Mijn vriendin en ik willen er graag kajaks vervoeren op onze camper met halfhoogdak. (We houden nu een andere auto nog aan, speciaal om de kajaks te kunnen vervoeren). Een camperspecialist in Baarn heeft daartoe rails op het dak gemaakt. Maar hij heeft er zelf geen vertrouwen in en raadt aan het niet te gebruiken (heb ook niet betaald). Zie foto. Hij is bang dat het dak open zal scheuren door de wind omdat het polyester dun is.
Ik hoop dat er toch een oplossing mogelijk is. Heeft iemand ervaring met dergelijke rails?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Is dakdragerrails onvoldoende stevig? Hoe oplossen?
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Is dakdragerrails onvoldoende stevig? Hoe oplossen?
Hi,
Heb destijds op mijn T4 Reimo hefdak ook strips (https://www.mcdiscount.nl/search?q=zurrschienen)
gemonteerd en daarbij om de ca 40 cm door-en-door inbusbouten gezet met aan de binnenzijde een stale strip van ca 5cm breed, 1m, en de schaar van het hefdak van ca 60 cm/
Dit gaf dus een contra strip aan de binnenzijde van het dak over een lengte van ca 180 cm.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe sterk het polyesterdak op jullie bus is en of dit een optie is ter versteviging.
Heb er met 2 zeekajaks van elk 30kg mee rond gereden voor jaren, zelfs met 7Bf (wel reden we dan ca 85km/uur)
Suc6
JB
Heb destijds op mijn T4 Reimo hefdak ook strips (https://www.mcdiscount.nl/search?q=zurrschienen)
gemonteerd en daarbij om de ca 40 cm door-en-door inbusbouten gezet met aan de binnenzijde een stale strip van ca 5cm breed, 1m, en de schaar van het hefdak van ca 60 cm/
Dit gaf dus een contra strip aan de binnenzijde van het dak over een lengte van ca 180 cm.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe sterk het polyesterdak op jullie bus is en of dit een optie is ter versteviging.
Heb er met 2 zeekajaks van elk 30kg mee rond gereden voor jaren, zelfs met 7Bf (wel reden we dan ca 85km/uur)
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Is dakdragerrails onvoldoende stevig? Hoe oplossen?
Dank je, dat lijkt me een prima oplossing. Helaas is in mijn geval het dak van binnen moelijke bereikbaar, geen idee hoeveel werk het is om alle panelen te verwijderen en terug te zetten. Ik hoop dat dat te doen is.
Re: Is dakdragerrails onvoldoende stevig? Hoe oplossen?
Om te beginnen zou ik andere bevestigingsmiddelen toepassen dan nu is gedaan, zou hier een bout M8 liefst RVS met een platte kop toepassen en dan even op gevoel een 8mm dikke platte strip even breed als de rail binnen onder het dak monteren.dirk72 schreef: ↑08 jun 2019, 11:52 Mijn vriendin en ik willen er graag kajaks vervoeren op onze camper met halfhoogdak. (We houden nu een andere auto nog aan, speciaal om de kajaks te kunnen vervoeren). Een camperspecialist in Baarn heeft daartoe rails op het dak gemaakt. Maar hij heeft er zelf geen vertrouwen in en raadt aan het niet te gebruiken (heb ook niet betaald). Zie foto. Hij is bang dat het dak open zal scheuren door de wind omdat het polyester dun is.
Ik hoop dat er toch een oplossing mogelijk is. Heeft iemand ervaring met dergelijke rails?
Rond de boutgaten een beetje MS polymeer lijmkit om eventuele lekkage uit te sluiten.
Voor de stevigheid zou je in de auto nog een versteviging vanaf het dak naar het dichts bijzijnde metaal kunnen maken als dit kan en wenselijk is, dan in combinatie met dakdragers zou het geen probleem mogen zijn om kajaks te kunnen vervoeren.
Een systeem zoals beschreven heb ik namelijk al meerdere keren toegepast bij een polyester dak in combinatie met een zwaar imperiaal en glasresteel.