Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe tafel voor Westfalia

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door Hanz »

De tafel in de Westfalia California aan het keukenblok is eigenlijk niet zo handig. Als de poot niet op de juiste plek staat dan kunnen het laatje en kastje rechts niet meer open of het kastje links wordt geblokkeerd. Bovendien kan je hem niet gebruiken buiten de bus. Tijd dus voor een projectje om dit op te lossen. Eerst een poging gedaan met het extra onderstel dat als accessoire verkrijgbaar was. Het opzetten en opbergen vond ik echter te omslachtig. Daarna zelf een paar uitklapbare poten onder het bestaande tafelblad gemaakt zodat de tafel zowel aan het keukenblok als vrijstaand te gebruiken was. Dit werkte wel maar het werd een lomp en zwaar geheel en beviel niet echt.
De volgende stap was om alle kampeerwinkels af te struinen naar een campingtafel die onder de bank past of eventueel aan te passen is. Deze zoektocht leverde niets bruikbaars op, vooral door de maximale afmetingen om de tafel nog onder de bank op te kunnen bergen.
De oplossing? Zelf een geheel nieuwe tafel maken. Net als voor het extra plankje aan het keukenblok (viewtopic.php?f=12&t=59726&start=45#p447018) heb ik voor het blad een stuk 6 mm trespa (volkernplaat) gebruikt. Sterk spul, glad, en goed schoon te houden. Het blad is 44 x 80 cm, precies zo groot als de originele tafel. Omdat de bevestiging onder de bank best wel nauw steekt was het makkelijker geweest als de breedte maar 43 cm zou zijn. De poten zijn gemaakt van vierkant aluminium buis (20x20 mm) die verbonden zijn met kunststof hoekstukken. Alles verkrijgbaar bij Hornbach maar ook wel te vinden in winkels voor volièrebenodigdheden.
Extra versteviging van de poten met aluminium strip van 20x2 mm. De scharnieren voor de poten zijn, net als de andere onderdelen, aan het tafelblad gelijmd met Bison Kombi Power 2-componenten lijm. Dit om te voorkomen dat er toch weer gaten voor schroeven of bouten in het blad geboord moesten worden. Elke poot heeft een stelvoetje. Midden onder het tafelblad in de lengte een stuk vierkant profiel gelijmd om doorzakken van het blad te voorkomen. Ik denk dat de foto’s verder voor zich spreken.
IMG_20190606_101017.jpg
IMG_20190606_101051.jpg
IMG_20190606_101324.jpg
Vervolg in volgend bericht.
Laatst gewijzigd door Hanz op 08 jun 2019, 13:04, 5 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door Hanz »

Ook de bevestiging onder de bank heb ik meteen aangepakt. Dat is door Westfalia nogal overdreven groot en stevig uitgevoerd. Omdat het tafelblad veel dunner is dan het origineel kan ook de goot waar de tafel onderaan in rust veel kleiner worden. Ik heb hem gemaakt van 5 mm triplex met een aluminium U-profiel met een inwendige breedte van 9 mm. Onderin het gootje nog twee strookjes vilt tegen het rammelen.
De twee zijbeugels die bij het origineel 6 cm diep in de bagage prikken zijn helemaal verwijderd. De tafel wordt nu vastgezet met twee spanbandje met klittenband en dat zit als een huis. Zie de foto’s.
Het resultaat: een tafel die makkelijk opgezet kan worden, die binnen en buiten bruikbaar is, die makkelijk opgeborgen kan worden en die onder de bank minder ruimte inneemt.
Bevestiging oud.jpg
Zijbeugels zijn verwijderd. Goot onderaan vervangen, zie volgende foto.
Bevestiging nieuw.jpg
De tafel wordt nu bevestigd met spanband met klittenband. Het band zit onderaan vastgeschroefd onder de nieuwe goot en wordt bovenaan door twee beugels gehaald.
IMG_20190606_100813.jpg
Vervolg in volgend bericht.
Laatst gewijzigd door Hanz op 09 jun 2019, 12:54, 3 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door Hanz »

Als de tafel onder de bank zit in de slaapstand dan moet de bank iets hoger komen om ruimte te geven aan de nieuwe constructie van de tafelpoten. Ik heb daarvoor kartelschroeven bevestigd in de beugels waar de bank normaal op rust. Bij mijn eerste experiment met het originele tafelblad was dit echt nodig, bij de nieuw gemaakte tafel lijkt het ook zonder te kunnen. Ik heb de kartelschroeven toch laten zitten omdat daardoor het voorste beddeel iets schuin naar boven staat en dat vinden wij prettiger slapen. Ook omdat we met vakantie maar kleine kussentjes meenemen.
Het lijkt op de foto overigens schuiner dan het in werkelijkheid is.
IMG_20190608_104512.jpg
IMG_20190606_101738.jpg
IMG_20190608_114809.jpg
Laatst gewijzigd door Hanz op 08 jun 2019, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door J vd Pal »

Mooi opgelost!

