Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Alle koelvloeistof kwijt

vragen over de T4
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Esmo »

Vanmiddag ging het rode lampje van de koelvloeistof branden. Niveau was wel te laag maar toch mijn vrouw ermee weggestuurd voor een ritje van 10 km. Kwam terug met een dampende ratelende auto....en alle vloeistof weg. Met ANWB gekeken met water en zien alle vloeistof er direct uitlopen rond de waterpomp/distributie.
Distributie nog wel heel maar heeft zich in de loop van de tijd in het afschermkapje gesneden. Al met al reden om de T4 naar de garage te transporteren.

Hoop dat het geratel niet slecht nieuws wordt....klonk ernstig. Is trouwens een 2.5 88 pk.
Iemand eerder gehad?

Freek
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Pascal-141 »

Ja, gebeurd wel vaker. Waterpomp gaat kapot , en als gevolg daarvan gaat vaak de distributieriem ook kapot , met ernstige motorschade tot gevolg.
Je hoorde geratel uit de motor ? Dat beloofd niet veel goeds vrees ik. Aangezien de riem zich al in de kap heeft gevreten , vrees ik dag de as vd waterpomp schuin is gaan staan en vastgelopen , en dat de riem daarover heeft gesprongen. Mogelijk hebben dan de kleppen de zuigers geraakt , en kun je gaan denken aan een deelrevisie vd motor.
Ik hoop voor je van niet , maar ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Hella »

Ja vorig jaar hetzelfde gehad tijdens vakantie.
Op gegeven moment viel mij op der snelweg op dat de temperatuur meter een iets (ca 5 graden)hogere waarde aangaf dan gebruikelijk.
Tja het was best warm op dat moment, dus zo gek leek mij dat niet.
Na zo'n 200 km daarna aangekomen bij mijn woning in Fr. Daarna nog ca 50 km naar de supermarkt heen en terug gereden.
Een dag later ging bij het starten de zoemer voor te laag koelvloeistofnivo aan. Gebeurde heel af en toe ook wel eens in de jaren daarvoor, maar een klap op het dashboard gaf dan soelaas. Alleen deze keer niet. Toch doorgereden naar een naburig zwemmeertje (ca 20 km) ook omdat er geen spoor van vloeistof onder de auto lag. Daar koelvloeistofnivo gecheckt en het expansievat was leeg. Koelvloeistof gehaald (weer ca 10 km gereden), en toen bleek dat wat ik er boven ingooide er bij de waterpomp onder net zo hard er weer uitliep (bij wijze van spreken, als ik het vulde kon ik ca 5-10 km rijden voordat de zoemer weer aan ging).
Met steeds weer bijvullen ben ik terug gekomen bij mijn huisje, vandaar de alarmdienst gebeld en de T4 (AAB motor) op repatriëring naar NL (en wij een heel luxe Mercedes station als huurauto).
Gelukkig (na gedegen controle in de garage) geen schade aan cilinderkop e.d. essentiele onderdelen.

Zie onderstaande discussie.

viewtopic.php?f=23&t=60422&p=434963&hilit=Hella#p434855
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Esmo »

Dank voor de reacties, ga morgen eens kijken wat de schade is. Wilde van de zomer de bus inruilen en nu maar even denken wat wijs is.
Distributie en pomp zit er 60.000 in, is het noodzakelijk dat aan de andere kant het riempje ook vervangen wordt? Want dan moet hij ook weer op tijd gezet worden begreep ik.....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Multivan Generation »

Brandstofkant kan gewoon blijven zitten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Peter73 »

Originele delen gebruikt?
Indien after market delen gebruikt, welke?
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Esmo »

Distributie is heel, geen schade maar wel kapotte waterpomp. Zelf niet gezien dus geen idee wat er in zat ( vorige eigenaar had het vervangen).
Nu dubben wat te doen, 700 euro uitgeven aan een bus die ik toch wil vervangen of gelijk inruilen.

