Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Gerard 136 »

Zo ziet  de EGR er uit
Zo ziet de EGR er uit
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Hendrik Jan »

Inderdaad gevonden. Hij is van 21-5-2016, ook datum eerste toelating. Op veel onderdelen onder de motorkap staat inderdaad 2014...
Maar ik ben bang dat het dus een verkeerde is. Toen ik erover begon bij de dealer werd er heel ontwijkend gereageerd.. Kan ik eisen dat hij vervangen wordt? Er zit nog een jaar volledige garantie op, maar een direct probleem heb ik nog niet, maar dat kan wel komen na de garantie dus....
IMG_20190515_125115.jpg
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Gerard 136 »

Ik vermoed dat je auto in 2014 gebouwd is, en dat het modeljaar 2014 of 2015 is.
Je kunt van je dealer niet eisen dat hij de EGR preventief vervangt door een D-type. Ik heb met mijn dealer een "deal" gemaakt, ik betaalde de EGR, en hij de montage. Ik heb de oude EGR open gezaagd en geconstateerd dat hij nog niet ernstig was aangevreten. Of dat bij jou bij 90.000 km nog nuttig is, is moeilijk te zeggen. Je zit volgens de ervaringen op het kantelpunt bij deze km stand. Ik heb ook een ernstig aangevreten EGR open gezaagd waarvan de motor al ernstig olie verbruikte. Zie de foto hieronder. Je zou een olie analyse kunnen doen om de hoeveelheid ijzer en aluminium in de olie te bepalen (de olie moet er dan wel minstens 20.000 km in zitten voor een goede analyse). Een sterk verhoogd aluminium gehalte in de olie kan wijzen op zuigerslijtage door aluminium oxide uit de EGR die tussen de zuiger en de cilinderwand of in de zuigerveer groeven terecht is gekomen en daar zijn schurende werk doet.
Niet iedereen met een CFCA motor krijgt met dit probleem te maken. De reden daarvan is nog onbekend. Sommigen denken dat de EGR volledig dicht raakt met verkoold roet, en dan geen aluminium oxide brokjes meer kan doorgeven naar de cilinders. Een andere theorie is dat het rijgedrag en rij omstandigheden het vormen van aluminium oxide bevordert of juist voorkomt.
In ieder geval is VW redelijk coulant met een ruilmotor als het verbruik hoger is dan 0,5 l per 1000 km. De auto moet dan niet al te oud zijn, en het serviceboekje moet compleet zijn.
P3070705.jpg
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Hendrik Jan »

Ik heb nu inmiddels 1250 kilometer gereden en het oliepeil is nog niet zichtbaar gedaald, dus dat stemt op zich wel hoopvol.
Wat me wel een beetje zorgen baart is de zwarte uitlaat; ik heb bij verschillende andere diesels met deze kilometerstand gekeken en die hebben dat niet.

Als dus het probleem zich al gaat voordoen zal dat wel niet tijdens de garantie/coulance periode zijn aangezien we niet zoveel rijden.
Zeker aangezien we ook nog best veel korte stukjes rijden, lijkt het me dus eigenlijk wel verstandig om de EGR dicht te zetten om zo hopelijk problemen te voorkomen.
De dealer zal dat waarschijnlijk niet willen of mogen doen, wie zou dat niet te gek ver vanaf Breda/Gorinchem kunnen?

Verder rijdt hij geweldig, al mis ik wel de stoere brom van de oude 5-cilinder :ikrij
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Gerard 136 »

Een zwarte uitlaat kan ook andere oorzaken hebben, zoals de verstuivers. En bij het rijden van veel korte stukjes komt er meer diesel in de brandstof, zodat het lijkt alsof het oliepeil niet zakt, ondanks olieverbruik. Na 20.000 km kan het aandeel diesel in de olie zomaar 20% zijn bij veel korte ritten. Als je een flinke rit maakt met de motor goed op temperatuur verbrandt die diesel voor een deel, en zakt je oliepeil plotseling. Ik raakte op de Duits autobahn na een stuk van 20 km met 140 - 170 km/uur een kwart van de olie op de peilstok kwijt. Beoordeel het oliepeil dus over een langere periode, met ook wat langere ritten.
En denk er aan dat het dichtzetten van je EGR een zeer flinke verhoging van je schadelijke uitstoot geeft.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Plaats reactie