Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
druklager koppeling
Re: druklager koppeling
Pendelstang losmaken en wegnemen/opzij duwen.
Als motor ondersteund is de linkerophangsteun bij versnellingsbak los maken
Motor laten zakken en dan schuin naar voren en naar beneden brengen.
Bijvoorbeeld met schaarkrikje tussen motor en subframe de motor naar voren duwen.
Net zover dat er ruimte komt om bak weg te nemen.
Lastig daar heb ik iets voor gemaakt.
Motor hangt nu alleen aan motor steun rechts en rust op krik/schaartafel onder blok.
Ondersteun de bak met krik/schaartafel.
Bak bouten losdraaien.
Denk aan de 2 inbusbouten m8 voor en achter.
Wordt vervolgd
Als motor ondersteund is de linkerophangsteun bij versnellingsbak los maken
Motor laten zakken en dan schuin naar voren en naar beneden brengen.
Bijvoorbeeld met schaarkrikje tussen motor en subframe de motor naar voren duwen.
Net zover dat er ruimte komt om bak weg te nemen.
Lastig daar heb ik iets voor gemaakt.
Motor hangt nu alleen aan motor steun rechts en rust op krik/schaartafel onder blok.
Ondersteun de bak met krik/schaartafel.
Bak bouten losdraaien.
Denk aan de 2 inbusbouten m8 voor en achter.
Wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door LAYCA op 16 mei 2019, 19:28, 4 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: druklager koppeling
Bak is eruit.......Hoop ik.
Hydrodruklagerunit eruit ?
Leiding/stift waar koppeling naar boven aan gekoppeld zat eruitdraaien.
2 boutjes naast druklager uit bak draaien....En los.
Druklager kan zonder unit vervangen worden maar beter is een nieuwe plaatsen.
PS heb ik nog liggen.
Tip van Peter: als je de bak ver genoeg van de motor kunt duwen kan je de unit druklager vervangen zonder dat de bak er echt onderuit moet.
Groeten Wim
Hydrodruklagerunit eruit ?
Leiding/stift waar koppeling naar boven aan gekoppeld zat eruitdraaien.
2 boutjes naast druklager uit bak draaien....En los.
Druklager kan zonder unit vervangen worden maar beter is een nieuwe plaatsen.
PS heb ik nog liggen.
Tip van Peter: als je de bak ver genoeg van de motor kunt duwen kan je de unit druklager vervangen zonder dat de bak er echt onderuit moet.
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: druklager koppeling
done
doneDe wielbouten van de velgen ook lossen.
doneNeus van bus gril wegnemen.
doneRadiator naar voren klappen/wippen.
doneBumper eraf.
doneAccu - pool losnemen.
done, zo hoog en stabiel mogelijkBus op steunen plaatsen.
dat gaat ook lukkenMotor ondersteunen met krik/schaartafeltje.
eigenlijk wil ik hier een revisie setje voor bestellen aangezien er veel speling op sommige bussen zit. dus gaat er helemaal onderuit moeten.Schakelmechaniek alleen bij versnellingsbak los maken
En opbinden/opzij duwen.
gak nu naar opzoekAchtteruitrijschakelaar en kilometer sensor stekker en hydroleiding bij bak losnemen(borgharpje eruit wippen en lostrekken) .
nog te doenStartmotor eruit.
nog te doenFusee stuurstangen bij wielen losmaken.
nog te doenFusee wiel L/R aan onderzijde losnemen.
nog te doenAandrijfassen demonteren.
nog te doenTussenas demonteren.
Wordt vervolgd
One life, live it !
Re: druklager koppeling
Kijkde extended versie.
Ga vooral zo verder...komt goed.
Groeten Wim
Ga vooral zo verder...komt goed.
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: druklager koppeling
eigenlijk wil ik hier een revisie setje voor bestellen aangezien er veel speling op sommige bussen zit. dus gaat er helemaal onderuit moeten. misschien tips ?Schakelmechaniek alleen bij versnellingsbak los maken
En opbinden/opzij duwen.
doneAchtteruitrijschakelaar en kilometer sensor stekker en hydroleiding bij bak losnemen(borgharpje eruit wippen en lostrekken) .
doneStartmotor eruit.
enkel links, moet rechts ook ?Fusee stuurstangen bij wielen losmaken.
enkel links, moet rechts ook ?Fusee wiel L/R aan onderzijde losnemen.
enkel links, rechts heb ik de aandrijfas los maar moet deze er ook volledig uit ?Aandrijfassen demonteren.
bedoel je hiermee het stuk waar de rechtse aandrijfas opzit ?Tussenas demonteren.
alvast enorm bedankt voor al je moeite ....
jammer dat ik moeite heb om een garagist te vertrouwen met mijn schatje ....
One life, live it !
Re: druklager koppeling
Ja deze as boven het steunlager losmaken.
Zitten 2 m8 bouten.
En uit de versnellingsbak trekken.
Linker aandrijfas zit echt in de weg als je bak naar links gaat bewegen.
De rechter zou kunnen blijven zitten maar de Tussenas moet los van de bak komen (weinig ruimte bij demonteren als de rechteras er nog zit.)
