Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tips voor opbergen surfboard

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Tips voor opbergen surfboard

Bericht door upupandaway »

Hoi!

Ik heb zojuist een oproep geplaatst bij de vraag en aanbod sectie voor een setje dakdragers die aan de rails gemonteerd kunnen worden, maar omdat ik vrees dat dit lastig gaat worden hier ook nog een berichtje.

In Juni ga ik een maandje reizen en wil dan een surfboard meenemen (longboard). Nu vroeg ik me af hoe andere mensen dat doen wanneer ze geen dakdragers hebben. Optie is natuurlijk om de bank neer te klappen en daar t board op t leggen, maar vroeg me of er mensen zijn die betere opties hebben bedacht. Mijn ruimtelijk voorstellingsvermogen kan namelijk even geen ingenieuzere manieren bedenken.

Hoop van jullie te horen!

Groetjes Laura
Laatst gewijzigd door upupandaway op 17 mei 2019, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor opbergen surfboard

Bericht door eindgebruiker »

Nadeel van dakdragers op de rails is dat het dak van je Freestyle niet meer omhoog kan.

Bank plat, zeiltje erover, en board erop schuiven, lekker makkelijk. Zo doe ik het als ik kort wegga.
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor opbergen surfboard

Bericht door upupandaway »

Hey!

Dankje voor je berichtje. Ben me er inderdaad van bewust dat t dak dan niet meer open kan. Ook niet ideaal. Maar ben een maand lang op pad en dat voelt net een beetje lang om dat ding mee te zeulen op de achterbank. Dan dacht ik toch liever op t dak en beneden slapen.

Als t board beneden zou liggen en ik wil zelf graag daar slapen weet ik ook niet zo goed waar ik t boardje dan neer moet leggen. Buiten leggen kan natuurlijk, maar hoor ook wel eens dat ze gestolen worden dan.

Als jij nog heldere inzichten hebt dan hoor ik het graag! :)

Groetjes Laura
Laatst gewijzigd door upupandaway op 17 mei 2019, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tips voor opbergen surfboard

Bericht door Multivan Generation »

Er is een keer een topic over geweest om zoiets binnen op te hangen.
Misschien kun je iets vinden via de zoek functie?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor opbergen surfboard

Bericht door eindgebruiker »

Multivan Generation schreef: 15 mei 2019, 19:57 Er is een keer een topic over geweest om zoiets binnen op te hangen.
Ja hier dacht ik, maar de afbeeldingen zijn niet meer online viewtopic.php?p=230205#p230205

Boardje kan 's nachts onder de bus, op slot: https://gunsails.com/en/windsurfgear/ac ... board-lock
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor opbergen surfboard

Bericht door upupandaway »

Thanks voor het meedenken, fijn!

Ik heb idd ook na zitten denken of ik t board niet op kon hangen op een of andere manier dus ga dat topic even uitpluizen.

Onder mn auto de plank opbergen gaat niet passen omdat de bus verlaagd op zn voetjes staat. Dat staat wel mooi maar is in dit opzicht niet echt praktisch. Daar had ik nog niet bij stil gestaan toen ik m kocht.

Maar wellicht dat ik m naast mn bus kan neerleggen en dan toch op eoa manier met die slotjes kan vast maken. Moet vast lukken. Dat scheelt toch lijkt me, in die zin dat je er dan iets meer moeite voor moet doen om mee te nemen dan gewoon oppakken en weg lopen. Ik ga mn vergrootglas er zo eens even op leggen.

