Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

morgen door de 500.000km grens

vragen over de T4
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: morgen door de 500.000km grens

Bericht door odorf »

Iedereen met die mooie hoge km standen gefeliciteerd!
:yes
Ik breek ook nog even in over de roest.
freek schreef: 16 mei 2019, 13:58 tav de wielkastranden: Bij onze T4 is het in elk geval 100% niet van binnenuit. Het begint met oppervlakkige roest onder de lak. Ik ken de constructie niet echt maar het lijkt erop dat het binnenscherm en het buitenscherm op elkaar zijn (gepunt)gelast en de roest vat krijgt op de scherpe rand aan de binnenzijde en eerst gewoon tussen de plaat en de lak kruipt. Een rand heb ik al een paar jaar geleden door een carosseriebedrijf laten behandelen en die blijft tot nu toe goed. Ik hoop dat het bij de andere randen ook nog steeds oppervlakkig is en er niet gelast hoeft te worden. Feitelijk zijn dit en de sponning van de voorruit de enige zwakke plekken bij een ("recente") T4
Ik moet je teleurstellen, maar er zijn meer plekken die potentie hebben om te roesten. Ook bij de laatste bouwjaren.

Ik ga nu alleen even in op de achterste wielkasten;

Ter verduidelijking;
Ik ken inmiddels de constructies en corrosie bij de achterste wielkasten uit eigen ervaring in detail. Zowel van een ‘92-er, een ‘94-er ( slechtere jaren) en een versie van na 2003 (op het eerste oog puntgave donor)

Als eerste het puntlasproces;
Door het puntlassen verbrandt een heel klein beetje grondverf rondom de las. Feitelijk ontstaat daardoor bij iedere puntlas een mogelijke roestplek.
Verzinken helpt hierbij een deel doordat rondom een beschadiging nog voldoende materiaal (zink) zit dat deze mini beschadiging compenseert. Maar ik ben bij donor de wielkasten van de laatste generatie geen verzinkte delen tegengekomen.

Plaatwerk zoals bij de wielkasten is dubbel (vertikale buitenkant en deel binnen-wielkast) of zelfs driedubbel (vertikale verdikking van de wieldraagarm in de wielkast zo’n 15cm naar boven. In al die naden kan vocht komen en daardoor corrosie ontstaan.

Zelfs als de nadenkit er nog helemaal perfect uit ziet kan daaronder corrosie woekeren. De kit is extreem taai en flexibel daardoor kan het lang duren voordat de corrosie zich openbaart.

Ik kwam namelijk onder de dikke kit van mijn ‘puntgave’ donor ook roestplekken tegen.
>>Hier<<zie je afbeeldingen van de 2003 wielkast na het afpellen van de dikke kit.

Het roestproces gaat alleen veel langzamer dan van de ‘slechtere’ bouwjaren.

Wat ik iedereen zou willen aanraden (zeker als je duur werk uit laat voeren aan de wielkasten en als je nog lang met de bus wilt doen) is het deels vernieuwen van de kitranden rondom de gegolfde chassisbalken en bij de wielrand. Zodat daar geen vocht tussen kan. En nog belangrijker; het plaatsen van kunststof binnenkuipen in de achterste wielkasten. Deze kuipen voorkomen opbouw van modder en schade door steenslag waardoor vocht verder kan dringen. Dan kun je het nog heel lang uitzingen.

En verder:
:ikrij en nog veel veilige km’s!

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 18 mei 2019, 22:20, 6 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: morgen door de 500.000km grens

Bericht door busbart »

bedankt, is een goed idee!
Groet, Bart
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: morgen door de 500.000km grens

Bericht door cowboy »

Een maand geleden 466000 en geen compressie meer sinds vrijdag een ander blok en rijdt weer als een zonnetje :jumpklap
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: morgen door de 500.000km grens

Bericht door busbart »

@ Odorf, die kunstof kuipen, heb je die ook voor de voorwielen?

Hier bij ons ligt er s'winters een pak modder en stront op de weg, daar word je naar van, en m'n bus ook!

die bagger blijft natuurlijk ook mooi achter de randen van je wielkast hangen, en dan weet je het wel.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: morgen door de 500.000km grens

Bericht door odorf »

Ja hoor die zijn er ook voor voorzijde. Ik heb ze onlangs van Van Wezel gehaald. Iets van 15,- per kant. Pastten op het eerste oog redelijk goed. Maar er zijn diverse merken die ze leveren. Zoek eens op T4 modderkuip.

Je zult alleen zelf een ophanging moeten improviseren. Maar dat is wel te doen met bijvoorbeeld een stukje draadeind naar gaten in de kriksteun, en aan de voorzijde iets aan de langsbalk bijvoorbeeld.
En in je wielkast vastplakken kan ook. (Carrosseriekit) Alleen haal je ze dan iets minder makkelijk van hun plek.

Ik heb ze zelf door tijdgebrek nog niet gemonteerd, vandaar dat ik op dat vlak nog geen gedetailleerde info kan verstrekken.

>>Hier<< zie je het proefpassen van één kant

Peter heeft op zijn site ook wat montagesuggesties staan:
http://www.eldiape.com/geluidsreductie/ ... ductie.htm
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: morgen door de 500.000km grens

Bericht door Chewbacca »

Ook mijn busje mag bij de club van een half miljoen

20230627_084531.jpg
:driveT4



En... afgelopen week zonder op- of aanmerkingen door de apk :yes
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: morgen door de 500.000km grens

Bericht door Henk-1 »

Geweldig :jumpklap :yes :toppie :ikrij :zwaai
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: morgen door de 500.000km grens

Bericht door Hanz »

Mooie stand. Nog even doorrijden dan ben ik er ook.
IMG_20230617_012045.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie