Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Hanz »

Als je een bericht opstelt vind je een stukje onder je tekstvak een tabblad 'Bijlagen'. Als je daar op klikt dan kan je de foto selecteren die je wilt plaatsen. Vervolgens kies je dan voor 'Plaats in tekst'. De foto wordt dan opgenomen in het bericht op de plaats waar de cursor staat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Eriq
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2019, 14:18

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Eriq »

Hallo,
Mag ik vragen waar je het paneel hebt besteld?
Bedankt voor alle super duidelijke info!
Robbertvw
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:52

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Robbertvw »

Ik denk ook over het plaatsen een flexibel zonnepaneel op het hefdak van een T4. Het schijnt ook dat door het plakken het paneel heel warm wordt en daardoor niet goed werkt, wie heeft daar ervaringen mee? En weet iemand iemand in de buurt van Meppel die het paneel kan monteren?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens in het topic van Mickel Moen zou ik zeggen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Eriq schreef: 28 mei 2019, 15:30 Hallo,
Mag ik vragen waar je het paneel hebt besteld?
Bedankt voor alle super duidelijke info!
Hier besteld :-)

Zonnepaneel Flexibel 110w 12v Duits Compl Set / 135w en 150
€ 199,95
http://link.marktplaats.nl/m1261819411? ... ialbuttons
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Robbertvw schreef: 28 mei 2019, 16:25 Het schijnt ook dat door het plakken het paneel heel warm wordt en daardoor niet goed werkt, wie heeft daar ervaringen mee?
Wij, maar alleen bij echt hete dagen gebeurd dat tot nu toe. Maar een hoog paneel (op steunen) maakt een klapdak >2m en is dus erg onpraktisch, vonden wij.

Wij hebben vorig jaar een aantal keer gehad dat ie niet lekker kon laden, maar dat was echt in Zuid-Frankrijk. Via de regelaar kan je de temperatuur zien en die liep lekker op waarna hij zich uitzet.
Al gok dat het vandaag ook kan gebeuren :bonk

Meppel is niet echt in de buurt maar je kan het, in principe, goed zelf hoor!
Robbertvw
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:52

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Robbertvw »

Ben wel benieuwd hoe je het paneel op het dak hebt geplakt en door het dak heen gegaan bent, wil je dat nog uitleggen?
En was 100 W genoeg?
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Chris1974 »

Kan zoiets via de 11V aansluiting in de camper de HHA ook bijladen?
Bijlagen
61xVE6BuVWL._SX679_.jpg
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Mickel Moen »

Het zal altijd iets doen, maar je hebt er denk ik niets aan. Zo naar het plaatje kijkend doet 10 minuten de motor laten draaien meer dan dat ding de hele dag in de zon.

Maar goed je geeft verder geen gegevens. Bijvoorbeeld hoeveel Wp dat paneeltje is.

Ik kan eigenlijk maar 1 toepassing voor dit formaat bedenken. Ga je met een tentje wandelend de wildernis in, dan is zo’n formaat paneeltje geschikt om je telefoon op te laden.

Voor een fietsvakantie kun je beter een usb lader in combinatie met een naafdynamo gebruiken.

Verder is het advies al gegeven om eens op mijn blog te kijken als het om plakpanelen, torsie en warmte gaat.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Chris1974 »

Bedankt voor de reactie. Ik wil dit topic verder niet vervuilen, mijn vraag was eigenlijk of stroom input op de 12v aansluiting van de camper huishoudaccu ook daar terecht komt of dat het systeem die kant op geen stroom doorgeeft.

Dat het paneeltje niet veel doet snap ik meteen, leek me misschien wel handig als druppellader voor in de winter..
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Mickel Moen »

Ik probeer je te volgen. Als de spanning van de bron hoger is dan de accu zal de bron laden, mits de accu nog stroom kan opnemen. En ja als je op een 12V stopcontact een bron met een hogere spanning aansluit, zal de accu geladen worden. Of het stopcontact met de hh-accu verbonden is of met de startaccu maakt niet uit. Het principe is hetzelfde.

Nog iets nader toegelicht. Stel je hebt een accu met daarop aangesloten dit zonnepaneeltje en een usblader met telefoon.
Dan zal de stroom van het paneeltje eerst naar de telefoon gaan. Een accu kan namelijk niet tegelijk ontladen en laden. Is de spanning van het paneeltje nog steeds hoger dan die van de accu, dan zal het beetje stroom wat dan nog rest naar de accu gaan. Komt het panneel onder de spanning van de accu, dan zal alleen de accu nog stroom leveren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Chris1974 »

Ja sorry, ik ben een werktuigbouwer, dus weinig verstand van elektriciteit helaas... :bonk

Maar als ik het goed begrijp zal de huishoudaccu dus wel bijladen mits er geen andere verbruikers zijn en de spanning van het zonnepaneeltje hoger is dan de spanning van de huishoudaccu... En dan maak het verder niet uit dat het via de 12V aansluiting is aangesloten.

Dus op locatie als druppellader voor de auto accu of in de winter voor de huishoudaccu is nog niet zo'n gek idee. Dit soort paneeltjes heeft ongeveer 4,5Watt vermogen en een no load Voltage van 18V. Ze zijn niet duur en heel makkelijk te installeren...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Mickel Moen »

Ik ken dit paneeltje niet. Heb je wat meer gegevens? Link bijvoorbeeld.

4,5 Wp is natuurlijk niet veel. Zo’n 0,3 A maximaal in de meest gunstige onstandigheden. Meestal zijn de omstandigheden echter een stuk ongunstiger en dan doet zo’n ding op een doorsnee accu helemaal niets.

Zolang dat ding met de volle zon erop en in de optimale hoek niet op een hoger voltage komt dan 14,4 is er echter ook weinig risico lijkt mij. Je kunt het proberen als je er een hebt.

Maar om eerlijk te zijn, heb ik het niet op zo’n ding. Wil je nog investeren, zou ik mijn geld liever uitgeven aan een echt paneel en een MPPT met een goede laadcurve of in een Ctek acculader en daarmee periodiek een laadbeurt geven.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Robbertvw schreef: 12 jun 2019, 08:48 Ben wel benieuwd hoe je het paneel op het dak hebt geplakt en door het dak heen gegaan bent, wil je dat nog uitleggen?
En was 100 W genoeg?
Volgens mij staat dat erin maar just in case..

Het is geplakt met sikakit. Met een normale voor ben ik door het dak gegaan, is maar polyester.
En 100w was genoeg om 3 maanden te reizen. Het is (afhankelijk van het week) voldoende voor ons om 5 dagen op één plek te staan.
We twijfelen om nog een mos paneel erbij te doen die we aansluiten als we net even iets meer willen. Maar echt nodig? Nope.
Plaats reactie