Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistoflekkage...?

vragen over de T4
Plaats reactie
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door Peter73 »

Hoi,

Sinds enige tijd raak ik wat koelvloeistof kwijt. Zeg zo'n 100ml op 1000km. Koppakking sluit ik gemakshalve even uit. Daar heb ik geen zin in ;)
Ik zie aan de slang welke onder de radiateur langs loopt zo af en toe een sporadische druppel hangen, maar kan verder niet echt een duidelijk spoor ontdekken van een uitwendige lekkage.
Het omlooppompje zit boven deze slang gemonteerd. Komt het voor dat deze pompjes lek gaan? Pompje ziet er wat wittig uit, maar ook niet heel overdreven....wellicht van opgedroogde kv....?
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door chv »

Als je koelvloeistof lekt, dan zie je druppels in de kleur van je koelvloeistof, rood of groen (kan natuurlijk bij het opdrogen heel bleek worden).
Als ik naar je bouwjaar kijk dan gok ik dat je rode koelvloeistof hebt (die je niet kunt vermengen met water, i.t.t. groene die wel kan worden vermengd met water). Laat er iemand die er verstand van heeft kijken naar de bron van de lekkage.
Ik hoop voor jou dat het niet lekkage bij de waterpomp de oorzaak is, zoals bij mij. Want dan moet de pomp vervangen worden en dat komt neer op een distributiewissel. Maar als dat de oorzaak is, wacht dan niet te lang met vervangen, want een kapotte waterpomp is slecht nieuws.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door Peter73 »

chv schreef: 03 jun 2019, 17:25 Als je koelvloeistof lekt, dan zie je druppels in de kleur van je koelvloeistof, rood of groen (kan natuurlijk bij het opdrogen heel bleek worden).
Als ik naar je bouwjaar kijk dan gok ik dat je rode koelvloeistof hebt (die je niet kunt vermengen met water, i.t.t. groene die wel kan worden vermengd met water). Laat er iemand die er verstand van heeft kijken naar de bron van de lekkage.
Ik hoop voor jou dat het niet lekkage bij de waterpomp de oorzaak is, zoals bij mij. Want dan moet de pomp vervangen worden en dat komt neer op een distributiewissel. Maar als dat de oorzaak is, wacht dan niet te lang met vervangen, want een kapotte waterpomp is slecht nieuws.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
De gehele distributie, waterpomp en, heb ik onlangs vervangen. Het verlies aan kv heb ik al een jaar of 3, maar kan simpelweg gewoon niet duidelijk zien waar het vandaan komt, waarbij ik het electr. pompje verdenk....vandaar de vraag. Zal wel uitdraaien op trail & error.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door Sjoerds »

Ik heb met mijn ACV ook al jaren dat hij iets koelvloeistof verbruikt (lekt?). Echter als ik hem bijvul, dan zakt hij in plusminus 2/3 maanden tót het minimumniveau en daar blijft hij op staan... Heb al meerdere keren gecontroleerd op lekkages, en houd het peil goed in de gaten, maar laat het maar gaan tegenwoordig. Niveau komt nooit echt te laag en motor wordt niet te warm, dus vind het wel prima.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door koekie520 »

Probeer eens een andere stop op het expansievatje.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door Multivan Generation »

Peter73 schreef: 04 jun 2019, 11:27 Het verlies aan kv heb ik al een jaar of 3, maar kan simpelweg gewoon niet duidelijk zien waar het vandaan komt, waarbij ik het electr. pompje verdenk....vandaar de vraag. Zal wel uitdraaien op trail & error.
Er zijn in het verleden mensen geweest die het pompje voorzichtig open hebben gemaakt en de O-ring hiervan vervangen hebben in verband met lekkage..

Wat Erdem schreef, lekkage via het deksel van het expansievatje kan ook heel goed.
Is waarschijnlijk ook bijna 20 jaar oud he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef: 04 jun 2019, 15:28

deksel van het expansievatje
Is waarschijnlijk ook bijna 20 jaar oud he :knipoog
Hoho, da's een aanname hè :knipoog
Bij de distr.wissel van onlangs meegenomen.

Ga het pompje wel es bekijken...(vervangen is ook een optie, kreng kost origineel maar € 270 bruto... :ie )
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou moeten kijken of ik nog zo'n pompje heb liggen.
Als je interesse hebt, dan wil ik voor je kijken..

En dat deksel, ja dat was een aanname..
De meesten vervangen zo iets niet.. :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef: 04 jun 2019, 15:49 Ik zou moeten kijken of ik nog zo'n pompje heb liggen.
Als je interesse hebt, dan wil ik voor je kijken..

En dat deksel, ja dat was een aanname..
De meesten vervangen zo iets niet.. :gekte
Geeft niet, dank voor het meedenken.
Mocht ik het pompje willen dan meld ik me nog bij je, ook daarvoor dank.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door Herman744 »

Ik had pasgeleden de dop van het vat kapot. Koelvloeistof spoot als het ware uit het vat (aan de achterkant) Nieuwe dop en klaar. Ik meen 16 euro bij VW. Maar zo te lezen lijkt jouw dop niet kapot. Ik heb al 20 jaar gering koelstofverlies tussen de kop en de koppakking. Lekt alleen naar buiten, Ongeveer een koffiebekertje per maand. Succes met verder zoeken.
mozer
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2011, 22:10
Locatie: (Rock) Werchter-Haacht

Re: Koelvloeistoflekkage...?

Bericht door mozer »

koelvloeistofflens gebarsten? Had ik voor onlangs, was een heel klein barstje en amper kV verlies.
Toevallig ontdekt door op slang te duwen...
Succes.

Zoek even op koelvloeistofflens t4, er zijn er meerdere.
Plaats reactie