Dankjullie! :)
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Ilja1974
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Tips voor opbergen surfboard

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,

Ik weet niet of je een hoogdak hebt maar daar kun je meerdere boards boven in kwijt.
Deze site zal je misschien wel weten: https://www.windsurfing.nl/
Daar zit Dirk B en die heeft dat zo en die zal je misschien wel herkennen van de waterkant en van zijn filmpjes van windsurf en golfsurf/ sup sessies en trips ...
Hij doet meer aan wave suppen maar je zou hem eens kunnen benaderen.
Dit is een van zijn trips:
Als ik ga surfen dan gaan er wat zeilen en de mastbag onder de bank en de rest leg ik er op.
Afgelopen zomer waren we naar Bidart en toen hebben de een 9” golfsup en wat foamboards meegenomen en die hadden we in de bus liggen op de bank en op de camping lagen ze buiten.
Ik weet niet of je op een camping gaat staan of wild gaat camperen...
Maar als je je board buiten laat liggen dan zou je kunnen overwegen om het board vast te maken met zo’n kabelslotje wat je ook voor het skiën / snowboarden gebruikt.

Groet,
Ilja
dearnoud
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2016, 10:33

Re: Tips voor opbergen surfboard

Bericht door dearnoud »

Ik heb het als volgt gedaan met windsurfset bij een hefdak.

Zo'n schuimrol waar kinderen in het zwembad mee spelen afpakken of kopen. In tweeen snijden en achter elkaar op je dak leggen. Board er bovenop. Twee spanbanden kopen met vrij grote dubbele haken . Deze haak je om de de randen van je hefdak. Goed om tussen de haak en je hefdak een kunststof plaatje en schuim te doen om de kracht wat te verdelen en ter bescherming van de randen van het hefdak. Hefdak kan zo open met board erop.

Twee x lange reis mee gemaakt zonder problemen.
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Tips voor opbergen surfboard

Bericht door Blue Moon »

Blue Moon schreef: 13 nov 2018, 21:18 Deze post heb ik ooit op dit forum geplaatst:
Blue Moon schreef: 03 feb 2017, 21:14 Ik heb een alu rail in de vorm van een U geplaatst op de hele lengte van het hefdak. Zo kan ik met de afstanden spelen. Daarop plaats ik mijn dakdragers.
Dit profiel is vastgemaakt met allen vijzen en sikaflex 221. Achter de vijzen zijn er plaatjes voor de versteviging. Het profiel is 1,5mm dik en kost twee keer niks. Het oogt mooi, we hebben al veel winden getrotseerd, mistral en tramontane, en er is nooit iets weggevlogen! Veel succes, laat iets weten!
<;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
upupandaway
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 nov 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam

Re: Tips voor opbergen surfboard

Bericht door upupandaway »

Dank voor al jullie berichten!

Genoeg stof weer om over na te denken.

@Ilja, ik heb geen verhoogd dak. Ik heb dit inderdaad vaak zo voorbij zien komen en dacht dan bij mezelf, hmm best handig. Maar uiteindelijk heb ik toch voor een laag dak gekozen ivm doorrijhoogtes van garages etc.
Slotjes ga ik sowieso kopen, daar ben ik iig al over uit. Ben van plan om vooral wild te gaan parkeren. Moet nog even kijken hoe het aanvoelt als ik straks op reis ben, maar dat is in ieder geval het idee.

@Dearnoud, klinkt als een fijn simpel concept. Vooral het gedeelte van de schuimrollen afpakken. Heb je wel eens een noodstop moeten maken?

@Bluemoon. In mijn eigen zoekacties was ik je al tegen gekomen. De alu rails ziet er moet ik zeggen heel degelijk uit. Ook handig dat het dak nog steeds omhoog kan met de plank erop. Waar ik wel moeite mee heb is dat ik dan rails aan het dak moet monteren. Het is een beetje mn kindje de bus, maar misschien kan ik het tzt wat meer loslaten. Het staat iig helemaal niet verkeerd zie ik bij jou.

@eindgebruiker, true. Veiligheid staat voorop natuurlijk.

Ik denk dat ik voor nu nog even blijf hopen op een wonder, het vinden van dakdragers die in de toprails kunnen. En als het wonder niet geschiedt dan leg ik hem deze vakantie op de bank en doe ik m 's nachts aan het slot buiten de deur. Mocht ik me nou echt heel erg gaan irriteren aan die 'constructie' dan ga ik een van de opties van dit draadje inpassen.

Thanks allen!!
Groetjes Laura
T4 California Freestyle 151pk
Plaats reactie