Vandaar dat ik deze as weg neem.
Kost mogelijk dezelfde moeite.
Gr Wim
Zitten 2 m8 bouten.
En uit de versnellingsbak trekken.
Linker aandrijfas zit echt in de weg als je bak naar links gaat bewegen.
De rechter zou kunnen blijven zitten maar de Tussenas moet los van de bak komen (weinig ruimte bij demonteren als de rechteras er nog zit.)
Vandaar dat ik deze as weg neem.
Kost mogelijk dezelfde moeite.
Gr Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: druklager koppeling
heb de fuseepennen rechts ook los en aandrijfas is los en aan de kant.
Het lijkt alsof de motorpan eraf moet om deze netjes uit te halen maar goed.
dus dit bedoel je met tussenas he
en de gele kunnen blijven zitten maar de rode moeten dan los ?
goh man als deze schapenboer da met jouw hulp gefixt krijgt gak eens een pintje komen drinken in zevenaar ;-)
en dan de motorsteun los, motor laten zakken en bak eruit
zal voor morgen zijn .... :geeuw:
Het lijkt alsof de motorpan eraf moet om deze netjes uit te halen maar goed.
dus dit bedoel je met tussenas he
en de gele kunnen blijven zitten maar de rode moeten dan los ?
goh man als deze schapenboer da met jouw hulp gefixt krijgt gak eens een pintje komen drinken in zevenaar ;-)
en dan de motorsteun los, motor laten zakken en bak eruit
zal voor morgen zijn .... :geeuw:
One life, live it !
Re: druklager koppeling
Ik zie de pendelarm/reactiearm die moet inderdaad los.
De gele.
Carterpan lekker laten zitten.
De Rode zie ik niet duidelijk hoe dit zit.
Ik zie niet de Tussenas.
Rechteras is los 6 bouten m8.
In het verlengde daar van zit de tussenas.
Deze komt uit het differentieel van de bak.
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
De gele.
Carterpan lekker laten zitten.
De Rode zie ik niet duidelijk hoe dit zit.
Ik zie niet de Tussenas.
Rechteras is los 6 bouten m8.
In het verlengde daar van zit de tussenas.
Deze komt uit het differentieel van de bak.
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: druklager koppeling
ok dus de gele los en de motorsteun los.
dan komt de tussenas mee met de bak
dan komt de tussenas mee met de bak
One life, live it !
Re: druklager koppeling
Ja dit is dus net het andere type heeft geen tussenas maar een "staartas".
FF niet aan gedacht
FF niet aan gedacht
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: druklager koppeling
ok.... nie dak juist weet wat het allemaal is.
nogmaals ben maar een simpele schapenboer maar aan mijn oude bmw sleutel ik ook zelf.
alleen zit alles anders, motor dwars, cardan naar achterwielaandrijving en zo dus is echt simpeler :-)
ma goed kga er vanmiddag mee verder. krijg normaal gezien namiddag ook nog hulp dus …. wie weet kan ik straks testritje maken
nu donderdag wil ik op trip naar de delflandhoeve dus begin de druk te voelen
nogmaals ben maar een simpele schapenboer maar aan mijn oude bmw sleutel ik ook zelf.
alleen zit alles anders, motor dwars, cardan naar achterwielaandrijving en zo dus is echt simpeler :-)
ma goed kga er vanmiddag mee verder. krijg normaal gezien namiddag ook nog hulp dus …. wie weet kan ik straks testritje maken
nu donderdag wil ik op trip naar de delflandhoeve dus begin de druk te voelen
One life, live it !
Re: druklager koppeling
Gaat toch goed nou?
Wat was het bouwjaar en type motor niet gezien of niet opgelet.
Vandaar de spraakverwarring!
Hou vol!!!
Wat was het bouwjaar en type motor niet gezien of niet opgelet.
Vandaar de spraakverwarring!
Hou vol!!!
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: druklager koppeling
de rechtse cardan lijkt er toch niet volledig uit te gaan zonder de carterpan af te nemen dus …. ga proberen als ze gewoon uit de weg ligt...
dus wat moet er nog gebeuren volgens mij:
*schakelmechaniek losmaken (revisiesetje is besteld maar gaat nooit op tijd hier zijn voor de trip
- hebk nog niet echt voor gekeken dus ga eerst kijken voor ik weer iets dom vraag ;-)
*da hydrodruklager ding
-komt straks iemand die hopelijk meer kennis van zaken heeft ;-)
* staartas en motorsteun lossen
-no problemo
dus wat moet er nog gebeuren volgens mij:
*schakelmechaniek losmaken (revisiesetje is besteld maar gaat nooit op tijd hier zijn voor de trip
- hebk nog niet echt voor gekeken dus ga eerst kijken voor ik weer iets dom vraag ;-)
*da hydrodruklager ding
-komt straks iemand die hopelijk meer kennis van zaken heeft ;-)
* staartas en motorsteun lossen
-no problemo
One life, live it !
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: druklager koppeling
Huh ? No way , om de cardan weg te nemen hoeft de carter helemaal niet los ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper