Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Vandaa

vragen over de T4
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door repelsteeltje »

Egbert&Manon schreef:Een auto heeft geen kachel, maar een warmtewisselaar.
In de volksmond heet het een kachel.

Repelsteeltje: jij hebt het waarschijnlijk over de standkachel......?

neen, de standkachel (eber D3L) wordt bij een latere t4 california via het centrale bedieningspaneel boven de achteruitkijkspiegel gestuurd. die blaast uit over het linker zwarte rooster naast het keukenblok. vroege exemplaren hebben idd de bediening boven het keukenblok zitten.

Ik heb het in mijn eerdere reactie over de extra verwarming voor de passagiers, die zit gemonteerd onder de wagen bij de schuifdeur, zuigt zijn lucht aan door het rooster wat in de instapbak van de schuifdeur zit en blaast uit door het rechter rooster achter de passagiers voorstoel. Deze extra verwarming werkt honderd % met koelwater van de motor, wordt bediend met een ventilatieknop met 3 standen en een warmte instelknop boven het keukenblok naast de TL. In het dasboard zit dan een extra schakelaar waarmee je deze hele installatie nog af kunt zetten. (de bestuurder kan immers niet bij de bediening op een andere manier)
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door VWT4 »

Ik heb ook weer even gekeken maar kan niet iets vinden wat er op lijkt
T4 Westfalia
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2012, 19:43

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door T4 Westfalia »

Goedemorgen, Ik heb het zelfde probleem als VW T4. Hoe is dit destijds afgelopen?
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Leo45 »

Nog geen oplossing wel gezien dat het bij mij geen kabel bediening is maar elektrisch werkt.
Bij mijn vorige was het wel een kabel met precies hetzelfde paneeltje... wordt weer zoeken.

L
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door J.F.A. »

Hoi Leo

Bij Jouw T4 CE zit er toch een schakelaartje in het daschbord waarmee je de kachel kunt aan en uitschakelen ??
Verder zit er als het goed is op het paneel achter jouw stoel naast het tafelblad een schakelaar voor regeling van de hoeveelheid lucht en tevens een knop voor warm of koud.

JFA
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door VWT4 »

Eindelijk voor deze week een afspraak kunnen maken, morgen ga ik hem weer ophalen ben benieuwd.
Zou gaan om een defecte sensor in het dashboard.....

Geen idee welke

Iemand nog tips of ik moet checken of er nog wat misgegaan is bij het de/monteren van een dashboard
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Va

Bericht door Leo45 »

J.F.A. schreef:Hoi Leo

Bij Jouw T4 CE zit er toch een schakelaartje in het daschbord waarmee je de kachel kunt aan en uitschakelen ??
Verder zit er als het goed is op het paneel achter jouw stoel naast het tafelblad een schakelaar voor regeling van de hoeveelheid lucht en tevens een knop voor warm of koud.

JFA

Klopt met een schakelaar op het dashboard zet je de ventilatie achter aan of uit en dan kunnen de passagiers de temperatuur regelen met een draaiknopje en de hoeveelheid lucht met een meerstanden schakelaar. de temperatuur staat vast.....maximaal met dit weer geen probleem natuurlijk maar anders zou het ook wel wat minder mogen en dat werkt niet.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Rataplan
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mei 2019, 20:02

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Vandaa

Bericht door Rataplan »

Bij onze camper uit 2001 komt er ook alleen maar heel warme lucht uit het rooster achter de bijrijdersstoel.
Het rooster achter de chauffeursstoel doet het helemaal niet.
Ik zat vandaag op de achterbank van de camper maar het is veel te warm en ik weet ook niet hoe ik daar wat koude ventilatie kan krijgen behalve dan een raam open te schuiven.
Boven het keukenblok zit wel een knop die ik van warm naar kou kan draaien maar de temperatuur blijft hetzellde, erg warm. De standen kan ik van 1 naar 3 draaien en dan blaast hij wel harder of zachter maar helaas dus alleen maar warme lucht en alleen achter de bijrijdersstoel.
Is dit iets wat ik zelf kan oplossen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Vandaa

Bericht door Multivan Generation »

Gewoon eens in je instructieboekje lezen.
Het lijkt er op dat je verkeerde verwachtingen hebt namelijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rataplan
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mei 2019, 20:02

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Vandaa

Bericht door Rataplan »

Ik ben er inmiddels achter dankzij Jasper dat er helaas geen koude uit kan komen.
Ik kon dit echt nergens in vinden.
Maar fijn dat ik hier vragen kan stellen voor dingen waar ik niet aan uit kom, :lach
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Vandaa

Bericht door Hanz »

De bediening van verwarming, standkachel en airco vertoont wel wat variatie bij de verschillende bouwjaren. Misschien handig om eens foto's op het forum te plaatsen van de verwarming/ventilatiebediening op het dashboard en van de knoppen boven je keukenblok. Dan kan er wat gerichter advies gegeven worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Westfalia ventileren met koude luchtstand werkt niet Vandaa

Bericht door koekie520 »

De klep, die de koelwaterstroom naar de achterste warmtewisselaar regelt, zit onder het expansievat tegen het schutbord. Die staat in rust open en kan dicht gestuurd worden door de draaiknop boven je koelkast. Het is een bekend euvel dat deze kleppen vast komen te zitten, gelukkig in een open stand. Aangezien de aanzuigrooster in de instapbak zit, zal je toch nooit frisse buitenlucht binnen halen. Deze optie is dan ook enkel handig om 'swinters bij te verwarmen.
Plaats reactie