Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Josien
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2019, 09:49

Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Bericht door Josien »

Hi!
Sinds januari zijn we de trotse eigenaren van onze T4.
We zijn druk met de voorbereidingen want over een week of 6 vertrekken we voor 8 weken Europa in. De camper zijn we 'kleinschalig' aan het pimpen, denk aan placplastic op de kastjes, hoezen voor de bank, etc. Zodat het helemaal ons huisje wordt.

Waar we maar niet uitkomen is de vloer. Deze willen we heel graag vervangen, maar hoe? Het liefst willen we iets over de huidige vloer heen leggen maar het moet dik genoeg zijn zodat de kleine vierkantjes niet doordrukken. En hoe bevestig je de vloer, lijmen?

Ik ben heel beniewd naar jullie ervaringen!

Groetjes, Josien
Bijlagen
FB_IMG_1549648449516.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Bericht door Hanz »

Dag Josien, welkom op het forum en veel plezier met jullie camper.
Waarom niet gewoon eerst eens ervaren hoe de bestaande vloer bevalt? Dat grijze blokjesvinyl is inderdaad niet de meest huiselijke vloerbedekking maar het is wel sterk, het kan tegen een stootje en het is goed schoon te houden. Het helemaal verwijderen en vervangen is een behoorlijke klus en als je er iets overheen wilt leggen moet je wel rekening houden met de vloerrails en de schuivende bank.
Daarom mijn advies; eerst maar eens ervaren hoe deze vloer bevalt/niet bevalt en aan de hand van die ervaringen bedenken welke eisen je stelt aan een andere vloer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Bericht door odorf »

Ik heb een vloerbedekking uit twee delen deze gaat in de zomer over de vinyl-vloer en wordt op de hoeken vastgezet met drukknopen.
Deze vloerbedekking zat al in mijn Westfalia en is een accessoire geweest.

De drukknopen zijn dezelfde die ook in de wanden zitten. Deze zijn bij de betere fournituren of kampeerzaak te krijgen.
Een deel van de drukknoop schroef je vast in de vloer, het andere deel zit in de vloerbedekking vast. (Prym 390211)
Prym 390211.jpg
Prym 390211.jpg (16.8 KiB) 3766 keer bekeken
Dus je kunt dit dus ook gewoon namaken met een stuk vloerbedekking.

Mijn vloerbedekking loopt door tot onder de bank en heeft twee insnijdingen bij de rails van de bank zodat bij het naar voren schuiven van de bank in de slaapstand de vloerbedekking niet in de weg zit.

Poptop heeft iets soortgelijks (matset camperdeel):
https://www.poptopshop.nl/c-1369028/poptop-matsets/

Voordeel is dat als ik in de 'natte seizoenen' op pad ga, ik het kleed er heel eenvoudig uit kan halen zodat je geen vlekken van vieze schoenen krijgt.

Iets anders simpels; Bij Ikea bijvoorbeeld hebben ze ook kleinere vloerkleden zoals de Hampen serie, lekker goedkoop en hoogpolig.
Daar heb ik soms ook een knalroze vierkante variant van mee met kamperen. Omdat mijn meisje zo van roze houdt :toppie . De vierkante variant past makkelijk in de ruimte voor de bank.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Bericht door Lutra »

Wij hadden in onze T4 een mat van JustCarpets (geen binding mee).
https://www.justcarpets.nl/automatten/c ... ifornia-2/
Met vouwnaad zodat de bank in de slaapstand kan worden geschoven en een sparing voor de tafelpoot midden tussen de kastdeurtjes.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Jant4
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:22

Re: Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Bericht door Jant4 »

Hallo,
Hier gewoon ern dempende onderlaag gelagd en dan kliklaminaat erover gelegd.
Wel wat ijrzaagwerk ivm de kast stijltjes en er voor te zorgen dat de slaapbank nog kan verschoven worden. Ook de de laminaat wat uitzagen voor de verwarmingsroosters.
En aan de instaptrede onderlatjes gemonteerd.
Ook een ledstrip op batterijen gemonteerd.
Groeten jan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Bericht door Hanz »

De vraag van Josien was uit mei 2019 en daarna niets meer van haar vernomen. Ik denk zomaar dat ze jouw oplossing niet meer leest.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jant4
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:22

Re: Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Bericht door Jant4 »

rsz_120201123_203827 (2).jpg
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Bericht door Chewbacca »

Jant4 schreef: 29 nov 2020, 14:00 En aan de instaptrede onderlatjes gemonteerd.
Ook een ledstrip op batterijen gemonteerd.
Groeten jan
Netjes gedaan!
Wat heb je gebruikt voor de onderlatjes? Hier ben ik bij mezelf nog niet heel tevreden over (multiplex)
Ook strak met die led-strip, schakelt hij ook via het deurcontact?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Bericht door Hanz »

Jant4 schreef: 29 nov 2020, 14:00 Wel wat ijrzaagwerk ivm de kast stijltjes en er voor te zorgen dat de slaapbank nog kan verschoven worden. Ook de de laminaat wat uitzagen voor de verwarmingsroosters.
Betekent dit dat de bank niet verder meer naar voren geschoven kan worden dan de slaapstand? Dan kan je hem er dus ook niet meer uithalen, mocht dat ooit nodig zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jant4
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:22

Re: Vloer vervangen in onze T4, hoe??

Bericht door Jant4 »

Led strips zijn via batterijbox. Weggewerkt onder een bakje gemaakt van een restje laminaat.
De slaapbank kan nog naar voor. Want de laminaat ligt niet vastgelijmd. Dus kan er gemakkelijk uit geklikt worden.
Onderlatjes zijn bekleex met zo een houtstrip die je er kan op strijken.
Plaats reactie