Maar met een goedkope occasionaccu een optie.
Afhankelijk van het verbruik kun je zo wellicht de accu nog een hele poos gebruiken. Er zijn mensen die zo jarenlang een oude startaccu hebben gehad bij licht verbruik.

Heb je zware verbruikers, zoals een compressorkoelbox, vergt het wat meer investering.

Dan zou ik gaan voor een slim relais zoals een Cyrix en een goede accumonitor zoals de BMV van Victron.
Aangevuld met een goede acculader.

Nog mooier is inderdaad met een zonnepaneeltje en een meerfasen solarlader.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Gel accu laden via dynamo

Bericht door atilla »

Hoi
Ik had onderstaande idee bedacht.
schema.png
Ik weet niet precies of het werkt het moet in principe werken.

CTEK CT5 TIME TO GO
Specificaties
Volt: 12 V
Nominale spanning AC: 220–240VAC, 50–60Hz, 0.6A
Oplaadspanning: NORMAAL 14,4 V, AGM 14,7 V, RECOND 15,8 V
Min. accuspanning:
Laadstroom: 5A max
Netspanning:
Drainlekstroom: <1,5 Ah/maand
Spanningsrimpel:
Omgevingstemperatuur: -20°C tot +50°C (-4°F tot +122°F)
Ladertype: Acculader/ druppellader
Soorten accu's: Alle soorten 12 V-loodzuuraccu's (nat, MF, Ca/Ca en gel). Geoptimaliseerd voor AGM accu's.
Accuvermogen: 20-160Ah
Afmetingen:
Isolatieklasse:
Gewicht: 0,6 kg
Temperatuurcompensatie: Automatische afstemming van de laadspanning op de omgevingstemperatuur
Fabrieksgarantie: 5 Jaar

Is dit onderstaande interpretatie klopt? :nuts
Nominale spanning AC: 220–240VAC, 50–60Hz, 0.6
Dus 220V*0.6A= 132W dus het inverter van 350W moet voldoende zijn.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Gel accu laden via dynamo

Bericht door guust »

Wordt wel vaker gedaan om met een omvormer en lader een ander type akku te laden. Is een goedkopere oplossing dan met een battery to battery charger de hh akku te laden plus dat je de lader gelijk kunt gebruiken als je op de camping aan de paal staat.
T5.2 140 pk 4motion
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Gel accu laden via dynamo

Bericht door atilla »

jan2009 schreef: 13 mei 2019, 11:05 Bovenstaand schema lijkt mij niet handig.
Bij draaiende motor ! heb je die omvormer en ctek lader niet nodig , je kan volstaan met de koppeling naar je startaccu.

En waarom niet gewoon een slim relais als je een standaard dynamo in je bus hebt?
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... -120a.html

En ga je bij stilstand je HHaccu laden met die omvormer en ctek lader dan ben je alleen maar bezig om je startaccu leeg te trekken.
:groteogen

Die ctek lader is handig op de camping als je daar op 230 volt kan aansluiten.
Het punt is Gel accu kan niet direct bij dynamo/ start accu geladen worden anders gaat lucht belletjes in accu ontstaan.
Wat blijk gel accu is erg gevoelig voor laadstroom.
Natuurlijk is niet de bedoeling tijdens stil staan HH gekoppeld staan met start accu daarvoor heb ik 3 way isolator er in gezet zodat ik ingang van de omvormer kan switchen.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Gel accu laden via dynamo

Bericht door atilla »

guust schreef: 13 mei 2019, 13:01 Wordt wel vaker gedaan om met een omvormer en lader een ander type akku te laden. Is een goedkopere oplossing dan met een battery to battery charger de hh akku te laden plus dat je de lader gelijk kunt gebruiken als je op de camping aan de paal staat.
Bedankt voor jou reactie. idd het gaat er om goedkoper oplossing dan Dc-DC gel accu lader.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Gel accu laden via dynamo

Bericht door atilla »

Long term review;
Heren afgelopen zomer vakantie +11.000km mee gereden en mijn accu system gebruikt genoeg aantal keren opgeladen via dynamo.
Zover zo goed geen enkel probleem gezien of gemerkt van laden/ontladen of capaciteit verschil etc.

Hoe ik nu gekoppeld?
Start accu --> 100A automatische zekering --> 3 weg schakelaar (accu1-accu2-start accu) allen start en 1eHH accu gekoppeld) --> Accu lader DC-DC ??? -->HH accu
Afbeelding

Ik ben van plan binnenkort een uitleg video te maken.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Michel-AXG
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jan 2021, 11:55

Re: Gel accu vervangen?

Bericht door Michel-AXG »

Mijn originele gelaccu van Westfalia (12V 120Ah) is na een week stilstaan op 10,4V gekomen volgens de headup display in de T4 (april 2003) en ook volgens de Victron-BWM700.
Ik heb het vermoeden dat hij zijn energie niet goed meer kan vasthouden. Als dat zo is, wat raadt jij aan als nieuwe vervangende accu.
Victron heeft ook mooie accu’s, maar de aansluitingen moeten dan rigoureus aangepast.
Gr., Michel
Groet, Michel
(Albrandswaard)
VW T4 (111kW, 2,5 TDi, 4-2003)
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Gel accu laden via dynamo

Bericht door atilla »

Hoi
Ik zou sowieso een type AGM nemen.
Merk: Victron, Beaut, Varta, zijn goed maar duur. Een goede en goedkope alternatief is Ective.de
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Plaats reactie