Hierna ws. een T5, een T4 met weinig km's moeilijk te vinden en behoorlijk prijzig. Zal het forum eens lezen wat een goede keus is...heb eerlijk gezegd meer met de T4.
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Hella »

Vind € 700,-- voor alleen een waterpomp + montage best wel veel.
Bij mij is door mijn vaste en heel betrouwbare garage vorig jaar naast de waterpomp, ook de gehele distributie (incl spanrol en diamantplaatje), de riem van de brandstofpomp (incl het opnieuw afstellen van de pomp) en de klepdekselpakking vervangen voor in totaal bijna € 600,--.
Ook is de motor + motorruimte toen helemaal schoongespoten.
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Esmo »

Is incl. distributie, spanrollen en de hele mikmak....als het toch open ligt.... En ja, misschien ergens goedkoper maar daar altijd mijn onderhoud gehad, betrouwbaar en meedenkend...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Pascal-141 »

700eur is een eerlijke prijs.

... En voor 700eur heb je zeker geen T5 . Dat kost wel wat extra :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Peter73 »

Laten we wel wezen. Een fatsoenlijke distributieset kost gewoon serieus geld, tel daarbij de man-(of vrouw)uren bij op en je bent zo op het aangegeven bedrag.
Een T5 kun je overwegen, maar die hebben voor redelijk geld ook hun km's er op staan. Daarnaast is het technisch gezien ook echt niet allemaal hosanna met een T5. Ook weer geen drama's hoor, je moet gewoon een beetje mazzel hebben.

Dus wat is wijsheid. Als je zelf een goed gevoel hebt bij je T4 en het is geen bodemloze put kan er wellicht iemand uit de omgeving meekijken naar het totaal. Kun je daarna een weloverwogen keuze maken.

Daarnaast is het ook weer zo dat een auto welke een behoorlijke reparatie dient te ondergaan qua inruil/verkoopwaarde meestal ook niet heel gunstig is voor je. Ik denk dat we allemaal wel soortgelijke overwegingen hebben met onze bussies :toppie
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Multivan Generation »

Esmo schreef: 22 mei 2019, 14:11 Is incl. distributie, spanrollen en de hele mikmak....als het toch open ligt.... En ja, misschien ergens goedkoper maar daar altijd mijn onderhoud gehad, betrouwbaar en meedenkend...
Pascal-141 schreef: 22 mei 2019, 14:35 700eur is een eerlijke prijs.

... En voor 700eur heb je zeker geen T5 . Dat kost wel wat extra :knipoog
Tsja,
qua originele onderdelen gaat er dit in:
distributieriemen set (rep. Set) origineel VW, met daarin conti-riemen en spanrollen, VW onderdeelnummer 074 198 119 P
en waterpomp origineel VW, VW onderdeelnummer: 074121005MX prijs: 250 euro (voor rep. set en waterpomp samen) ebay.de
Dus de rest is arbeids uren.
Mijn conclusie: 450 euro aan arbeidsloon, terwijl je waterpomp gewoon zijn 90.000 km vol moet kunnen maken,
dus een beetje coulance/garantie betaal je in dit geval allemaal zelf..
Dus Esmo, je laatste 3 woorden, zie ik even anders..

Als je richting een T5 zou kijken, kijk dan niet alleen met je portemonnee, maar vooral ook met verstand en met het oog op de toekomst..

Nu maar weer genieten ... :ikrij

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Esmo »

Peter en de rest,

Zij hebben de boel niet eerder gedaan aan deze bus, wel mijn eerdere auto's. Leveren goed werk. En ik geloof best dat het goedkoper zou kunnen maar dan moet ik met de bus gaan slepen....is denk ik goed zo (zeker als Pascal het zegt :gekte ).

Ga 'm lekker laten repareren, komende jaar er nog mee verder en eens goed rond kijken. De bus is niet moeders mooiste meer maar rijdt verder goed. En wie weet komt die mooie T4 nog langs met weinig km's....
Dank voor de reacties,

Freek
Rataplan
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mei 2019, 20:02

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door Rataplan »

Dan ben ik benieuwd wat jij weinig kilometers vindt.
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Alle koelvloeistof kwijt

Bericht door freek »

Ik zou me niet blind staren op "weinig kms". Km stand zegt helemaal niets. De onze is de 600.000 gepasseerd en en het blijft genieten zo mooi loopt hij. Alles hangt van onderhoud en gebruik af.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie