Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afmeting reservewiel syncro

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Afmeting reservewiel syncro

Bericht door destrijdbijl »

Hoi,

Volgende week ga ik met mijn syncro naar Schotland en heb wat vragen over de wielafmetingen van een reservewiel.

Huidige (nieuwe) banden (Grabber AT's) met de maat 215 65 16 op ET47 velgen. Dit geeft een omtrek van 215.48 cm

Ik heb nog een 15 inch VW velg liggen met ET44. Als ik daar 205 75 15 op monteer heb ik een omtrek van 216.30 cm en dus een minimaal verschil met de overige banden. Echter zal het verschil nog iets groter zijn door slijtage (ik koop waarschijnlijk een gebruikte reserveband)

1) Verschil in ET waarde lijkt met geen punt?

2) Wat is de beste plek voor het (tijdelijk) monteren van een reservewiel op een syncro (vooras of achteras) ?

3) Kan ik een reservewiel monteren met een minimale maatafwijking of moet ik toch zoeken naar een reservewiel met exact dezelfde maat (215 65 16) ?

4) Mocht je een velg met 215 65 16 hebben liggen? > graag seintje :-)

Alvast dank,
David
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afmeting reservewiel syncro

Bericht door Pascal-141 »

Het is zeker aangeraden 4 banden met dezelfde hoogte te monteren op een Syncro
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Afmeting reservewiel syncro

Bericht door autocaravana »

De wielen moeten inderdaad liefst dezelfde omtrek hebben. Als je toch een wiel hebt met meer profiel, dan voorop leggen. De vooras draait dan ietsje langzamer zodat de syncro niets doet bij rechtuit rijden over asfalt. Andersom wel en dat wil je voorkomen.
Als het verschil bv. 1 cm in omtrek is zal het effect feitelijk 2 keer een halve cm op beide wielen zijn, vanwege het differentieel.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Afmeting reservewiel syncro

Bericht door destrijdbijl »

autocaravana schreef: 14 mei 2019, 18:56 De wielen moeten inderdaad liefst dezelfde omtrek hebben. Als je toch een wiel hebt met meer profiel, dan voorop leggen. De vooras draait dan ietsje langzamer zodat de syncro niets doet bij rechtuit rijden over asfalt. Andersom wel en dat wil je voorkomen.
Als het verschil bv. 1 cm in omtrek is zal het effect feitelijk 2 keer een halve cm op beide wielen zijn, vanwege het differentieel.
Dus het reservewiel ( met minder profiel ) altijd op de achteras ?
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Afmeting reservewiel syncro

Bericht door Herman1945 »

De differentieels zullen het moeilijk krijgen met al die roundabouts welke linksom genomen moet worden,zijn ze helemaal niet gewend, vorig jaar t/m Fort William met T4 Westy en caravan .
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Afmeting reservewiel syncro

Bericht door bart seinwezen »

Klopt, het achterste wiel moet even snel of sneller draaien dan het voorwiel, en dus even groot of kleiner zijn. In dat geval vangt de vrijloop, vergelijkbaar met het klikliklik van een racefietsachterwiel, het verschil in toeren op.

Als het achterwiel groter is, en dus langzamer draait dat het voorwiel, ga je je viscokoppeling (de koektrommel voorop je achterdifferentieel, ook bedoeld om kleine toerensverschillen op te vangen) permanent belasten, die zal dan warm worden en vervolgens beschadigd raken.

Er staat me vagelijk iets bij dat er ook syncro's zouden zijn zonder vrijloop omdat dat alleen voor ABS nodig zou zijn- in dat geval zouden de wielen amper in omtrek mogen afwijken. Ik kan er online niets over vinden, maar het is makkelijk te testen: Als je je achterwiel van de grond hebt zou íe alleen vooruit te draaien moeten zijn, en achteruit niet. (Ook weer als bij de racefiets: als je het achterwiel achteruit draait willen de trappers mee)

Veel profiel, weinig profiel: meten is weten. Als je echt zekerheid wilt zou ik een meetceintuur uit de naaidoos plukken en alle omtrekken nameten. Of je zet een stip op alle vier de banden en je gaat vijftig meter rijden (o;

Groet! Bart
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Afmeting reservewiel syncro

Bericht door raf_construct »

Ik heb persoonlijk altijd een wiel bij van dezelfde maat én hetzelfde merk. Kost je niks in vergelijking met schade door een verkeerde wielmaat. En áls je hem nodig hebt, inderdaad het nieuwere reservewiel vooraan monteren.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afmeting reservewiel syncro

Bericht door Multivan Generation »

Hoe lang weet je al dat je naar Schotland gaat?
Dat had je toch al prima in orde kunnen maken ipv met spoed, binnen een week, een oplossing moeten willen hebben..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Afmeting reservewiel syncro

Bericht door Hanssyncro »

Wij hebben om die reden 2 reserve wielen zodat we altijd 2 wielen tegelijk kunnen wisselen om alle 6 de banden gelijk te laten slijten.


Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Afmeting reservewiel syncro

Bericht door Kristienvh »

Hoi, ik heb 5 dezelfde wielen voor m' n syncro en roteer ze elke 5000 km volgens een vast patroon. Heb m'n wielen er al 3 jaar op liggen en de omtrek is voor alle 5 identiek. Ik kan m'n reserve wiel dus op gelijk welke plaats gebruiken.
Ik gebruik m'n bus wel niet voor dagelijks gebruik, ik kan me voorstellen als je veel km doet dat het niet echt haalbaar is om elke 5000km je wielen te roteren.
Gr
Kristien.
Plaats reactie