Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

water afvoer hefdak

vragen over de T5
Plaats reactie
Solman
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 dec 2016, 11:37

water afvoer hefdak

Bericht door Solman »

Bij een flinke regenbui is ons opgevallen dat er water onder de rand, waarmee het doek op het dak is bevestigd, doorsijpelt in de hoek van de bijrijder. Ik las dat er afvoergaatjes in de 4 hoeken van het dak zitten die verstopt kunnen raken. Ik heb ze alle 4 doorgeprikt, echter het water in de hoeken aan de voorkant van de bus wordt niet afgevoerd. Beide gaatjes met een wat langere pin (dunne inbus) doorgeprikt zonder resultaat. Wanneer de pin volledig door het gaatje is lijkt het alsof je in een loze ruimte komt, dus niet in een buisje. Weet iemand hoe de afvoer op de juiste manier doorgeprikt / schoongemaakt kan worden?
Groet, Evert.
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: water afvoer hefdak

Bericht door Witteklim »

Dit probleem komt regelmatig voor bij T5 California’s die veel buitenstaan. De voorste afvoerbuis
is ruim een meter lang met diverse bochten en kan door klein vuil en zaadjes verstopt geraken.
Eerst de het zwart plastik afdekkapje los nemen, (gewoon trekken – het zit een beetje geklemd).
Er is een methode met blazen door een plooibaar rietje, maar deze manier met een “oorspuit” is
effectiever.
Vullen met water en doorspuiten
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: water afvoer hefdak

Bericht door Beckontheroad »

Goede tip, dus ook regelmatig controleren of de afvoer voor open is, dank voor de tip,
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: water afvoer hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Welk merk hefdak heeft de topicstarter eigenlijk?
Lijkt mij van belang voor de beantwoording namelijk.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: water afvoer hefdak

Bericht door Witteklim »

idd multivan generation ,
ik spreek hier over een originele California
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: water afvoer hefdak

Bericht door Langbeest »

Enige manier is idd met een oorspuit of blaasbalg het "kanaal" door te spuiten.
NOOIT een scherp voorwerp zoals een VD draadje gebruiken daar je de afvoer "lek" kan prikken en je water krijgt waar het liever niet wilt hebben.
Solman
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 dec 2016, 11:37

Re: water afvoer hefdak

Bericht door Solman »

Hartelijk dank voor de snelle reactie en de tip. Ik ga een spuit zoeken en de buisjes doorspuiten en zal het resultaat nog even melden.
Groet, Evert.
Solman
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 dec 2016, 11:37

Re: water afvoer hefdak

Bericht door Solman »

Het is gelukt de buisjes door te blazen.
Op het Duitse forum Caliboard staat een uitgebreid topic met duidelijke foto's hoe de afvoer is opgebouwd www.caliboard.de/topic/519-feuchtigkeit ... en/?page=2 (even naar beneden scrollen)
Ik had begrepen dat met het los nemen van het zwart plastic afdekkapje bedoeld werd dat het kapje waar het afvoergaatje in zit verwijderd moest worden om bij het afvoerbuisje te komen :
20190518_124039_resized.jpg
Foutje dus. Met veel moeite het rubber op zijn plaats gekregen. Nu maar hopen dat dit geen lekkage veroorzaakt....
De spuit bleek iets te groot, het gaatje zit onder de kabelboom :
20190518_124107_resized.jpg
Het plooibare rietje blijkt te werken, het water loopt weer netjes weg.
20190518_124127_resized.jpg
Groet, Evert
Laatst gewijzigd door Solman op 18 mei 2019, 14:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Solman
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 dec 2016, 11:37

Re: water afvoer hefdak

Bericht door Solman »

Nog even het bewijs dat de afvoer werkt, zie het waterstraaltje. Het duurt soms even voordat het water wegloopt, komt waarschijnlijk omdat er eerst wat lucht mee moet (kunnen) komen.
20190518_125202_resized.jpg
Plaats reactie