Heb je de lange onderste goot over? Mijn broertje zoekt er eentje.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door Hanz »

Sorry, maar ik bewaar de originele onderdelen. Als ik de bus ooit nog eens weg doe en de nieuwe eigenaar wil het origineel dan kan ik het zo weer terug bouwen. Maar een goot kan je natuurlijk ook zelf maken en in principe zijn twee beugels ook al voldoende. Ik heb wel weer gekozen voor een goot(je) omdat dat wat gladder is als het bij het dichtdoen de bagage raakt. Maar dat is een persoonlijke keuze.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door VWT4 »

Mochten er hobbyisten geïnspireerd zijn geraakt, ik heb voor koker 25x25 (wanddikte 1,5 - 2 mm) nog 17 steldoppen liggen. Zwart polyamide welke tegen een ww prijsje overgenomen kunnen worden
Bijlagen
dop25x25.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door Hanz »

Een mooi aanbod, maar let wel: als je deze maat buis gebruikt met dezelfde constructie die ik heb toegepast dan wordt de tafel dikker en moet je zeker het beddeel omhoog brengen. Als je dat niet wilt dan is dit dus niet geschikt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door autocaravana »

De originele tafel gebruik ik ook niet meer. In plaats daarvan heb ik een goedkoop laag Chinees tafeltje gekocht. Je kunt er spullen op zetten maar er niet goed aan eten (te laag), maar we eten gewoon met het bord op schoot.
Dit bevalt ons de laatste 1,5 jaar dat we continu reizen prima. We gebruiken het binnen en buiten. Het tafeltje ligt tijden het rijden gewoon achter de bank. Omdat ik weinig vertrouwen had in de kwaliteit heb ik er geen houder voor gemaakt. Maar tot nu toe houdt het ding zich goed.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door Hanz »

autocaravana schreef: 09 jun 2019, 18:15 ... Je kunt er spullen op zetten maar er niet goed aan eten (te laag), maar we eten gewoon met het bord op schoot.
Dat is precies wat ik ook tegenkwam bij mijn zoektocht naar een bestaande campingtafel. De tafels die klein genoeg waren om onder de bank op te bergen waren allemaal te laag om aan te eten. En de tafels die hoog genoeg waren pasten niet onder de bank en waren ook niet eenvoudig kleiner te maken. Het blad kleiner maken gaat vaak nog wel maar het onderstel verkleinen is ingewikkelder. Vandaar dat ik zelf maar een passend onderstel heb gemaakt. De tafel is nu 68 cm hoog maar door de stelpootjes kan hij nog wel zo'n 4 cm hoger gezet worden. Dan heb je ongeveer de tafelhoogte van een normale eettafel thuis.
En bord op schoot dat doen wij ook vaak maar vooral bij het koken is een tafel wel handig want als het gasstel in gebruik is dan kan je je spullen alleen op het deksel van de koelkast kwijt, lastig als je iets uit de koeling wilt pakken. En met buiten eten vinden we een tafel ook praktischer.
Je ziet, zo heeft ieder zijn eigen gewoontes, handigheidjes en ergernisjes. En dus ook zijn eigen oplossingen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door J vd Pal »

Wij hebben een opvouwbare camping tafel en die staat achter de bestuurdersstoel. Geborgd met een spanbandje. Onder de bank hebben we de ophangpunten van de tafel gedemonteerd zodat er wat extra ruimte ontstond.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe tafel voor Westfalia

Bericht door Hanz »

J vd Pal schreef: 09 jun 2019, 22:22 Onder de bank hebben we de ophangpunten van de tafel gedemonteerd zodat er wat extra ruimte ontstond.
Met name die twee zijbeugels vond ik altijd hinderlijk in de weg zitten. Ik heb ook nooit begrepen wat de functie is van het laatste stuk dat verticaal in je bagage prikt (geel omlijnd op de foto). Het houdt de tafel niet vast en het steunt ook nergens op, ook niet in gesloten stand. Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld om dat stuk er gewoon af te zagen.
Het zou leuk zijn als iemand kan verklaren waarom Westfalia voor deze vorm heeft gekozen.
Zijbeugel.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie